Marketing & Sales Blog - Invalshoek

Zes signalen dat je MKB bedrijf een CRM nodig heeft - Invalshoek

Geschreven door Andy Hoek | 28 juli 2017 22:00:00 Z

Veel MKB bedrijven gebruiken spreadsheets om hun relaties te beheren, maar dit is eigenlijk een grote fout! Zodra je bedrijf begint te groeien wordt het namelijk erg onoverzichtelijk. Daarnaast ontbreekt bij spreadsheets een goed proces om je data te beheren. Het gevolg: dubbele contacten, ontbrekende informatie, medewerkers die geen gebruik maken van de beschikbare gegevens en veel tijdverlies met het invoeren van data. Een grote nachtmerrie! Door het gebruik van een CRM los je onderstaande problemen zo op.

 

Ontbrekende informatie over relaties

Als het je niet lukt om het overzicht te houden over de relaties van je bedrijf of er ontbreken gegevens, dan is het tijd om een CRM te gaan gebruiken. Door het gebruik van een CRM hou je de kennis over je klanten actueel en is er minder kans dat cruciale gegevens ontbreken. Daardoor is het mogelijk om relaties beter te onderhouden met als resultaat een hogere omzet.

Meerdere medewerkers beheren klantgegevens

Een spreadsheet wordt snel onoverzichtelijk als meerdere mensen erin werken. Onder andere omdat ze verschillende manieren gebruiken om gegevens bij te werken. En het wordt al helemaal onoverzichtelijk als er verschillende spreadsheets en tabbladen gebruikt worden door meerdere medewerkers. Ook is het vrijwel onmogelijk om te achterhalen wie nu precies wat heeft bijgewerkt, en wanneer dat gedaan is. Door een CRM te gebruiken kan je een proces voor het beheer van gegevens vaststellen.

Rapportages opstellen is lastiger en kost veel tijd

Om te weten hoe het er voor staat met je bedrijf is het belangrijk dat je een actueel overzicht van al je gegevens hebt, bijvoorbeeld voor je financiële forecast of liquiditeitsbegroting. Als deze gegevens versnipperd zijn over verschillende spreadsheets waarvan je niet weet of ze actueel zijn en die op diverse manier zijn bijgewerkt dan heb kan dat je problemen geven. Het gaat je dan namelijk nooit meer lukken om een goede strategische planning te maken. Zo raak je de controle over je bedrijf kwijt!

Verkopers in het veld hebben geen toegang tot gegevens

Als je verkopers in de buitendienst voor je hebt werken en ze houden allemaal op hun eigen manier hun gegevens bij dan heb je geen centraal overzicht meer. Als je daarnaast van ze verwacht dat ze hun aantekeningen aan een spreadsheet toevoegen dan kijk je tegen tientallen verspilde uren per maand aan. Tijd die ze ook hadden kunnen gebruiken om te verkopen!

Het is onmogelijk om een persoonlijke relatie met klanten te onderhouden

Als je trouwe klanten op dezelfde manier behandeld als nieuwe klanten dan bouw je nooit een goede relatie op. Het is veel beter om je kennis over klanten te gebruiken om ze persoonlijk te benaderen. Maar hoe doe je dat als die kennis over meerdere spreadsheets verspreidt is? Ook in dat geval biedt een CRM uitkomst.

CRM zorgt dus voor een betere relatie tussen sales en marketing

Een CRM zorgt voor transparantie tussen sales en marketing. Door het CRM te koppelen aan je marketing systemen is het mogelijk om belangrijke informatie met elkaar te delen, daardoor kunnen ze beter samenwerken en boeken ze beide betere resultaten.

Ontdek de kracht van email marketing! Lees het in het artikel ‘De voordelen van email marketing voor kleine bedrijven’

Artikel lezen