Marketing en sales zijn voor veel IT bedrijven een grote uitdaging. Het is een veld met veel concurrentie dus zonder goede marketing is het lastig om je bedrijfsdoelstellingen te halen. Daarbij zijn IT bedrijven vaak technisch erg sterk maar zitten marketing en sale meestal niet in het DNA van de organisatie. Daardoor is het lastig om het zelf goed te doen. Maar er zijn een aantal krachtige manieren om je IT bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. In dit artikel vind je daarvan een overzicht.

Waarom is sales en marketing lastig voor veel IT bedrijven?

Hiervoor zijn een aantal redenen, zoals:

  • Vaak zijn de oprichters van IT bedrijven software ontwikkelaars met weinig kennis van marketing en sales.
  • Het management denkt vanuit de mogelijkheden van de techniek, maar niet vanuit de problemen van de klant.
  • Er is onvoldoende tijd en skills in huis voor het opbouwen en onderhouden van klantrelaties.

Zorg voor een onderscheidende positionering

Veel IT bedrijven bieden min of meer hetzelfde aan. Natuurlijk zijn er diverse specialiteiten zoals ASP, PHP, Oracle, Sharepoint of SAP. Maar meestal komt het op hetzelfde neer, namelijk het ontwikkelen en beheren van IT oplossingen voor B2B of B2C bedrijven. Echter is het lastig om jezelf te onderscheiden in een markt van bedrijven die allemaal hetzelfde doen. Daarom is het belangrijk om een positionering te hebben die je onderscheidt van jouw concurrenten. Want daardoor val je op bij de doelgroep!

Een onderscheidende positionering gaat verder dan het specialisme van je bedrijf. Het gaat bovenal om het verhaal dat je verteld, en om de doelgroep die je kiest om dat verhaal aan te vertellen. Wat doet jouw bedrijf anders dan andere IT bedrijven? En waarom? Waarom moet er juist voor jouw IT bedrijf worden gekozen? Als je dit weet dan heb je de reden te pakken waarom juist voor jouw bedrijf moet worden gekozen.

Zorg voor een content marketing strategie

Het verhaal dat je al IT bedrijf wil vertellen aan jouw doelgroep is de basis van je content marketing strategie. Dat gaat om het probleem dat je oplost, hoe je dat oplost en vooral ook waarom je hebt gekozen om juist dat probleem op te lossen. Gebruik die basis om content te ontwikkelen. Denk daarbij niet alleen aan geschreven tekst, maar ook aan video’s, infographics en andere vormen van visuele content.

Publiceer je content op een blog op je website. Optimaliseer je website voor SEO zodat je content gevonden wordt in zoekmachines. En breng je content onder de aandacht van je doelgroep met social media. Op deze manier genereer je organisch verkeer naar je website dat voor leads en klanten zorgt.

E-mail marketing en marketing automation voor IT bedrijven

Maar enkel met verkeer naar je website red je het niet. Je moet ook een manier hebben om dat verkeer om te zetten naar leads. Maar het is lastig om een database met relevante e-mail adressen op te bouwen. Een manier om een database op te bouwen is door een download aan te bieden, bijvoorbeeld een whitepaper over je expertise. Bezoekers aan je website kunnen die vervolgens downloaden in ruil voor een e-mail adres. Hiermee verzamel je leads en bouw je een database op die je vervolgens kan bewerken met e-mail marketing.

Wil je een stap verder gaan dan kan je marketing automation inzetten, dit is de overtreffende trap van e-mail marketing. Door een geïntegreerde aanpak van al je marketingactiviteiten verzamel je met marketing automation kwalitatief hoogwaardige leads. Daarmee maak je het je verkopers makkelijk om die leads om te zetten naar betalende klanten.

Gebruik een CRM om je sales te organiseren

Iets dat mij opvalt als ik met IT bedrijven praat is dat ze vaak een eigen systeem hebben gebouwd om relaties met klanten en leads te beheren. Dit in tegenstelling tot het nemen van een CRM. Ergens snap ik het wel, je hebt de skills in huis en als ze geen uren voor klanten maken waarom zou je dat dan niet gebruiken om een eigen CRM te bouwen. Toch ben ik het daar niet mee eens. Of het product dat je verkoopt is juist een CRM, dan ben ik het er volledig mee eens. Want door een echt CRM te gebruiken zal je meer verkopen, zal je deals sneller sluiten en vaak ook tegen een hoger tarief.

Maar waarom zou je een CRM kopen als je er zelf een kan bouwen? De belangrijkste reden daarvoor is dat vaak verkeerd gedacht wordt over wat een CRM eigenlijk is en moet kunnen. Namelijk een systeem om je verkopers te helpen om je producten daadwerkelijk te verkopen. De meeste zelfgebouwde CRM’s zijn weinig meer dan een veredeld adresboek. Ja het is belangrijk dat je deze gegevens hebt, maar nog belangrijker is om een proces te hebben dat je helpt om te verkopen. En dat laatste ontbreekt vaak in binnenshuis ontwikkelde CRM’s. Het is dus zeker de moeite waard om in een CRM te investeren, én in de expertise om een CRM goed in te richten.

Wil je meer weten over sales anno nu? Download dan nu gratis het Invalshoek  Sales Handboek!

Het Business Development programma van Invalshoek helpt IT bedrijven met het effectief inzetten van online marketing en sales. Meer weten?

Download nu gratis het Invalshoek Marketing Handboek

Download nu gratis het Invalshoek Marketing Handboek

In dit e-book hebben we de beste artikelen op het Invalshoek blog over marketing voor je verzameld. Download nu gratis dit e-book!

Bedankt! Je krijgt zo een e-mail met de download link.

Pin It on Pinterest