Zes tools om zakelijke social media accounts te beheren
Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving, ook niet voor bedrijven! Eigenlijk heeft social media impact op bijna alle onderdelen van je bedrijf, marketing, sales, klantenservice en human resources. Dat vraagt om een gedegen aanpak met de juiste processen en de beste tools om die te beheren. Daarom in dit artikel een overzicht van de beste tools om als bedrijf je zakelijk social media accounts te beheren.
Waarom een tool inzetten om je zakelijk social media kanalen te beheren?
Als persoon is het niet zo lastig om controle te houden over al je social media accounts. Je zet eens wat op Facebook, plaatst een tweet of maakt een foto voor Instagram. En als je een keer niet op een reactie reageert, ach wat maakt het uit?
Maar als bedrijf is dit natuurlijk anders. Een reactie kan zomaar van een potentiële klant komen, of van een ontevreden klant en erop reageren kan juist voorkomen dat je die klant verliest. Niet reageren kost je dus omzet!
En bij grotere bedrijven is het vaak niet één enkel persoon die namens de organisatie op social media actief is maar juist een heel team. Leden van het team zullen vanuit diverse afdelingen komen en met elkaar samen moet werken. Sommige zullen vanuit klantenservice vragen van klanten beantwoorden, anderen weer vanuit marketing en wellicht weer anderen vanuit HR om nieuwe collega's te vinden.
Als je met elkaar samenwerkt heb je afspraken en processen nodig. Want je wil niet dat er dubbel gereageerd wordt op een bericht op social media. Of dat een bericht juist vergeten wordt! En je wil dat er tijdig gereageerd wordt zodat klanten niet te lang op een reactie hoeven te wachten.
Ook wil je niet dat de wachtwoorden van je social media accounts gaan rondslingeren met alle risico's die daaraan kleven.
En niet te vergeten, social media is fantastisch voor marktonderzoek. Te pas en te onpas delen mensen hun ongezouten mening over alles en iedereen. Dus ook over jouw bedrijf, je concurrenten, de producten die ze gebruiken en de behoeften die ze hebben. Stuk voor stuk waardevolle inzichten voor je bedrijf.
Maar genoeg over het waarom, hieronder een overzicht van tools waarmee je social media management voor bedrijven in de praktijk kan brengen!
Buffer
In de basis is Buffer een simpele tool voor het inplannen van berichten op social media. Je begint met het opstellen van een schema waarop berichten op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of Pinterest geplaatst moeten worden. Vervolgens vul je een buffer met social media posts die daarna automatisch volgens het schema geplaatst worden. Als je ervoor zorgt dat er voldoende berichten klaar blijven staan in je buffer dan ben je vervolgens altijd aanwezig op social media.
Met een gratis account kan je tot drie social media accounts koppelen en maximaal tien berichten per account klaarzetten voor publicatie. Ook zijn er aanvullende betaalde modules voor social media monitoring en engagement.
HubSpot
HubSpot is meer bekend als een marketing automation en CRM tool. Maar in Marketing Hub Pro zitten ook social media tools. Hiermee kan je berichten inplannen, op vragen reageren en de resultaten van je posts bijhouden. Maar de grote kracht zit natuurlijk in de combinatie met de andere tools van HubSpot. Elke interactie met een lead of klant wordt vastgelegd in het CRM en daarmee wordt je klantdata verrijkt.
Sprout Social
Ook met Sprout Social kan je berichten inplannen, maar nog meer draait deze tool om social media engagement en analyse. Door een centrale inbox is het voor community managers en klantenservice medewerkers eenvoudig om op mentions, berichten en klantvragen te reageren. En het is mogelijk om rapportages en analyses op te stellen van wat er over je bedrijf op social media wordt gezegd zodat je het sentiment rondom je merk in kaart kan brengen.
Sprout Social heeft ook koppelingen met Salesforce en HubSpot waardoor berichten gekoppeld kunnen worden aan accounts in je CRM. Zo kan je dus social media interacties meenemen in al je interacties met klanten en leads.
Agorapulse
Op hoofdlijnen biedt Agorapulse dezelfde mogelijkheden als Sprout Social, het plaatsen en reageren op berichten en het opstellen van analyses. De mogelijkheden zijn wel wat beperkter maar in ruil daarvoor zijn de kosten van dit platform ook lager. Agorapulse is daardoor meer een tool voor kleinere bedrijven terwijl Sprout Social beter bij het groot MKB past.
Net als bij Buffer is er een gratis versie van Agorapulse. Maar als je gebruik wil maken van de analyse mogelijkheden dan zal je al snel willen upgraden naar een betaalde versie van deze tool.
The Next Ad
The Next Ad is hoofdzakelijk bekend door hun platform voor adverteren op Facebook, Instagram en Google Search. Maar daarnaast hebben zo ook een platform voor social media management. Eigenlijk is dat hun oorspronkelijk product dat ze op de markt brachten onder de naam Media Injection. The Next Ad is een Nederlands bedrijf met het hoofdkantoor in Amsterdam.
Coosto
Nog een Nederlandse aanbieder van social media management software is Coosto uit Eindhoven. De kracht van Coosto zit hoofdzakelijk in social media analyse en engagement. En ze kijken daarbij ook verder dan kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn door inzichten te bieden in wat er gezegd wordt op blogs, internetfora en nieuwssites.
Bonus: Bitly
Bitly is geen social media management tool. Maar het is wel een zeer handige tool in het managen van social media vandaar dat het ook een plek in deze lijst krijgt. Met Bitly maak je korte url's en als je een betaald account hebt kan je daar je eigen domeinnaam voor gebruiken. In social media berichten heb je maar weinig ruimte om je punt te maken dus wil je niet dat die ruimte door een lange url wordt ingenomen als je naar een webpagina wil verwijzen. En door je eigen domeinnaam te gebruiken kan je de branding van je merk ook op social media consequent doorvoeren. Zo gebruiken wij u.invalshoek.nl voor de links in onze social media berichten. Zeg nu zelf, dat ziet er toch veel beter uit?