Marketing automation is een krachtige oplossing voor bedrijven die willen groeien. Door middel van marketing automation worden herhalende marketing taken geautomatiseerd, marketing processen gestroomlijnd en inzicht verkregen in het marketingproces . Hierdoor wordt marketing schaalbaar, meetbaar en een gestandaardiseerd proces. Kortom, met marketing automation wordt het makkelijker om marketingresultaten te voorspellen en te sturen.

Was marketing automation lang voorbehouden aan corporate organisaties, tegenwoordig is het ook steeds beter bereikbaar voor het midden- en kleinbedrijf. Al met al begint het een randvoorwaarde te worden voor bedrijven die competitief willen blijven en willen groeien. Bij Invalshoek helpen we zowel grote als kleine ondernemingen met het inrichten van marketing automation met ons ‘Business Development’ programma.

Marketing automation is een combinatie van methodes, technieken en kanalen

Onder andere zoekmachine marketing, social media, e-mail marketing en content marketing worden gecombineerd om nieuwe leads te vinden. En vervolgens om deze leads zo te bewerken dat ze klaar zijn voor sales. De truc is om een relatie op te bouwen waarin waarde wordt gecreëerd voor je leads, terwijl ze je propositie leren kennen en de waarde ervan gaan inzien.

Maar ook offline marketing technieken kunnen een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een lead, op het juiste moment een brief te sturen op basis van online gedrag, of aan het opvolgen van leads na een event of een congres.

Naadloze aansluiting van marketing op sales

Door het opbouwen van een relatie met leads worden ze opgewarmd voor het salesproces. Hierdoor hoeft sales minder tijd te besteden aan leads die nog niet klaar zijn voor een aankoop. Ook wordt de tijd tot een aankoop korter omdat je leads meer kennis hebben over je product of dienst voordat ze door sales benaderd worden. De relatie is warmer, dus de kans op een goed eerste gesprek is groter. Oftewel, marketing automation maakt sales effectiever.

Marketing automation zorgt voor een uniform klantbeeld

Niet langer zijn de data over je leads en klanten versnipperd over diverse afdelingen en systemen. Deze gegevens worden bij elkaar gebracht en versterken elkaar in het aankoopproces. Zo krijg je sneller resultaat en heb je een beter beeld van de activiteiten die tot een aankoop leiden. En dat zorgt weer dat je je marketing continu kunt verbeteren om zo in de toekomst nog meer resultaat te boeken.

Marketing automation maakt je minder afhankelijk van marketing campagnes

Traditionele marketing gebruikt campagnes om extra aandacht te creëren voor je product of merk. Echter, dit geeft vaak een tijdelijk effect; als de campagne voorbij is verslapt de aandacht weer. Dit zorgt ervoor dat je een cyclus van campagnes terecht komt om je merk onder de aandacht te houden. Of je moeten pieken en dalen accepteren waardoor het lastiger is om je sales capaciteit efficiënt in te zetten.

Met marketing automation richt je een continu proces in waardoor je sales stabieler en beter voorspelbaar worden en waardoor het makkelijker wordt om je primaire proces te plannen.

En het maakt je marketing campagnes effectiever

Doordat je marketing prestaties beter meetbaar en voorspelbaar worden is het makkelijker om te bepalen waar je extra gas kan geven om meer resultaat uit je commerciële activiteiten te halen. Je weet waar en wanneer je een campagne moet starten, krijgt meer inzicht in het resultaat en je verspilt minder tijd en geld aan acties die niet werken.

En omdat het een continu proces is creëer je een onderstroom van nieuwe leads die beter door de sales opgevolgd kunnen worden; je weet immers meer van ze. En zo krijg je meer door het gehele jaar heen meer sales en omzet.

Wil je meer weten over sales anno nu? Download dan nu gratis het Invalshoek  Sales Handboek!

Het Business Development programma van Invalshoek helpt je met het opzetten van een effectief marketing automation traject. Meer weten?

Pin It on Pinterest