Marketing en lead generation strategieën zijn bedoeld om mensen naar je website en landingspagina's te leiden. Zodra een bezoeker op deze pagina terecht komt wil je dat ze zo snel mogelijk de beoogde stappen zetten om tot een lead te converteren en uiteindelijk klant te worden.
Maar je moet wel de bezoekers van je website laten weten wat je van ze verwacht in alle fases van het conversieproces. Als ze die beoogde volgende stap niet nemen of niet de juiste keuzes maken zal al jouw marketing input voor niets zijn geweest.
Dat is waar calls-to-action (afgekort: CTA) ten tonele verschijnen. De call-to-action tool speelt een sleutelrol in je marketing strategie, omdat het richting geeft aan wat je wil dat je websitebezoekers doen om een lead en vervolgens klant bij je te worden.
Dit artikel bespreekt het belang van "Call to Action" (CTA) in marketing en hoe het kan helpen om bezoekers te verleiden tot actie, zoals het aankopen van een product of het invullen van een formulier. Het benadrukt hoe een duidelijke en aantrekkelijke CTA het conversieproces kan verbeteren door bezoekers een duidelijke stap voor te schotelen. Het artikel bespreekt ook enkele tips voor het ontwerpen van effectieve CTAs, zoals het gebruik van krachtige en actieve woorden, een opvallende kleur en een duidelijke boodschap. Het laat zien hoe het testen van verschillende CTAs kan helpen bij het verbeteren van de conversie-effectiviteit en hoe het regelmatig beoordelen en aanpassen van CTAs belangrijk is om het conversieproces te optimaliseren.
Een call-to-action (CTA) is een suggestie voor een bezoeker, klant of lezer die ze tot de gewenste actie leidt. Deze suggestie wordt meestal geuit in tekst, zoals bijvoorbeeld:
De CTA op onze homepage luidt “Afspraak maken". Het is hierdoor meteen duidelijk dat de bezoeker een afspraak kan maken om onze marketing diensten te bespreken wanneer ze op de knop klikken.
De CTA tekst staat meestal op een knop of in een hyperlink. Door op de CTA te klikken wordt een bepaalde beoogde actie uitgevoerd of opent een pagina waarop deze actie verder volbracht kan worden.
De CTA is een belangrijk element in het aantrekken en converteren van leads. Het laat potentiële klanten zien wat jij van ze verwacht en reduceert knelpunten en frictie in de sales funnel.
Als je geen duidelijke CTA op je landingspagina of webformulieren hebt zou het kunnen dat het bezoekers niet duidelijk is welke stappen ze moeten nemen om bijvoorbeeld een gratis demo aan te vragen of een product te kopen. Ze zouden zo dus de verkeerde kant op kunnen gaan en kunnen zetten, gefrustreerd raken daardoor en je site verlaten zonder ondernomen acties.
Er zijn veel verschillende manieren om een effectieve CTA te schrijven. Hoe je de tekst voor een CTA schrijft en ook waar je de CTA plaatst kan grote impact hebben op hoeveel websitebezoekers uiteindelijk converteren in leads en klant worden.
Neem daarom de volgende tip en strategieën in overweging wanneer je een CTA tekst schrijft.
Voordat je marketing materiaal creëert, zoals landingspagina's of blogs, moet je bepalen wat precies het doel ervan is. Hetzelfde geldt voor het schrijven van een CTA.
Wat kan het doel van een CTA zijn?
Zodra je het doel helder hebt kan je een CTA schrijven om dit doel te bereiken.
Maak de bezoeker duidelijk wat je van hem of haar verwacht. Begin je CTA dan ook daarmee.
Bijvoorbeeld:
Gebruik woorden en zinnen die een emotie teweegbrengen om zo een grotere en betere respons uit te lokken bij de bezoekers. Een makkelijke manier om enthousiasme aan te moedigen is om bepaalde woorden te gebruiken en uitroeptekens te gebruiken, bijvoorbeeld “Ontvang 50% korting VANDAAG!”.
Probeer je in te leven in de bezoekers en in te beelden hoe zij zich voelen wanneer ze de CTA volbracht hebben. Focus bijvoorbeeld op de gezondheid van de bezoeker als je een bepaald gezond dieet promoot (bijvoorbeeld door te zeggen “Begin NU je healthy lifestyle!”)
Verbindt je CTA aan je merkwaarden of aan je unique selling points. Focus op de voordelen die bezoekers verkrijgen door je CTA aan te klikken.
