11 SEO trends om mee te scoren in 2022

Het jaar 2021 was een jaar vol grote veranderingen voor de digitale marketingindustrie. Er waren twee grote veranderingen in het zoekalgoritmen van Google, er was een enorme stijging in mobiel zoeken en ook de SERP’s hebben een flinke update gehad. Dit geeft eens te meer aan dat websites zowel mobiel- als gebruikersvriendelijk moeten zijn, anders zal het de top van Google waarschijnlijk niet halen. Hoe zal SEO er in 2022 uitzien, naarmate het gebruikersgedrag blijft evolueren en zoekmachines zich daarop aanpassen? We bespreken 11 SEO trends om mee te scoren in 2022.


Inhoudsopgave

  1. Mobile-first is een topprioriteit
  2. Optimalisatie voor Voice Search is van cruciaal belang
  3. AI zal meer impact hebben op SEO
  4. Betere en langere inhoud is hier om te blijven
  5. Toegankelijkheid is van cruciaal belang
  6. EAT-principe van Google
  7. Video-content wordt een fundamenteel onderdeel van SEO
  8. Linkbuilding is nog steeds bruikbaar
  9. Zoekintentie verandert continu
  10. Goede beeldoptimalisatie is de sleutel
  11. Lokale SEO is nog steeds het gesprek van de dag

Mobile-first is een topprioriteit

Deze trend staat eigenlijk al enkele jaren bovenaan. Het is voor bedrijven met een website niet langer een keuze, maar eerder een verplichting om mobiel zoeken serieus te nemen. Google heeft enkele jaren geleden mobile first indexing geïntroduceerd en dat betekent het voortaan naar de mobiele versie van je website kijkt om te indexeren. En dat is niet voor niets want ongeveer 68% van de websitebezoeken verloopt via mobiele apparaten. Je website optimaliseren voor een efficiënte en naadloze mobiele ervaring is dus een must voor 2022. Het zal je ook helpen om de algehele SEO-strategie en -resultaten te verbeteren.

Optimalisatie voor Voice Search is van cruciaal belang

Voice Search is niets nieuws. Het is een manier van zoeken op het internet door een zoekopdracht in te spreken in plaats van te typen. Het heeft de laatste jaren een lange weg afgelegd met meerdere technologische ontwikkelingen, zoals Siri en Google Assistant. Steeds meer apparaten, zoals luidsprekers en televisies, zijn uitgerust met Voice Search en het is ook voor steeds meer mensen toegankelijk. De verwachting is dat ruim de helft van de huiseigenaren in 2022 gebruikmaakt van Voice Search.

Aangezien Voice Search de gebruikerservaring verbetert, is het van cruciaal belang om stappen te ondernemen om je website te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Met gesproken zoekopdrachten gebruiken mensen ook lange zinnen om een ​​zoekopdracht uit te voeren. Je zoekwoordenonderzoek en contentstrategie zal daarop aangepast moeten worden in 2022, zodat je website ook klaar is voor Voice Search.

AI zal meer impact hebben op SEO

Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie (AI) heeft betrekking op machines die onze eigen intelligentie nabootsen om taken uit te voeren en die zichzelf tijdens dat proces kunnen verbeteren op basis van data uit het verleden.

Zoekmachines maken in toenemende mate gebruik van AI om het zoekalgoritme te verfijnen. Het maakt gebruik van zoekopdrachten van echte personen om het gedrag van gebruikers te voorspellen en daarop aanpassingen te maken. Er moet dus rekening gehouden worden met een zoekalgoritme dat zichzelf continue aanpast, aangezien het doel van zoekmachines is om relevante resultaten te tonen en daarmee is het van belang om de content hier op af te stemmen.

Betere en langere inhoud is hier om te blijven

Langere en betere content blijft ook in 2022 belangrijk. Geoptimaliseerde en lange content maakt je vindbaar op meer zoekwoorden en dat kan veel extra verkeer opleveren. Als je meer bezoekers naar je website wilt trekken en hen betrokken wilt houden, verschuif dan je aandacht naar het maken van lange(re) content van minimaal 1500 woorden. Zorg er wel voor dat het relevant, boeiend en interessant blijft, want dat zorgt voor betere on-page statistieken en dat heeft impact op posities in de zoekmachine.

Toegankelijkheid is van cruciaal belang

Om je website beter vindbaar te maken in de zoekmachines, moet je ook nadenken over de behoeften van allerlei soorten potentiële klanten. Marketeers richten zich steeds meer op de toegankelijkheid van hun websites. Je kunt dan denken aan websites in meerdere talen, maar zelfs ook aan websites die toegankelijk zijn voor slechthorenden en slechtzienden. Het is niet alleen belangrijk om hoog in de zoekresultaten te scoren, maar dus ook om de reputatie van je merk positief te beïnvloeden en dat kan door aan de toegankelijkheid van je website te werken.

