Analytics zijn de kern om inzicht te krijgen in je online marketing prestaties. Ze helpen je om betere zakelijke beslissingen te nemen en zorgen zo voor een hogere klanttevredenheid en groei van je omzet.
Er zijn diverse online analytics platforms, de bekendste is Google Analytics en andere bekende producten zijn Mixpanel en Heap Analytics. Ook hebben de meeste marketing automation platforms, zoals Hubspot en Marketo, eigen analytics modules.
De basis van analytics is vragen formuleren die je met data kan bewijzen of ontkrachten. Maar als je de verkeerde vragen formuleert zal je geen waardevolle inzichten verzamelen. Daarom is het de kunst is om vragen te stellen die relevant zijn voor je bedrijf en waar je acties aan kan koppelen. Data verzamelen om een vraag te beantwoorden waar je vervolgens geen verandering aan kan verbinden is tijdsverspilling.
Je medewerkers horen bij de meeste regelmatige bezoekers aan je website. Hun IP adressen niet uitsluiten zal de data die je verzameld negatief beïnvloeden. Met als groot risico dat je hierdoor de verkeerde beslissingen gaat nemen.
Er is data die je verzameld van je website bezoekers die weinig zal veranderen. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld geslacht, nationaliteit, datum van inschrijving op je email nieuwsbrief en dergelijke. Dit is waardevolle informatie die je zeker moet gebruiken. Maar belangrijker is om inzichten te verzamelen over hoe je bezoekers van je website gebruik maken. En die inzichten vervolgens gebruiken om verbeteringen aan te brengen aan je website.
Er zijn key performance indicators die je ijdelheid strelen, en er zijn er die daadwerkelijk inzicht geven. Het aantal pageviews is belangrijk als je geld verdiend met het vertonen van advertenties op je website. Maar het kan ook betekenen dat je bezoekers in je webshop op zoek zijn naar een product en dat niet kunnen vinden. Puur sturen op het aantal weergaven is dan het verkeerde besluit.
Laten we eerlijk zijn, analytics is moeilijk. Het is dan ook verleidelijk om het op afstand te houden. Maar het is noodzakelijk om een basiskennis te hebben over dit onderwerp om de juiste zakelijke beslissingen te nemen. Huur desnoods een specialist in. Of laat realtime dashboards maken die inzicht geven zonder dat je in de data hoeft te graven.
Welke fouten zie jij regelmatig gemaakt worden met analytics? Laat het weten in de reacties!