Als jouw diensten bijvoorbeeld bedrijven helpen hun kosten te verlagen, zou de CTA kunnen luiden: “Verlaag nu je kosten met 15%”. De tekst maakt gelijk duidelijk waarom de bezoeker erop zou moeten klikken.
Combineer de CTA met het voordeel. De CTA zou bijvoorbeeld kunnen luiden “Schrijf je in voor een gratis software demo”. Het vertelt de bezoeker kort en krachtig wat ze moeten doen en wat ze ervoor terug krijgen.
Laat bezoekers het gevoel hebben dat ze iets missen als ze niet op je CTA klikken. Gebruik data en woorden die aanduiden dat er maar beperkt de tijd is om van een bepaald voordeel of een aanbieding gebruik te maken.
Gebruik bijvoorbeeld woorden zoals “Vandaag” of “Nu” of gebruik zinnen als “Sale eindigt op…” of “Zolang de voorraad strekt”.
Als je een gevoel van urgentie teweeg wilt brengen houd de CTA dan kort en bondig. CTA’s met teveel tekst zijn minder effectief dan korte CTA’s. De ideale lengte van een CTA is 4 tot 5 woorden. Kom snel to the point en laat de bezoeker snel weten wat je van ze verwacht.
Als je CTA eenmaal staat ben je nog niet klaar. Je moet op zoek gaan naar manieren om meer website bezoekers te laten converteren naar leads en klanten.
Overweeg daarvoor de volgende CTA optimalisatie strategieën:
Je kan de CTA in een hyperlink tekst of afbeelding plaatsen. Maar knoppen blijken het meest effectief.
Volgens onderzoek is de gemiddelde CTR voor CTA’s 4,23%. Maar dit aantal neemt toe tot 5,31% als je een knop gebruikt. Copyblogger ontdekte bijvoorbeeld dat door knoppen te gebruiken de clicks rate met 45% deed toenemen.
Mensen reageren op knoppen; ze weten dat er iets zal gebeuren wanneer ze erop klikken. We hebben psychologisch gezien de tendens op knoppen te willen drukken, omdat we verwachten dat het een resultaat oplevert.
Ontwerp de knop zo dat deze opvalt tussen de rest van de tekst of in de advertentie. Maak het onderscheidend door ander en/of feller kleurgebruik en zorg dat de tekst goed te lezen is.
Voor webpagina’s, landingspagina's en websites is het gebruikelijk dat je de lay-out aanpast zodat het op alle apparaten goed gebruikt kan worden. Dit moet je voor de CTA dus ook doen.
Volgens Statista vindt meer dan de helft van al het webverkeer wereldwijd plaats op een mobiel apparaat. Dat betekent dat een groot percentage van je websitebezoekers je webpagina (en dus ook de CTA) zien via een smartphone of ander mobiel apparaat.
Zorg in je ontwerp dat je CTA’s makkelijk te lezen zijn, ook op kleine beeldschermen. Let ook op de positie van de CTA en hoe deze zich aanpast aan verschillende formaten en browsers.
Wanneer je website via een kleiner scherm wordt bezocht moet de CTA ook mee verkleind worden met de rest van de site. Zorg er wel voor dat de CTA zichtbaar blijft en op blijft vallen tussen de rest van de inhoud.
Stel de instellingen zo in dat ads met een CTA voor mobiele apparaten ook alleen in zoekopdrachten op mobiele apparaten te zien zijn. Zorg er daarnaast ook voor dat je telefoonnummer naast de CTA staat voor de mobiele versies van de ads, zodat mensen je eventueel gelijk kunnen bellen.
Personalisatie is een effectieve strategie in alle soorten marketing. Het werkt goed in email marketing, banner ads en andere soorten online adverteren en marketing.
Personalisatie van ook de conversion rate van je CTA’s verhogen. Volgens Hubspot werken gepersonaliseerde CTA’s meer dan 200% beter dan algemene CTA’s.
Dit betekent niet dat je de naam van de bezoeker in elke CTA moet verwerken, maar je kan wel verzamelde data zoals locatie en software gebruiken om de woordkeuze op je CTA te customizen voor verschillende bezoekers.
Mensen reageren goed op het gebruik van cijfers. Cijfers zijn concreet en bepalend en mensen kunnen aan de hand van cijfers vaak goed visualiseren wat er bedoeld wordt.
