Marketeers worden overstelpt door enorme hoeveelheden data. In theorie was het nog nooit zo makkelijk als nu om inzicht te krijgen in de resultaten van je marketing, maar de hoeveelheid data maakt het lastig om het kaf van het koren te scheiden. Zeker als data vanuit verschillende bronnen en systemen komt is moeilijk om het overzicht te behouden. Een realtime dashboard biedt dan uitkomst.

Je start een campagne in Google Adwords, bezoekers komen op je website die gemeten wordt met Google Analytics. Ze schrijven zich in voor je nieuwsbrief en komen daarmee terecht in een marketing automation platform zoals Marketo, Pardot of HubSpot. Vervolgens als de lead bewerkt wordt door sales komen ze terecht in een crm als Salesforce.

Dus hoe ga je inzichten uit je data halen als het gedrag van je leads in diverse systemen staat?

Een realtime dashboard helpt je met het krijgen van inzicht en overzicht van je leaddata. Alle online marketing programma’s van Invalshoek bevatten standaard realtime dashboards.

Realtime dashboards zorgen voor overzicht voor data uit verschillende bronnen

Data uit verschillende bronnen verzamelen en visualiseren kost veel tijd en is foutgevoelig. Door in een realtime dashboard diverse databronnen te combineren voorkom je fouten en maak je het makkelijker om resultaten overzichtelijk weer te geven.

Realtime dashboards laten zien in wat er nu gebeurt

Wekelijkse rapportages en historische data hebben zeker hun plek. Maar met een realtime dashboard weet je wat er nu gebeurt. Combineer dat inzicht met historische gegevens en je weet of je bedrijf op dit moment beter, slechter of even goed presteert als vorige week. Zo weet je meteen of recente wijzigingen aan je website of in je marketing campagnes het juiste effect hebben.

Daarnaast, als er iets mis gaat weet je het meteen en niet pas als het volgende wekelijkse rapport wordt opgeleverd.

Realtime dashboards dwingen je na te denken over marketing

Waarom blijven zoveel leads op die pagina hangen? Waarom is de conversie van bezoekers uit social media naar inschrijvingen voor je nieuwsbrief zo laag? Hoe kunnen we meer downloads van een whitepaper krijgen? Waarom zorgt het ene blog wel voor conversies maar het andere niet? Waarom blijven leads in deze fase van het salesproces hangen?

Deze vragen leiden tot experimenten waarmee je de resultaten van je marketing kan verbeteren.

In plaats van te voorspellen wat zou kunnen gebeuren, of te vertrouwen op wekelijkse of maandelijkse rapportages, geven realtime dashboards inzicht in wat nu gebeurd. En daardoor geven ze de mogelijkheid om in realtime je marketing en sales resultaten te verbeteren.

Welke resultaten haal jij uit het gebruik van realtime dashboards? Laat het weten in de reacties!

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met online marketing? Lees dan de business case!

Pin It on Pinterest