Marketing automation is een krachtige oplossing voor bedrijven die willen groeien. Door middel van marketing automation worden herhalende marketing taken geautomatiseerd, marketing processen gestroomlijnd en inzicht verkregen in het marketingproces. Hierdoor wordt marketing schaalbaar, meetbaar en een gestandaardiseerd proces. Kortom, met marketing automation wordt het makkelijker om marketingresultaten te voorspellen en te sturen.
Was marketing automation lang voorbehouden aan corporate organisaties, tegenwoordig is het ook steeds beter bereikbaar voor het midden- en kleinbedrijf. Al met al begint het een randvoorwaarde te worden voor bedrijven die competitief willen blijven en willen groeien. Bij Invalshoek helpen we zowel grote als kleine ondernemingen met het inrichten van marketing automation met ons ‘Online Marketing Compleet’ programma.
Onder andere zoekmachine marketing, social media, email marketing en content marketing worden gecombineerd om nieuwe leads te vinden en vervolgens om deze leads zo te bewerken dat ze klaar zijn voor sales. De truc is om een relatie op te bouwen waarin waarde wordt gecreëerd voor je leads, terwijl ze tegelijkertijd je propositie leren kennen en de waarde ervan gaan inzien. Offline marketing technieken kunnen echter een rol spelen; denk bijvoorbeeld aan een lead, op het juiste moment een brief te sturen op basis van online gedrag, of aan het opvolgen van leads na een event of een congres.
Door het opbouwen van een relatie met leads worden zij opgewarmd voor het salesproces. Hierdoor hoeft sales minder tijd te besteden aan leads die nog niet klaar zijn voor een aankoop. Ook wordt de tijd tot een aankoop korter omdat je leads meer kennis hebben over je product of dienst voordat ze door sales benaderd worden. De relatie is warmer, dus de kans op een goed eerste gesprek is groter. Oftewel, marketing automation maakt sales effectiever!
Niet langer zijn de data over je leads en klanten versnipperd over diverse afdelingen en systemen. Deze gegevens worden bij elkaar gebracht en versterken elkaar in het aankoopproces. Zo krijg je sneller resultaat en heb je een beter beeld van de activiteiten die tot een aankoop leiden. Dat zorgt weer dat je je marketing voortdurend kunt verbeteren om zo in de toekomst nog meer resultaat te boeken!
Traditionele marketing gebruikt campagnes om extra aandacht te creëren voor je product of merk. Echter, dit geeft vaak een tijdelijk effect; als de campagne voorbij is verslapt de aandacht weer. Dit zorgt ervoor dat je een cyclus van campagnes terecht komt om je merk onder de aandacht te houden, wat pieken en dalen in aandacht voor je product of merk veroorzaakt, wat het vervolgens lastig maakt om je sales capaciteit efficiënt in te zetten. Met marketing automation richt je een continu proces in waardoor je sales stabieler en beter voorspelbaar worden en waardoor het makkelijker wordt om je primaire proces te plannen.
Doordat je marketing prestaties beter meetbaar en voorspelbaar worden is het makkelijker om te bepalen waar je extra gas kan geven om meer resultaat uit je commerciële activiteiten te halen. Je weet waar en wanneer je een campagne moet starten, krijgt meer inzicht in het resultaat en je verspilt minder tijd en geld aan acties die niet werken. Omdat het zo een continu proces is creëer je een onderstroom van nieuwe leads die beter door de sales opgevolgd kunnen worden; je weet immers meer van ze. Zo krijg je door het gehele jaar heen meer sales en omzet!