Tien leadgeneratie technieken voor B2B bedrijven
B2B bedrijven vertrouwen op verse leads om hun sales funnel te vullen en uiteindelijk om voor omzet voor het bedrijf te zorgen. Leadgeneratie is het proces om bezoekers naar je website te krijgen en deze om te zetten in leads door hun gegevens vast te leggen. Maar hoe zorg je ervoor dat je, in een drukke markt, innovatieve benaderingen gebruikt in plaats van terug te vallen op dezelfde oude leadgeneratie technieken? Dat kan door de technieken voor het vinden van B2B leads in dit artikel te gebruiken.
We hebben tien nieuwe ideeën voor het genereren van leads samengesteld om je uit de sleur van leadgeneratie te halen. In dit artikel lees je hoe je leads voor je bedrijf kunt genereren.
Betaalde advertenties op zoekmachines
Betaalde advertenties op zoekmachines zoals Google zijn een geweldige manier om potentiële klanten op de markt te bereiken die online zoeken naar onderwerpen die verband houden met het aanbod van je bedrijf. Betaald zoeken zorgt ervoor dat je website bovenaan de lijst verschijnt wanneer een potentiële lead zoekt naar termen die relevant zijn voor je producten of diensten.
Als je bedrijf bijvoorbeeld CRM software (Customer Relationship Management) aanbiedt, kan je een betaalde zoekcampagne uitvoeren die is gericht op mensen die op zoeken naar relevante zoekopdrachten, zoals 'klantensucces' of 'B2B-klantrelaties'.
Dit is geen snelle manier om leads om te zetten in klanten, maar het zal helpen bij het genereren van een gestage stroom van relevant verkeer naar de website van je bedrijf. Het is niet waarschijnlijk dat een webbezoeker op je advertentie klikt, je website bezoekt en meteen klant wordt, maar het zal je oplossing onder hun aandacht brengen.
Verbeter de zoekresultaten van je website
Om leads te genereren moet je vindbaar zijn. Dat betekent dat je het je ideale klanten gemakkelijk moet maken om je producten of diensten te vinden wanneer ze online zoeken.
Het verbeteren van de positie in de zoekresultaten (SEO) van je website is de beste manier om ervoor te zorgen dat potentiële prospects je website organisch kunnen vinden.
Hele websites en bedrijven zijn gebouwd rond SEO. Dit is wat u moet weten om de positie van uw website te verbeteren:
- Gebruik hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek (bijv. Google Ads Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs) om te bepalen welke woorden en woordgroepen je doelklanten gebruiken om uw producten of services te onderzoeken.
- Optimaliseer de inhoud van je website en landingspagina's voor die zoekwoorden
Je kunt dit werk zelf doen of een SEO expert inhuren om je website en landingspagina's hoger te laten ranken voor de gewenste zoekwoorden.
Welke optie je ook kiest, het verbeteren van de zoekmachine ranking van je website voor relevante zoekwoorden zal helpen bij de organische vindbaarheid van je bedrijf.
Vraag klanten om referenties
Verwijzingen van klanten zijn ongelooflijk effectief voor het genereren van leads. Als je niet om referenties vraagt van klanten die een goede ervaring hebben gehad met je product of dienst, dan mis je een kans om warme leads te genereren met een grote kans om te sluiten.
Mensen vertrouwen verwijzingen van vrienden, familie, collega's en branche experts. Mensen zijn altijd op zoek naar oplossingen voor hun zakelijke problemen en ze vertrouwen een referentie voor een product of dienst die heeft gewerkt voor iemand die ze kennen.
Sommige verwijzingen van klanten zijn gratis omdat ze graag met anderen over je producten of diensten praten. Je kunt echter wel incentives aanbieden (bijvoorbeeld een korting op huidige services of goodies) om je klanten aan te moedigen om doorverwijzingen te geven.
Hoe dan ook, verwijzingen zijn een effectieve en winstgevende manier om leads te genereren. Het is praktisch gratis adverteren, maar je moet er wel om durven te vragen.
Doe een aanbod aan je nieuwsbrief abonnees
Negeer de leads die recht voor je neus staan niet: je huidige klanten en organische email nieuwsbrief abonnees.
Je email marketing lijst is een goudmijn waar je waarschijnlijk niet volledig gebruik van maakt. Deze mensen hebben al interesse in wat jij te bieden hebt.
Maak een aanbieding alleen voor nieuwsbrief abonnees (bijvoorbeeld een korting of een ander relevant aanbod) en biedt deze aanbieding voor slechts een beperkte tijd om urgentie te creëren en interesse te peilen.
Gebruik een marketing automation platform om email marketing campagnes uit te voeren op basis van dit aanbod en gebruik betrokkenheids statistieken, zoals kliks en email opens, als aanwijzingen dat een abonnee of klant mogelijk klaar is om te kopen.
Gebruik lead magnets
Je leads zoeken naar oplossingen voor hun problemen. Hen een manier geven om meer te weten te komen over hoe ze dat probleem kunnen oplossen, of om zichzelf te leren hoe ze de juiste oplossing kunnen kiezen, is een geweldige manier om leads te genereren.
Een lead magnet is een gratis tool waarmee potentiële klanten in een behoefte kunnen voorzien. Het is in wezen een voorproefje van hoe je hen helpt met hun probleem. Het beantwoordt belangrijke vragen of lost een deel van het totale probleem op.
Een manier om een lead magnet te creëren, is door huidige en potentiële klanten te peilen naar wat ze zouden willen weten over een onderwerp dat verband houdt met je product of dienst. Je kunt zelfs je sales en klantenservice teams vragen om een lijst met veelgestelde vragen samen te stellen. Maak dan een lead magnet die antwoord geeft op die vragen.
