Slimme marketeers gebruiken een groot arsenaal aan growth hacking methoden en technieken om hun marketing, lead generatie en groeidoelstellingen te behalen. Veel bedrijven, variërend van kleine bedrijven en start-ups tot grote ondernemingen, maken gebruik van growth hacking om leiders te worden in hun marktsegment.
Growth hacking is een gespecialiseerde vorm van marketing die prioriteit geeft aan groei die niet in verhouding staat tot de kosten. Het werkt door viral loops te creëren, als het ware een vliegwiel waarmee groei voor extra groei zorgt. Bijblijven met hoe gebruikers content vinden en consumeren is een integraal onderdeel van duurzame growth hacking.
Dit artikel bespreekt het concept van growth hacking, dat zich richt op het snel en efficiënt genereren van groei voor een bedrijf. Het benadrukt de noodzaak van een data-driven en experimentele aanpak en beschrijft verschillende technieken die hierbij kunnen worden gebruikt, zoals het uitvoeren van A/B-tests, het optimaliseren van de gebruikerservaring en het inzetten van virale marketing. Het artikel geeft ook aan hoe het implementeren van deze technieken moet worden geïntegreerd in het bedrijfsproces en benadrukt de belangrijke rol die samenwerking en interne communicatie hierbij spelen. Het eindigt met de conclusie dat growth hacking een krachtig hulpmiddel is voor bedrijven die snel willen groeien en hun doelgroep willen bereiken.
Growth hacking is een marketingstrategie die zich richt op het realiseren van groei met onbeperkte schaalbaarheid.
Growth hacking-strategieën kunnen verschillende marketingkanalen omvatten, zoals:
Alle succesvolle growth marketing campagnes creëren virale loops waarin bestaande klanten zorgen voor nieuwe klanten in een recursief acquisitieproces.
Met het vermogen om eindeloos te schalen binnen virale loops, verschilt groeihacking van traditionele digitale marketingstrategieën door groeipotentieel te creëren dat niet wordt beperkt door budgetten.
Een succesvolle growth hack kan de vorm aannemen van het gebruik van gratis kanalen om inhoud naar een exponentieel groter publiek te verplaatsen of het creëren van prikkels die nieuwe klanten waarderen ver boven de kosten die ze nodig hebben om te creëren.
Een aantal voorbeelden van succesvolle growth hacking campagnes:
Deze iconische voorbeelden van marketingcampagnes blijven de standaard voor bedrijven die hun zinnen hebben gezet op ambitieuze, exponentiële groei die verder gaat dan traditionele marketing strategieën.
Omdat acquisitie een topprioriteit is voor veruit de meeste marketeers, zijn tools voor het hacken van groei essentieel geworden voor bedrijven, of ze nu groot of klein zijn.
Dit is wat marketeers moeten weten als ze de groei van hun bedrijf willen verbeteren met growth hacking.
Effectieve growth hacking houdt altijd in dat je marketing automation processen in gang zet die het werk voor je gaan doen. In tegenstelling tot demo's of samples van fysieke producten, hangt het bereik van de digitale inhoud die je maakt niet af van de geïnvesteerde middelen.
Het hoeft enkel zijn weg naar een nieuw paar ogen te vinden.
Om klantenwerving te stimuleren, moet je ervoor zorgen dat waar je inhoud ook wordt weergegeven, deze rechtstreeks op sociale media kan worden gedeeld. Hierdoor kunnen klanten die zich met je merk identificeren en namens je merk spreken in hun uitgebreide sociale kringen.
Waar het met weinig tot geen kosten kan worden verspreid, kan herpubliceren van content meer waarde toevoegen aan je beste geschreven inhoud. Veel van de grootste netwerken voor het delen van inhoud bieden gratis kanalen om artikelen en blogs te syndiceren.
In zowel B2B- als B2C-contexten verwachten hedendaagse consumenten content in een groeiend aantal aan mediavormen. Om je stem effectief te versterken voor growth hacking, moet je je boodschap omzetten naar de voorkeurskanalen van je doelgroep.
Sociale netwerken proberen je te laten betalen voor websitebezoekers door middel van online advertenties, maar er zijn veel eenvoudigere en goedkopere manieren om websitebezoekers aan te trekken via sociale media.
Om gebruik te maken van sociale-mediakanalen voor growth hacking, moet je ervoor zorgen dat het voor je werkt. Elk van 's werelds huidige sociale-mediagiganten - Facebook, Instagram, TikTok en Twitter - maken verschillende mate van automatisering mogelijk. In de applicatie zelf of via derden, automatisering in dit geval verwijst naar het creëren van maximale betrokkenheid met een minimum aan regelmatige handmatige invoer.
Hier zijn enkele automatiseringstechnieken om te implementeren:
Een A/B-test, ook wel split-testen genoemd, vergelijkt de prestaties van een controle- en een variant versie dat willekeurig en in gelijke mate wordt verspreid.
Idealiter zouden A/B-tests afzonderlijke elementen moeten isoleren voor vergelijking om verkeerde toewijzing van de beter presterende instantie te beperken. Tests worden vervolgens onderworpen aan verdere iteraties om de prestaties stapsgewijs te verbeteren.
A/B-testen werkt goed voor een verscheidenheid aan digitale content:
In elk geval hangt het verkrijgen van optimale resultaten af van het nauwkeurig definiëren van welke variabele u uiteindelijk wilt meten, zoals klikken, conversies of abonnementen.
Natuurlijk kan je naast A/B testen ook andere vormen van conversie optimalisatie toepassen om je growth hacking resultaten verder te verbeteren.
De kern van growth hacking zit in het creëren van viral loops, blijven experimenteren en nieuwe marketing technieken en tactieken uitproberen. Maar verlies hierbij traditionele marketing methodes niet uit het oog. In essentie blijft marketing namelijk het vinden van de aansluiting tussen je bedrijf en je doelgroep.
Er is geen enkele growth hack die alle pijnpunten oplost, dus aarzel niet om te blijven oefenen en nieuwe dingen uit te proberen. En zorg voor een stabiele basis waarop je kan experimenteren.
Dit artikel is gebaseerd op “5 growth hacking techniques to try in 2022” van Optimizely.