Als je HubSpot gebruikt voor je online marketing dan wil je waarschijnlijk ook graag de cookie opt-in van HubSpot gebruiken om aan de bezoekers van je website te vragen of ze akkoord zijn met het plaatsen van cookies. Want dat is veel makkelijker dan het inregelen van tools zoals CookiePro of CookieBot. Maar een probleem is dat je met de cookie opt-in van HubSpot alleen de plaatsing van cookies van HubSpot zelf en van LinkedIn Ads, Facebook Ads en Google Ads kan controleren. Vaak wil je ook andere cookies en tracking scripts gebruiken. Zoals AdRoll voor online adverteren, HotJar voor conversie optimalisatie of Fomo voor website notificaties. Als je dat volgens de AVG wil doen dan kan dat door de HubSpot cookie opt-in te koppelen aan Google Tag manager. In dit artikel leg ik uit hoe je dat doet.

HubSpot Tracking Code & Google Tag Manager

In dit artikel ga ik ervan uit dat je de HubSpot Tracking Code en de container van Google Tag Manager al op je website hebt geplaatst. Maar als je dat nog niet hebt gedaan, dan vind je uitleg over de HubSpot Tracking Code hier en over Google Tag Manager hier. Kom terug naar dit artikel nadat je ze op je website hebt geplaatst. Ik wacht wel even op je 🙂

Stap 1: creëer een nieuwe variabele in Google Tag Manager

Het eerste dat je moet doen om HubSpot te koppelen aan Google Tag Manager is het creëeren van een nieuwe variable. Deze variabele leest uit of een bezoeker aan je website toestemming heeft gegeven in de HubSpot cookie opt-in voor het plaatsen van cookies.

Ga hiervoor in Google Tag Manager naar ‘variables’ en klik bij ‘User-Defined Variables’ op de knop ‘New’. Geef de variabele de naam ‘HubSpot Cookie Opt-out’, of een andere naam die je leuk vind maar in dit artikel gebruik ik deze naam als voorbeeld.

Kies bij het configureren van de variabele voor de optie ‘1st Party Cookie’. Als naam voor de cookie die moet worden uitgelezen voer je in: ‘__hs_opt_out’. Dit is namelijk de cookie waarin HubSpot onthoudt of een bezoeker toestemming heeft gegeven voor het plaatsen van cookies. Deze cookie kan twee waarden bevatten, namelijk ‘yes’ of ‘no’.

Stap 2: maak een nieuwe trigger aan in Google Tag Manager

Na het creëeren van de variabele is het nu tijd om een nieuwe trigger te maken in Google Tag Manager. Met deze trigger zorg je er uiteindelijk voor dat de juiste cookies wel of niet geplaatst worden, afhankelijk van de voorkeuren van de bezoeker.

In Google Tag Manager ga je hiervoor naar het overzicht van triggers en klik je op de knop ‘New’. Geef de trigger een naam, ik gebruik hiervoor ‘HubSpot Cookie Opt-out’. Dus hetzelfde als de variabele waaraan ik deze trigger ga koppelen. Kies bij ‘Trigger Type’ voor ‘Pageview’ en vink vervolgens ‘Some Page Views’ aan.

Nu verschijnt een formulier met drie velden om de trigger in te stellen. In het linker veld kies je de variabele, dus in dit geval ‘HubSpot Cookie Opt-out’. In het middelste veld kies je voor ‘equals’. En in het rechter veld typ je ‘no’ (zonder aanhalingstekens). In, soort van, normale mensentaal: als de opt-out cookie van HubSpot gelijk is aan nee dan wordt de trigger afgevuurd.

Het nadeel hieraan is dat optionele cookies en scripts pas geplaatst worden bij de tweede pageview van de bezoeker. Wil je dat voorkomen dan kan je het ook andersom doen, dus in het middelste veld kiezen voor ‘does not equal’ en het rechterveld op ‘yes’. Dan worden cookies wel meteen geplaatst en scripts geladen. Wijst de bezoekers cookies en scripts af dan worden deze vanaf de tweede pageview niet meer uitgelezen en geladen. Echter is dit niet volledig volgens de regels van de GDPR en AVG.

Als laatste sla je de nieuwe trigger op en je bent klaar om je cookies en tracking scripts in te stellen.

Stap 3: plaatsen van cookies en tracking scripts instellen

Als laatste stel je in welke cookies en tracking scripts geplaatst moeten worden als de bezoeker toestemming daarvoor heeft gegeven in de HubSpot cookie opt-in banner. Voor elk script volg je hiervoor dezelfde stappen.

Ga in Tag Manager naar het overzicht van Tags. Klik op de tag waarvan je wil dat die bij toestemming geplaatst wordt. Vervolgens klik je bij triggering en kies je voor ‘HubSpot Cookie Opt-out’ uit het overzicht van triggers. Als laatste klik je op ‘Save’ om de instellingen voor deze tag op te slaan. Herhaal dit voor elke tag waarvan je wil dat die enkel geplaatst wordt na toestemming van de bezoeker.

Dan is er nog een laatste stap, namelijk het publiceren van de Google Tag Manager container. Want pas na het publiceren worden de wijzigingen actief op je website. Als je dit hebt afgerond dan ben je klaar met het koppelen van de HubSpot Cookie Opt-in aan Tag Manager. Vanaf nu worden enkel nog de cookies en tracking scripts geplaatst waarvoor de bezoeker toestemming heeft gegeven.

Voorkom dat je cookies en script zowel via HubSpot als Tag Manager plaatst

Iets om op te laten als je HubSpot Ads gebruikt voor advertentie campagnes op Google Ads, LinkedIn en Facebook. In dit geval moet je de scripts voor deze advertenties alleen plaatsen via HubSpot en niet via Tag Manager.

Hetzelfde geldt voor AdRoll voor display campagnes als je HubSpot CMS, landingspagina’s of blogs gebruikt want daar is een integratie voor beschikbaar in de HubSpot Market Place.

Dit doe je om te voorkomen dat ze dubbel geladen worden. Want dat is slecht voor je campagne analyses en de performance van je website.

Wil je meer weten over HubSpot en over hoe je het inzet voor marketing, sales en CRM? Bekijk dan nu ons overzicht van de mogelijkheden van HubSpot!

Pin It on Pinterest