Marketing KPI's die je in de gaten moet houden
Marketing KPI’s zijn de punten die je in de gaten moet houden om te weten of je marketing presteert. Want marketing is niet alleen een kunst maar ook een wetenschap. En bovenal meetbaar als je weet wat je in de gaten moet houden. De afkorting KPI staat voor Key Performance Indicator. Oftewel wat zijn de belangrijkste punten om in de gaten te houden om te weten of je marketing wel of niet resultaat oplevert.
Vergeet hierbij vaagtaal zoals bereik en invloed. Want uiteindelijk draait het bij marketing slechts om één ding, namelijk hoeveel extra omzet het bijdraagt aan je bedrijf. Dus hoeveel nieuwe leads, hoeveel opportunities, hoeveel nieuwe klanten, etc… En hoeveel geld!
Customer acquisition cost
Dit is de belangrijkste vraag voor elke onderneming, namelijk hoeveel kost het om een nieuwe klant te krijgen? En daarbij, hoeveel ben je bereidt om te betalen voor een nieuwe klant? De overige marketing KPI’s verbleken hierbij. Dit is met stip de belangrijkste vraag voor je bedrijf. Want als je niet weet wat je aan een nieuwe klant wil uitgeven, en wat je aan een nieuwe klant wil uitgeven, hoe kan je dan het budget voor acquisitie bepalen? En weten of je dat budget ook goed aan het besteden bent?
Marketing percentage van acquisitie kosten
Wat zijn de marketing kosten voor het krijgen van een nieuwe klant? En wat zijn de kosten voor sales, en die voor overhead? Hier gaat het om de verhouding tussen de kosten van marketing en de overige acquisitiekosten. Denk hierbij aan de kosten van advertenties, de kosten van het opwarmen van leads in verhouding tot de andere kosten die gemaakt worden voor acquisitie. Er is hier geen goed of fout, want het hangt volledig af voor wat voor bedrijf je hebt. Maar je moer het wel in de gaten houden want het is belangrijk dat deze kosten in balans zijn.
Return on acquisition costs
Een variant op return on investment specifiek voor marketing. Namelijk wat zijn de kosten van marketing voor het krijgen van een nieuwe klant? Door deze KPI krijg je inzicht in wat de waarde is die marketing bijdraagt aan je bedrijf. Waar het op neerkomt: door deze marketing KPI weet je welk bedrag je marketing investering oplevert per nieuwe klant.
Lifetime value
Dit is de verwachte totale winst die een klant gaat opleveren. Dit helpt je om keuzes te maken, want als je één doelgroep hebt met een hoge lifetime value en een tweede doelgroep met een lage dan weet je aan welke van de tweede doelgroepen je jouw marketingbudget het beste kan uitgeven. Daarnaast krijg je hiermee een beeld wat de relatie op de lange termijn gaat opleveren. Bovendien, als je een goed beeld hebt van de lifetime value van een klant dan wordt het ook makkelijker om te bepalen wat je aan een nieuwe klant kan uitgeven aan totale acquisitiekosten.
Lead velocity
Wat is de gemiddelde tijd die het vraagt om van een nieuwe lead een klant te maken? Want hoe langer het duurt om van een lead een klant te maken hoe hoger de kosten. En daarnaast hoe langer het duurt voordat je de factuur kan sturen. De lead velocity versnellen is een van de beste manieren om je winst te vergroten, en daarom een belangrijke KPI om in de gaten te houden.
Tools om marketing KPI’s te meten
Google Analytics
Niet alleen een van de beste analytics tools maar ook nog eens gratis! Met Google Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen op bedank- en bevestigingspagina’s en daar een waarde aan te koppelen. Zo krijg je inzicht in de prestaties van je website. Daarnaast is het een goede tool om de herkomst van verkeer te zien en welke pagina’s goed en welke minder goed presteren.
Databox
Met Databox is het makkelijk om mooie visualisaties te maken van je data. Bovendien is het mogelijk om doelen in te stellen en geautomatiseerde rapportages te mailen. Wij gebruiken Databox om de resultaten van marketingcampagnes aan onze klanten te rapporteren. (Disclosure: Invalshoek is partner van Databox)
Hubspot
Hubspot is een all-in-one platform voor marketing en sales. Als onderdeel daarvan zijn er ook uitgebreide mogelijkheden voor het bouwen van dashboards om performance te monitoren. Dit is dus geen analytics platform op zich, maar het is onderdeel van de functionaliteiten. (Disclosure: Invalshoek is partner van Hubspot)
Natuurlijk zijn er ook andere tools die je kan gebruiken om je marketing KPI’s inzichtelijk te maken, maar deze gebruiken we bij Invalshoek om klanten inzicht te geven over het resultaat van hun investering in marketing. En om onze eigen marketing in de gaten te houden. Gebruik je zelf ook andere tools? Laat het weten in de reacties onder dit artikel!
Waarom deze marketing KPI’s in de gaten houden?
Nou simpel, omdat je wil weten dat het geld dat je in marketing investeert ook daadwerkelijk iets oplevert voor je bedrijf. Marketing is cruciaal voor het verkrijgen van nieuwe klanten. Maar je wil natuurlijk wel weten dat je de juiste dingen doet en je marketingbudget goed besteed. Daarom zal je zonder deze marketing KPI’s te monitoren nooit weten wat je marketing oplevert. En daarnaast hoe je de marketing van je bedrijf kan verbeteren.