Zoekmachines zoals Google en Bing kunnen voor veel verkeer naar je website zorgen, daarom zal je je website beter vindbaar willen maken. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, dat noemen we SEO (Search Engine Optimization). Dat klinkt ingewikkeld, maar met de simpele tips in dit artikel zal je een heel eind komen om je website beter vindbaar te maken!

Zorg dat je website gecrawld kan worden

Webcrawlers van zoekmachines gebruiken links om de inhoud van je website te indexeren. Als zoekmachines pagina’s op je website niet kunnen vinden, dan kunnen ze de pagina’s niet indexeren. De “crawlbaarheid” van je website heeft dus rechtstreeks invloed op de zichtbaarheid ervan in de zoekresultaten.

Tip 1: gebruik Google Search Console! Daarmee kan je namelijk zien hoeveel en welke pagina’s van je website zijn geïndexeerd door Google. En zorg voor een duidelijke linkstructuur waarbij je links plaatst naar de belangrijkste pagina’s van je website zodat ze door Google gevonden en geïndexeerd worden.

Je website beter vindbaar maken met een sitemap

Met een sitemap vertel je aan zoekmachines welke pagina’s je website bevat. Daardoor wordt je website beter geïndexeerd door zoekmachines en daarmee beter vindbaar. Kort samengevat is een sitemap een lijst van de pagina’s die je website bevat. Maar alleen een sitemap is niet voldoende, voeg ‘m ook tot aan Google Search Console zodat Google weet dat de sitemap bestaat. Google zal vervolgens regelmatig de sitemap ophalen en indexeren. Zo worden wijzigingen aan je website automatisch verwerkt.

Tip 2: zorg voor en sitemap! De meeste content management systemen genereren automatisch een sitemap, ook zijn er plug-ins die dat voor je kunnen doen. En voeg de sitemap toe aan Google Search Console.

Pagina titels en metadescriptions

Pagina titles en metadescriptions zijn HTML-tags binnen de code van je webpagina’s. Deze tags geven aan waar een pagina op je website over gaat. De titel is zichtbaar bovenaan een open webbrowservenster, en is de vette blauwe tekst op de zoekresultaten pagina van Google. De metadescription is de alinea tekst die direct zichtbaar is onder de link in een zoekmachine resultaat.

Tip 3: zorg voor unieke en omschrijvende pagina titels en metadescriptions! Pagina titels moeten korter dan 70 karakters zijn en het zoekwoord bevatten waarop je wil dat de pagina gevonden wordt. Een metadescription mag niet langer dan 300 karakters zijn en relevant zijn voor de inhoud van de pagina. Zorg voor beide voor een activerende tekst waardoor het verleidelijk wordt om op het zoekresultaat te klikken.

Je website beter vindbaar maken met de juiste URL’s

De URL is letterlijk het adres van je website. Een goede URL is kort, bevat het zoekwoord waarop je wil dat de pagina gevonden wordt en bevat geen speciale karakters. Wat je wil voorkomen is een URL als ‘website.nl/?artikel=857383&categorie=37348#479377’ want dit zegt niks over de pagina! Een betere URL is ‘website.nl/woord-waarop-gevonden-wil-worden/’.

Tip 4: zorg voor een goede URL structuur! Dus korte omschrijvende URL’s. Want deze worden het beste geïndexeerd en weergegeven door zoekmachines.

Zorg voor voldoende tekst op je webpagina’s

Pagina’s met minder dan 300 woorden worden door Google gezien als ‘dunne content’. Daarom worden korte pagina’s zelden in de zoekresultaten weergegeven. De redenatie van Google is dat pagina’s met weinig tekst ook weinig diepgang hebben en daarom minder relevant zijn dan langere pagina’s. Zorg dus voor voldoende tekst op elke pagina van je website.

Tip 5: zorg ervoor dat al de pagina’s op je website minimaal 300 worden bevatten. Dus loop door de pagina’s van je website heen en kijk welke pagina’s te weinig tekst hebben om deze aan te vullen. 300 woorden is het minimum, maar voor echt resultaat is het beter om meer dan 500 woorden als vuistregel aan te houden.

Gebruik tussenkopjes om je website beter vindbaar en leesbaar te maken

Met tussenkopjes geef je de hiërarchie en structuur aan van de content op een webpagina. Daardoor wordt de tekst beter leesbaar zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Hiervoor gebruik je H1’s, H2’s tot en met H6’s. Met de H1 geef je het onderwerp van de pagina aan, bijvoorbeeld de titel van een blog. Met de H2 het onderwerp van de alinea’s die erop volgen. Enzovoorts… Zo is in één oogopslag de structuur van de pagina duidelijk, ook als je slechts oppervlakkig leest. Dit geldt zowel voor de bezoekers aan je website als voor Google. Bijvoorbeeld, op deze pagina die je nu leest, is de titel een H1 en zijn alle tussenkopjes H2’s.

Tip 6: gebruik tussenkopjes om de tekst op een pagina in te delen. Daarmee maak je de structuur van een pagina duidelijk, zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Je website wordt zo beter leesbaar en beter vindbaar.