Als je bijvoorbeeld een IT leverancier bent kan je een ebook maken met een checklist met vragen die je kunt stellen wanneer u op zoek bent naar een oplossing voor een IT probleem. Je kunt veelvoorkomende problemen opnemen waarmee klanten worden geconfronteerd, met daarbij eenvoudige manieren om die problemen op te lossen. Je kunt zelfs aangeven hoe je gerelateerde problemen met je eigen product of dienst hebt opgelost.
De lead magnet moet echte waarde bevatten. En plaats de lead magnet achter een webformulier op een landingspagina om zo leads te genereren.
Gebruik de kracht van social selling op LinkedIn
Als je voor een B2B bedrijf werk, is de kans groot dat je doelgroep op LinkedIn zit. Volgens onderzoek van LinkedIn zelf heeft het publiek op LinkedIn twee keer de koopkracht van de gemiddelde persoon op internet. Zet daarom social selling in om deze mensen te bereiken.
Je kunt LinkedIn op verschillende manieren gebruiken om leads te genereren:
- Maak contact met branche- en bedrijfsleiders binnen je doelgroep
- Adverteer op LinkedIn via gepromote berichten
- Reageer op posts van connecties met waardevolle inzichten (promoot niet alleen uw producten of diensten)
- Neem rechtstreeks contact op met connecties om je producten of diensten te bespreken wanneer deze direct aansluiten bij hun behoeften
- Vraag je connecties om verwijzingen naar hun connecties die mogelijk je producten of diensten nodig hebben
- Publiceer berichten, artikelen, casestudy's en andere nuttige inhoud op je LinkedIn profiel
Zet telemarketing in
De meeste B2B-bedrijven kunnen niet alleen op inbound marketing vertrouwen om voldoende leads voor sales te genereren.
Telemarketing is een geweldig middel om rechtstreeks in contact te komen met gekwalificeerde accounts die binnen het ideale klantprofiel van je bedrijf vallen.
In plaats van te wachten tot leads naar je toe komen of expliciet hun hand opsteken, voert een telemarketing agent onderzoek uit om geschikte bedrijven te identificeren. Ze bepalen of bedrijven de intentie hebben om een pijnpunt op te lossen waarvoor je bedrijf een oplossing aanbiedt.
Van daaruit bereikt de telemarketeer hen via de telefoon en volgt op via email en social media om leads te genereren.
Netwerk met andere professionals
LinkedIn is niet de enige plek om in contact te komen met zakelijke professionals. Je kunt netwerkevenementen bijwonen of lid worden van netwerkgroepen om leads te genereren.
Door Corona is het moeilijker geworden om persoonlijk met andere professionals te netwerken. De online netwerkmogelijkheden zijn echter met grote sprongen gegroeid en (afhankelijk van waar je woont) komen persoonlijke netwerkmogelijkheden steeds vaker voor.
Richt uw netwerk inspanningen op betere mogelijkheden voor het genereren van leads. Woon evenementen bij die relevant zijn voor je branche en locatie om betere resultaten te behalen (en om de reiskosten onder controle te houden).
Behandel netwerken niet als een verkoopgesprek. Effectief netwerken hangt af van het opbouwen van relaties en het identificeren van kansen op de lange termijn.
Je kunt bijvoorbeeld netwerken gebruiken om potentiële leveranciers of zakenpartners te ontmoeten, of mensen met wie je leads en verwijzingen kunt delen. Je kunt ook branche leiders en experts vinden om te interviewen, evenals bedrijven die je inhoud opnieuw willen publiceren voor hun eigen publiek.
Schrijf gastblogs voor andere bedrijven
Content marketing is een effectieve strategie om je bedrijf te promoten. Door gastblogs te schrijven kan je jouw bedrijf vestigen als een thought leader voor een publiek waar je misschien nog geen toegang toe had.
Het schrijven van blogs die op andere websites worden gepubliceerd, genereert backlinks naar je website, verhoogt het verkeer van relevante doelgroepen en verbetert de algehele vindbaarheid van je website online.
Deze strategie werkt het beste bij het schrijven van gastblogs op websites die geen concurrenten zijn maar binnen je branche vallen. U kunt bijvoorbeeld schrijven voor websites van brancheorganisaties, of websites van leveranciers en huidige klanten.
Hou interviews met experts in je branche
Verbinding maken met marktleiders en experts biedt tal van mogelijkheden om leads te genereren. Dit omvat het interviewen van individuen om blogs, podcasts, case study's en andere inhoud te maken.
Mensen willen horen en lezen wat experts te zeggen hebben over onderwerpen die relevant zijn voor hun branche. Door deze interviews af te nemen en te publiceren positioneer je jezelf als een vertrouwde bron die aan geloofwaardigheid wint bij de doelgroep.
Je kunt interviews met marktleiders en experts omzetten in inhoud voor je website. Wanneer geïnterviewden deze inhoud op hun website publiceren of delen op hun sociale mediakanalen, vergroot je ook jouw bereik naar hun netwerken.
Het uitproberen van nieuwe leadgeneratie technieken zorgt voor een gestage stroom van verse leads voor je verkopers en uiteindelijk voor een groei van je klantenbestand en omzet.
Je hebt nu tien technieken om leads te genereren gekregen, maar hoe volg je die leads op? Dat kan met marketing automation! Leer nu hoe je daarmee begint.
Dit artikel is gebaseerd op “10 Spicy Lead Generation Tactics For B2B” van Chili Piper.