Je marketingstrategie aanpassen is moeilijk maar noodzakelijk
Laten we eerlijk zijn, alle verandering is moeilijk. Maar een strategie veranderen die je al jaren toepast is een echte uitdaging. Echter als de concurrentie je links en rechts inhaalt, de nieuwe leads achterblijven, en je klant je niet meer ziet staan zal je iets in je marketingstrategie moeten veranderen om te overleven.
Het is een cliché maar de wereld is de afgelopen 25 jaar enorm veranderd. Door de komst van het internet, social media, smartphones en apps. Hierdoor zijn er vele nieuwe kanalen ontstaan waarmee je met je klanten kan communiceren. En waarmee je nieuwe klanten kan vinden.
Maar je concurrent zit ook niet stil en maakt ook stappen om je voor te blijven. Je blijft je concurrent niet voor door alles bij het oude te laten.
Maar de wereld is niet statisch en je klanten staan niet stil. Om ze bij te benen is al moeilijk. Om ze voor te blijven is bijna onmogelijk. Toch herkennen slimme ondernemers de noodzaak om in beweging te blijven.
Er zijn vier belangrijke redenen om je marketingstrategie te moderniseren:
Onvoldoende return-on-investment
Elke strategie moet continu geëvalueerd worden of nog aan de verwachtingen wordt voldaan. Blijven de resultaten achter kijk dan wat verbeterd kan worden aan je marketingstrategie. En pas deze verbeteringen toe.
Nieuwe technologische ontwikkelingen
Dagelijks verschijnen er nieuwe marketinggereedschappen. Misschien bestonden deze nog niet toen je oorspronkelijk je marketingstrategie opstelde, maar zijn ze inmiddels must-haves geworden.
Verandering in sales
Misschien blijkt een bepaalde product of dienst een onverwacht succes. Dan is het een goed idee om daar tijd en resources naar te verschuiven om het succes extra te ondersteunen.
Ramp herstel
Een ramp overkomt de beste bedrijven. De uitdaging is om daar de juiste lessen van te leren. En om deze lessen toe te passen in je nieuwe marketingstrategie.
Stilstand is in zaken niet alleen achteruitgang, maar uiteindelijk ook doodgaan. Je marketingstrategie blijven aanpassen aan de werkelijkheid is de sleutel tot succes.
Wil je als MKB bedrijf je marketingstrategie opfrissen? Begin dan met een van onze Online Marketing Programma’s!