Interne links maken je website beter vindbaar in Google

Interne links linken van een pagina op je website naar een andere pagina op je website. Er zijn twee soorten interne links: navigatie en contextueel. Navigatielinks vind je bijvoorbeeld in de header of footer van je website en helpen bezoekers om te navigeren. Contextuele links zijn links in de content van je website, en deze hebben een hogere SEO waarde. Deze links helpen Google om andere pagina’s op je website te vinden. En ze helpen bezoekers om je website te navigeren en andere interessante content te vinden.

Tip 7: zorg voor voldoende interne links in de content van je website! Maar maak het niet te gek, een paar links per pagina zijn voldoende, want anders komt de leesbaarheid van de tekst in het gedrang.

Schrijf content voor mensen, niet voor zoekmachines

Het klinkt wellicht paradoxaal, maar schijf relevante content voor mensen. Google heeft het namelijk snel door als je probeert om op mechanische wijze de zoekresultaten te manipuleren. En Google zal dat bestraffen door je website minder vaak of zelfs niet te vertonen. Wat Google echt belangrijk vindt is relevantie. De relevantie van de content op je website in relatie tot de zoekopdracht die iemand doet. Schrijf daarom content voor mensen en Google zal je belonen door je website beter vindbaar te maken. Hiermee vergroot je ook de kans dat andere websites naar je gaan linken, iets dat ook goed is voor de vindbaarheid van je website.

Tip 8: hou de behoeften van de lezer in gedachten bij het schrijven van content voor je website. Schrijf dus interessante en relevante teksten voor je doelgroep, die zullen vervolgens je website vinden.

Werk regelmatig de oude content op je website bij

Google houdt van website die regelmatig bijgewerkt worden. Dit gaat niet alleen om het plaatsen van nieuwe content, maar ook juist om het updaten van bestaande content. Heb je bijvoorbeeld een blog zoals ’10 tips voor..’ en je bedenkt een nieuwe tip, voeg die tip dan toe en pas de titel aan naar ’11 tips voor…’. Ook het herschrijven van de tekst helpt. Zoals iedere marketeer heb ik ook regelmatig nieuwe inzichten en update ik de bestaande content op deze website als ik die heb. Daarmee laat ik aan Google zien dat onze website actueel en dus relevant is. Het resultaat is meer verkeer vanuit Google.

Tip 9: update regelmatig de bestaande content op je website. Plan elke maand een moment in om naar een oude pagina of blog te kijken en deze bij te werken.

Sluit niet relevante pagina’s uit van zoekresultaten

Niet elke pagina op elke website is bedoeld om gevonden te worden via Google. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een landingspagina waarop een ebook of whitepaper aangevraagd kan worden, of waar je kan inschrijven voor een webinar. Dit zijn pagina’s waar je bijvoorbeeld vanuit e-mail marketing of social media conversies wil genereren, en zullen daarom waarschijnlijk weinig tekst bevatten. Als je deze pagina’s niet uitsluit voor Google kan dat een negatief effect hebben op de vindbaarheid van je gehele website. Klinkt logisch, maar hoe doe je dat? Als eerste door een ‘noindex’ metatag toe te voegen aan de pagina, meestal is dat makkelijk te doen in het content management systeem van je website. Ten tweede door te voorkomen dat deze pagina’s opgenomen worden in de sitemap. Als laatste kan je ze blokkeren in het robots.txt bestand van je website.

Tip 10: sluit pagina’s uit van Google die niet relevant zijn. Want daardoor worden de belangrijkste pagina’s op je website juist beter vindbaar.

Zorg ervoor dat je website goed werkt op mobiele telefoons

Sinds 2018 indexeert Google websites eerst voor mobiele telefoons. Dus als je website niet goed werkt op mobiele telefoons dan zal die minder vaak gevonden worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed werkt op mobiele telefoons? Een paar dingen zijn daarvoor belangrijk. Ten eerste: zorg ervoor dat je website een ‘responsive’ template gebruikt. Ten tweede is het belangrijk dat afbeeldingen zo klein mogelijk zijn zodat ze makkelijk gedownload kunnen worden. Mobiele telefoons hebben immers vaak slechtere verbindingen zodat data downloaden langer duurt dan thuis of op kantoor. En met klein bedoel ik niet dat je afbeeldingen het formaat van een postzegel moeten hebben, maar dat de bestandsgrootte zo klein mogelijk is.

Tip 11: gebruik een responsive template voor je website en optimaliseer je afbeeldingen. Want als je wil dat je website goed gevonden wordt dan is het belangrijk dat je website goed werkt op mobiele telefoons.

Conclusie: je website beter vindbaar in Google!

Met deze tips kan je beginnen om je website beter vindbaar te maken in Google. Over het algemeen zijn ze heel eenvoudig om toe te passen. Het belangrijkste is om in gedachten te houden is dat je relevante content schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines. En daarnaast dat je een aantal technische punten op orde hebt.

Door deze simpele tips toe te passen ben je in no-time op weg om je website beter vindbaar te maken in Google!

Weet jij nog manieren hoe je een website beter vindbaar kan maken in Google? Laat het weten in de reacties onder dit artikel!

Met deze tips krijgt je website meer verkeer, maar hoe converteer je deze bezoekers naar leads en klanten? Dat doe je met marketing automation!

Pin It on Pinterest