Gebruik een belangrijk getal van je advertentie of landingspagina in de CTA. Dit benadrukt je aanbod en laat zien waarom iemand op je CTA zou moeten klikken.
Voorbeelden van cijfers of getallen die je op een CTA kan zetten zijn:
A/B testen is essentieel in alle soorten marketing, waaronder landingspagina's en banner ads. Het levert data op die je precies vertellen welke elementen van je marketing strategie de meeste respons genereren.
Eigenlijk moet je ook een A/B test uitvoeren voor je CTA’s. Test ‘traditionele’ woorden en zinnen in de tekst van je CTA tegenover meer creatieve versies om te zien welke CTA meer kliks oplevert.
Test daarnaast ook kleurgebruik, formaat en plaatsing van de CTA knop en test ook verschillende aanbiedingen, om te zien op wat voor aanbiedingen je publiek het meest positief reageert (zoals bijvoorbeeld een aanbieding voor een gratis eBook versus een gratis consult).
Artificial intelligence (AI) wordt steeds meer gebruikt in apps en software. Het kan nu ook ingezet worden op CTA’s ‘live’ te optimaliseren.
AI kan A/B/C/D/E/F etc. testen uitvoeren om verschillende elementen op een pagina of in een CTA te testen en gaat daarmee dus verder dan A/B testen. AI kan acties van individuele bezoekers analyseren omdat ze verschillende versies van je lead capture page of CTA zien.
AI ziet bezoekers niet niet als gelijke. AI neemt ook gedrag van de bezoekers, demografische gegevens, status en andere factoren mee in het weergeven van verschillende pagina’s en CTA’s aan verschillende bezoekers.
AI is effectiever dan A/B testen omdat het sneller meerdere elementen op een pagina kan testen. Het optimaliseert zo ‘live’ CTA’s en andere elementen en levert zo dus veel sneller feedback op over wat werkt en wat niet.
Zoals je net gelezen hebt zijn er verschillende strategieën voor het schrijven en optimaliseren van je CTA. Maar je hoeft niet helemaal zelf een CTA te bedenken; er zijn genoeg websites met effectieve CTA’s die ter inspiratie kunnen dienen.
Kijk maar eens naar de volgende vijf voorbeelden van effectieve CTA’s:
Evernote fungeert als een centrale locatie waar je notities en context op kan slaan. De bezoeker kan gratis de software downloaden als hij of zij de CTA aanklikt.
De kleur van de CTA knop matcht met de kleur van het logo van evernote, waardoor het opvalt op de pagina. De tekst op de CTA is duidelijk leesbaar en wordt inhoudelijk aangezet met de voordelen van Evernote die onder de CTA worden benadrukt.
Met GiftRocket kunnen mensen gemakkelijk een attente gift card versturen. De CTA nodigt de bezoeker uit om iets te sturen naar iemand met GiftRocket.
Deze CTA is effectief omdat het een andere benadering heeft. Het vraagt de bezoeker niet om ‘iets’ naar iemand te sturen, maar om een GiftRocket naar iemand te sturen. De CTA wordt bovendien ook ondersteund met referenties en duidelijke en positieve tekst.
Basecamp is een projectmanagement tool die het voor teams makkelijker maakt om op afstand samen te werken. De CTA nodigt uit tot een gratis proefversie.
De tekst op de CTA benadrukt dat er geen haken en ogen aan de gratis proefversie zitten door een toegankelijke, niet intimiderende bewoording te gebruiken. De knop valt visueel gezien op en wordt ondersteund door referenties.
My Perfect Resume is een online CV maker. De CTA nodigt bezoekers uit om hun CV te maken.
De CTA wordt ondersteund met drie simpele stappen die een bezoeker moet zetten om zijn of haar CV te maken. De tekst is uitnodigend en aanmoedigend en doet het overkomen alsof het een gemakkelijk proces is.
Hello Fresh verkoopt abonnementen op maaltijdpakketten. De CTA nodigt bezoekers uit om hun opties te bekijken.
De bewoording van de CTA is uitnodigend en vraagt niet direct iets terug van de bezoeker. De knop is centraal en in een helder en duidelijke lay-out geplaatst.
Een CTA is een effectieve en essentiële tool als je bezoekers tot lead wil converteren en klant wil maken. Het leidt mensen tot specifieke acties, begeleid ze door je sales funnel en verbetert zo de user experience en conversie van je website.
Dit artikel is gebaseerd op “Call to Action: How to Write and Optimize Your CTA + Examples” van Chili Piper.