Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van slimme assistenten voor het zoeken op het internet. Bijvoorbeeld met Siri van Apple op de iPhone, of thuis met een slimme speaker zoals een Google Home of Amazon Echo. Ook zijn er steeds meer bedrijven die deze diensten integreren met hun eigen producten, zoals Sonos dat bijvoorbeeld doet. Voice search wordt dus steeds belangrijker, en daarmee ook SEO voor voice search. Als je wil dat je website gevonden wordt als iemand zijn stem gebruikt om te zoeken dan zijn er een aantal punten waarop je moet letten.

Korte antwoorden

Google houdt van korte antwoorden, net zoals de meeste mensen. De meeste antwoorden op een voice search zijn ongeveer 30 woorden lang. Dat is net genoeg om het punt duidelijk te maken.

Woordkeuze

Google haalt de meeste antwoorden voor voice search van pagina’s met langere content. Schrijf dus in de eerste plaats langere content die goed gevonden wordt in zoekmachines. Maar hou je zinnen en alinea’s kort en simpel zodat ze gebruikt worden in voice search.

Exacte zoekterm

Veel websites zullen niet de exacte zoekterm bevatten waar iemand op zoekt. Om de zoekresultaten voor exacte zoektermen te optimaliseren gebruik je meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan. En gebruik verschillende varianten van de zoekterm waarop je wil dat je website gevonden wordt.

Makkelijk leesbare teksten

Leesbare en goed gestructureerde teksten doen het beter in voice search. Daarnaast klinken ze beter als een slimme assistent ze uitspreekt.

Desktop SEO

Ja mobiel is belangrijk, maar onderschat niet het belang van search op desktops en laptops. Content die het daar goed doet zal het waarschijnlijk ook goed doen op voice search.

Pagina snelheid

Als je optimaliseert voor voice search, zorg er dan voor dat je website zo snel mogelijk laadt. De gemiddelde snelheid van een voice search is 4,6 seconden. 52% sneller dan de gemiddelde laadtijd van een website.

Schema markup

Schema markup is ongelooflijk handig de nuttigste informatie op je website aan te wijzen. Content die geoptimaliseerd is met schema markup zal eerder gebruikt worden als een antwoord op een voice search.

Security

Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die beveiligd zijn met SSL. Van 10.000 zoekopdrachten met Google Home kwam 70% van de resultaten van pagina’s die met SSL beveiligd waren. Zorg er dus voor dat je website beveiligd is met een SSL certificaat.

Domein autoriteit

Een website met een hoge domein autoriteit krijgt de voorkeur van zoekmachines zoals Google en Bing. Dit heeft ook een positief effect voor voice search.

Featured snippets

Als je website wordt weergegeven in featured snippets van Google, dan zal je website ook eerder verschijnen in de resultaten van een voice search. Hoewel je niet expliciet kan kiezen om in een featured snippet te verschijnen kan je wel de kans daarop vergroten met een goede user experience en nuttige content.

Optimaliseren voor voice search

Stap één is om je website te optimaliseren om gevonden te worden in Google. Stap twee is om de pagina te optimaliseren voor voice search zodat Google je website daarvoor gaat gebruiken. Zo creëer je een tweede bron van organisch zoekverkeer.

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met online marketing? Lees dan de business case!

Dit artikel is gebaseerd op “11 tips to optimize for voice search on your website” van Autopilot.

Pin It on Pinterest