EAT-principe van Google

Google heeft het belang van kwalitatieve content meermaals onderstreept. Dus als je je afvraagt wat Google bedoelt met kwalitatieve content, onthoud dan het EAT-principe. Het staat voor expertise, gezag en vertrouwen. Dit zijn variabelen die Google gebruikt om te beoordelen of je website content levert die een goede ervaring voor de gebruiker oplevert. Je moet aan alle variabelen werken om als autoritaire website gezien te worden en dat zal uiteindelijk positieve invloed hebben op je posities.

Video-content wordt een fundamenteel onderdeel van SEO

Heb je video-content nog niet opgenomen in je SEO-strategie? Dan is 2022 het jaar om daarmee te beginnen. De populariteit en het betrokkenheidsniveau van video-content zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. Het bekijken van video’s is een stuk gemakkelijker dan het lezen van lange teksten. Het houdt bezoekers bovendien langer op je website en dat zorgt voor betere statistieken. Je kunt vanuit de (omschrijving van) video’s linken naar je website, dat levert niet alleen een extra verwijzing op, maar ook nog eens extra verkeer. Dat heeft allemaal positieve invloed op je posities in Google en daarom is het belangrijk om video-content te overwegen in 2022.

Linkbuilding is nog steeds bruikbaar

Linkbuilding is een van de klassieke SEO-strategieën. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites die verwijzen naar je eigen website. Het heeft als doel om meer bezoekers op de website te krijgen en het zorgt ervoor dat je website beter scoort (dan websites met weinig links).

Hoewel Google nu bepaalde strategieën voor linkbuilding bestraft, zoals betaalde links, is linkbuilding nog steeds belangrijk. We doelen dan natuurlijk op ethische strategieën voor linkbuilding, zoals het schrijven van gastblogs. Heroverweeg je linkbuildingstrategie om relevante links te verkrijgen.

Zoekintentie verandert continu

Zoekintentie is een andere belangrijke SEO-trend voor 2022. De zoekintentie is de reden achter een zoekopdracht. Wil de zoeker meer informatie over een bepaald onderwerp? Of wil de zoeker misschien iets kopen? Kortom, de zoekintentie geeft aan waar de zoeker precies naar op zoek is.

Het optimaliseren van je website voor online zoeken is van cruciaal belang geworden. Het zou dus helpen als je nadenkt over je doelen. Sterker nog, het is belangrijk om te begrijpen hoe je wilt dat potentiële bezoekers je website zien en zoeken.

De vier vormen van zoekintentie zijn: informatief, navigationeel, transactioneel en commercieel. Bij zoekwoorden met bijvoorbeeld een transactionele intentie willen mensen daadwerkelijk iets kopen. Als je weet wat de verschillende vormen van zoekintentie zijn, dan kun je de content beter afstemmen op datgene waar bezoekers naar op zoek zijn.

Goede beeldoptimalisatie is de sleutel

Van effectieve gebruikerservaring tot conversie, afbeeldingen spelen een cruciale rol in de SEO van een website. Daarom wordt van je verwacht dat je hoogwaardige, unieke en goed geoptimaliseerde afbeeldingen op je website gebruikt. Het is dan ook aan te raden om eigen beeldmateriaal te maken en te gebruiken. Daarnaast is het aan te raden om aangepast bestandsnamen met zoekwoorden te gebruiken en de alt-tags in te vullen die de afbeeldingen omschrijven. Houdt ook rekening met de bestandsgrootte van de afbeelding, want bij een grote afbeelding zal de website trager laden en dat heeft gevolgen voor de snelheid van de website. Vergeet tot slot niet andere voor beeldoptimalisatie te bekijken om voorop te blijven lopen.

Lokale SEO is nog steeds het gesprek van de dag

Lokale SEO is essentieel wanneer je jouw bedrijf lokaal zichtbaar wilt maken. Elk bedrijf met een geografische aanwezigheid en fysieke locatie kan zelfs in 2022 profiteren van lokale SEO. Dit is door de pandemie steeds belangrijker geworden, aangezien steeds meer mensen online contact proberen te maken met lokale bedrijven. Deze klanten steunen daarmee lokale ondernemers.

Aangezien ook Google steeds vaker de voorkeur geeft aan zoekresultaten in de omgeving van de zoekmachinegebruikers, is het ook voor websites belangrijk om in 2022 aandacht te besteden aan lokale SEO. Wist je dat Google Mijn Bedrijf helpt bij de lokale vindbaarheid? Als je je profiel zo volledig mogelijk invult en actief berichten plaatsen, zal je als bedrijf zijnde op lokaal niveau steeds beter vindbaar worden.

Tot slot

Google heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt bij het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten. Het is belangrijk voor marketeers om zich ook aan te passen en mee te evolueren met deze updates. Met de besproken SEO-trends haal je het meeste uit je SEO-strategie in 2022. Als je hulp nodig hebt bij het verfijnen van je SEO-strategie of andere digitale marketingactiviteiten, dan kunnen wij je helpen.

Dit gastblog is geschreven door Jeroen van JM Promotions.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Met een goede SEO strategie krijgt je bedrijf meer bezoekers op de website, maar hoe converteer je deze bezoekers naar leads en klanten? Dat doe je met marketing automation!

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates