Door middel van display advertising worden statische of geanimeerde advertenties op websites vertoond met als doel je merk of product te promoten. Er zijn vele vormen van display advertising, zoals interstitials en homepage takeovers, maar ook op social media zoals Twitter en Facebook. In dit artikel richten we ons echter op de basis, namelijk banner ads op websites, en hoe je display advertising als zakelijk dienstverlener kan inzetten voor het bereiken van je doelgroep.

De achtergrond van display advertising

Sinds het ontstaan van het internet is er veel veranderd in marketing en promotie. In de eerste instantie was er een directe relatie tussen de eigenaren van websites en de bedrijven die wilden adverteren. Al snel kwamen er partijen die als ‘tussenpersoon’ gingen optreden. Bij zo’n tussenpartij koop je advertentieruimte in die gericht is op je doelgroep en vervolgens worden je advertenties op de juiste websites aan de juiste bezoekers vertoond. Sindsdien is het makkelijker en goedkoper om je doelgroep te bereiken. Overigens is het nog steeds mogelijk om direct in te kopen, bijvoorbeeld bij Sanoma als je op Nu.nl wil adverteren.

De meest recente ontwikkeling is realtime bidding, ook bekend als programmatic advertising. Hierbij vindt er telkens als een advertentie wordt geladen een veiling plaats waarin wordt bepaald wie de advertentieruimte krijgt. Het gevolg hiervan is dat advertenties minder in bulk worden vertoond, maar juist gebaseerd op het specifieke gedrag van de website bezoeker.

Display advertentie voorbeeld

Dit is een voorbeeld van een display advertentie die we bij Invalshoek gebruiken.

Display advertising voor prospecting

Met prospecting breng je je merk onder de aandacht bij een doelgroep die (waarschijnlijk) nog niet van je heeft gehoord. Daarmee probeer je brand awareness op te bouwen en uiteindelijk daardoor nieuwe klanten. Met prospecting vul je de top van je sales funnel met nieuwe leads.

Display advertising voor remarketing

Met remarketing probeer je in gedachten te blijven bij bezoekers van je website die nog niet zijn geconverteerd. Dit doe je door advertenties te tonen nadat ze je website bezocht hebben, met als doel ze terug te halen naar je website. Door middel van remarketing help je bestaande leads verder in hun buying journey.

Advertenties (laten) maken

Er zijn diverse bureau’s en freelancers die gespecialiseerd zijn in het maken van display advertenties. Daarnaast kun je het natuurlijk ook zelf doen als je voldoende kennis hebt van pakketen als Adobe Photoshop of Illustrator. Ook zijn er cloud diensten die het makkelijk maken om zelf advertenties te maken, voorbeelden hiervan zijn Bannerwise en Bannersnack. Het display marketing platform Adroll maakt zelfs een set banners voor je als je er een account aanmaakt. Toegeven, dit zijn niet de beste advertenties, maar het maakt het makkelijk om snel te beginnen.

Display advertising samen met marketing automation

Met het display advertising platform Adroll is het mogelijk om segmenten op te halen uit de CRM’s Salesforce en Hubspot. Daardoor is het mogelijk om specifieke advertenties te tonen aan leads op basis van waar ze zich bevinden in de klantreis. Net als e-mail marketing en content marketing is display advertising een krachtig kanaal in een onmichannel marketing automation strategie.

Tips voor succes met display advertising

  1. zorg voor goede afbeeldingen en een mooi design
  2. adverteer met een verleidelijk aanbod
  3. zorg voor een duidelijke call-to-action
  4. target je advertenties op de juiste doelgroep en persona
  5. gebruik UTM tagging om de effectiviteit van je campagnes te meten

Wil je meer weten over sales anno nu? Download dan nu gratis het Invalshoek  Sales Handboek!

Wil je weten hoe je met marketing automation meer resultaat uit je display advertising campagnes haalt? Lees dan het artikel ‘Wat is marketing automation en wat kan je ermee?’

 

Artikel lezen

Pin It on Pinterest