Is het halen van deadlines een uitzondering? Ben je het overzicht kwijt van al het werk dat je moet doen? Zijn de werkzaamheden van al je teamleden niet op elkaar afgestemd? Wordt werk vergeten? Ga je altijd over je budget heen? Dan is het de hoogste tijd om een project management tool te gaan gebruiken!

Waarom project management voor marketing?

Omdat marketing veelal bestaat uit een reeks van grote en kleine projecten! Van het verzenden van een e-mail nieuwsbrief, het uitvoeren van een marketingcampagne tot het implementeren van nieuwe marketingsoftware. Of voor het ontwerpen en bouwen van een nieuwe website voor je bedrijf.

Dat zijn allemaal projecten, en moeten dus gemanaged worden. Want doe je dat niet dan raak je het overzicht kwijt, worden taken vergeten, worden deadlines niet gehaald en ga je over budget. Het gevolg van werken zonder project management: ontevreden (interne) klanten en verspilling van tijd en geld. Dat wil je toch niet?

Daarom in dit artikel een overzicht van project management tools die juist geschikt zijn voor marketing en waarmee je vandaag nog aan de slag kan!

Asana

 

Hier bij Invalshoek gebruiken we Asana voor project management. Waarom? Omdat wij vinden dat het de beste project management tool is die er bestaat. Asana helpt marketingteams hun werk te beheren en te coördineren door taken, planning en verantwoordelijkheden inzichtelijk te maken. In eerste instantie ziet het er ingewikkeld uit, maar uiteindelijk blijkt het simpel in gebruik. Een groot voordeel van Asana is dat je reacties kan plaatsen bij taken. Daardoor kan je eenvoudig communiceren met je teamgenoten, en vragen stellen als iets niet duidelijk is. Asana is makkelijk om te gebruiken, heeft goede apps voor iOS en Android en is gratis voor kleine teams.

Trello

 

Het doel van Trello is om de samenwerking binnen teams te verbeteren waardoor je meer gedaan krijgt. Daarvoor gebruikt Trello borden, lijsten en kaarten om het werk te organiseren. In feite is Trello een simpel online Kanban bord waarbij je taken heen en weer kan slepen tussen todo, doing en done. Maar hoe je het inricht is aan jezelf, het platform is namelijk zowel erg simpel als erg simpel. Trello is gratis om te gebruiken, maar kan overzichtelijk worden bij grote en complexe trajecten.

Basecamp

 

Dit is de oudste project management tool op deze lijst, want Basecamp bestaat al sinds 2004! Ruim vijftien jaar geleden dus! Sindsdien zijn er een aantal nieuwe versies gelanceerd en nu zitten we op Basecamp versie 3. Een van de grootste uitdagingen bij elk project is om alle beschikbare informatie bij elkaar te houden en inzichtelijk te maken. Want informatie raakt vaak verdeeld over emails, documenten en chat apps (en sorry, maar vooral WhatsApp is daarin een probleem). Basecamp brengt al deze informatie bij elkaar zodat je makkelijk het overzicht kan behouden.

Wrike

 

Wrike is een samenwerkingsplatform voor projecten dat claimt het beste uit teams te halen. Het heeft een speciale versie voor marketingteams, met workflows specifiek gericht op marketing projecten.

Monday.com

 

Monday.com is bij Wix (een platform voor het ontwikkelen van websites) ontstaan als een interne project management tool en werd later een eigen bedrijf met de naam DaPulse. Sinds 2017 draagt het de naam Monday.com. Nu ben ik geen fan van Wix of andere tools om gratis websites mee te maken (voer voor een ander blog), maar voor Monday.com valt zeker wat te zeggen. Want hiermee kan je de taken, planning en voortgang van je projecten inzichtelijk maken. En je kan processen ontwikkelen om je projecten te managen. Monday is niet gratis, je betaald voor minimaal vijf gebruikers. Maar als je de prijs prima vind hoef je niet alle vijf de gebruikers te gebruiken natuurlijk en kan je ook met een kleiner team aan de slag.

Harvest

 
Harvest is geen opzichzelfstaand project management systeem, in plaats daarvan is het een systeem om inzicht te krijgen in hoeveel tijd besteed wordt aan projecten. Je kan dus geen projecten beheren vanuit Harvest, maar het helpt je wel om te zien wie hoeveel tijd aan welke taken en projecten kwijt is. Ook kan je zien welke uren facturabel zijn en welke niet, en tegen welke tarief. Daardoor krijg je inzicht in de financiële kanten van een project, en kan je makkelijk facturen opstellen.

Project management voor marketing

Zoals je begrijpt is project management essentieel voor marketing, en een goede tool helpt je daarbij. Met de tools die ik in dit artikel noem maak je van je volgende marketing project zeker een succes!

Wil je jouw marketing projecten effectiever en efficiënter maken? Begin dan met marketing automation! Lees hoe je daarmee begint in het artikel ‘Marketing automation: zo begin je ermee’

Pin It on Pinterest