Vaak wordt gedacht dat marketing automation en e-mail marketing hetzelfde zijn, maar dat is verre van waar! E-mail marketing is zeker een belangrijk onderdeel van elke marketing automation strategie, maar marketing automation gaat veel verder; het is namelijk een geïntegreerde aanpak van al je marketing kanalen, zowel online als offline. Denk daarbij bijvoorbeeld aan SEO, SEA, display advertising, social media, content marketing en personalisatie van je website, maar ook aan offline kanalen zoals telemarketing en direct mail. Met marketing automation kan je een drastische verbetering van je e-mail marketing strategie realiseren en dus meer leads genereren in een kortere tijd en tegen een lagere prijs.

Een e-mail nieuwsbrief is een prima middel als je een blog hebt om daarmee je bezoekers op de hoogte te brengen van nieuwe artikelen. Zeker als je geld verdient met je blog door het vertonen van advertenties of affiliate marketing. Een nieuwsbrief schiet echter tekort als je leads wil genereren en klaar wil stomen voor sales, zeker als je een zakelijk dienstverlener bent of een B2B bedrijf in het algemeen; dan is er meer nodig voor het vinden van nieuwe klanten en een hogere omzet.

Traditionele e-mail marketing

Met traditionele e-mail marketing verzamel je de e-mail adressen van potentiële klanten op je website of blog. Vervolgens stuur je ze periodiek een nieuwsbrief om daarmee omzet te genereren. Daarnaast zet je het in om bij de klanten die je al hebt meer omzet te halen door middel van upsell en cross-sell en de bestaande relatie te onderhouden. Dit kan erg waardevol zijn, zeker als je database aan e-mail adressen goed is gesegmenteerd, maar in feite is e-mail marketing een vorm van direct response marketing. Je doet een aanbod en hoopt dat daar op wordt ingegaan. Gebeurt dat niet dan stuur je een volgende nieuwsbrief en hoopt dat daarop wordt ingegaan, enzovoort, enzovoort… Je krijgt hiermee weinige nieuwe informatie van je leads die je kan gebruiken om een beter aanbod te doen. Je schiet dus met hagel!

Als je relaties periodiek wil informeren dan is e-mail marketing een prima middel. Ook als je de medewerkers binnen je bedrijf op de hoogte wil houden dan is een nieuwsbrief een goed middel. Maar als je meer wil dan dit dan zal je verder moeten gaan kijken.

Neem dan marketing automation

In tegenstelling tot e-mail marketing is marketing automation een holistische aanpak van het hele marketingproces. Door het hele marketingproces in kaart te brengen en de juiste touchpoints te bepalen voedt je anonieme bezoekers van je website op tot leads die klaar zijn om je product te kopen. Daarvoor gebruik je een geïntegreerde aanpak van al je marketing kanalen. Marketing automation gaat dus een hele stap verder en dieper dan e-mail marketing voor het creëren van omzet. Door op het juiste moment via het juiste kanaal de juiste boodschap te geven krijg je meer klanten.

Vooral voor zakelijke dienstverleners zoals consultancies, ICT en financieel dienstverleners is marketing automation een krachtig middel. Omdat je dan vaak te maken hebt met lange en complexe salestrajecten. Marketing automation is namelijk ideaal om dergelijke trajecten te versnellen.

Met marketing automation beter aansluiten op je salesproces

Het is zeker mogelijk om met e-mail marketing voor meer sales te zorgen. Door marketing automation leer je de behoeften van je leads beter kennen en hoe je producten daarop aansluiten. Daarmee zorg je dus voor kwalitatief betere leads waardoor het makkelijker wordt om te verkopen. Je salesafdeling zal dus beter werk kunnen leveren door het inzetten van marketing automation. Bovendien zal je niet alleen meer verkopen, maar ook tegen een hogere klantwaarde maar ook sneller, doordat je de behoeften en problemen van je leads beter kent. Dit alles tegen een hogere klantwaarde, omdat je de waardepropositie van je bedrijf beter op de behoeften kan laten aansluiten.

Is je bedrijf klaar voor marketing automation?

Stel jezelf de volgende vragen om te weten of je bedrijf klaar is om met marketing automation meer leads en sales te genereren.

  • Wil je sneller klanten maken van je leads?
  • Zorgt het versturen van nieuwsbrieven niet meer voor nieuwe klanten?
  • Zoek je een betere aansluiting tussen je marketing- en salesprocessen?
  • Verkoop je meerdere producten aan meerdere doelgroepen en wil je beter segmenteren?
  • Wil je gepersonaliseerde boodschappen zenden naar je leads?
  • Klagen je verkopers over de kwaliteit van je leads?
  • Wil je weten welke van je campagnes het beste werken?
  • Wil je beter weten hoe je marketing budget besteedt wordt?

Kan je meerdere van deze vragen met ja beantwoorden? Dan is nu het juiste moment om te beginnen met het inzetten van marketing automation!

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met marketing automation? Lees dan de business case!

Pin It on Pinterest