Marketing & Sales Blog - Invalshoek

Acht mythes over marketing automation en de waarheid erachter

Geschreven door Andy Hoek | 4 augustus 2019 22:00:00 Z

Elke organisatie zal zich op een bepaald moment realiseren dat veel van de eigen processen geautomatiseerd moeten worden. Dat geldt ook zeker voor de marketingprocessen. Je wil namelijk voorkomen dat nieuwe leads niet opgevolgd worden. Of dat elke bezoeker precies dezelfde boodschap ziet op de website, welk kanaal diegene ook vandaan komt. Marketing automation is een vanzelfsprekendheid voor grote organisaties die dagelijks met duizenden leads te maken hebben.

Voor kleine organisaties is de vraag om te investeren in marketing automation een belangrijke vraag, zekers als er geen ervaring mee is. Over het algemeen is investeren in geautomatiseerde marketing een slimme keuze, met ook voor kleine bedrijven een positief netto resultaat. Maar het is nog steeds belangrijk om te begrijpen wat waar is en wat niet over marketing automation, zodat je weet wat je kan verwachten.

Daarom in dit artikel acht mythes over marketing automation en de waarheid erachter.

Marketing automation gaat enkel om het automatisch verzenden van berichten

Marketing automation software verzend berichten via email, website, sociale media en sms. Maar het concept gaat veel verder dan het automatisch verzenden van berichten aan leads en klanten zodat je het zelf niet hoeft te doen. Ja, het gaat ook om het vergroten van efficiëntie omdat je niet meer zelf elke dag dezelfde berichten hoeft te versturen. Maar ook juist om het identificeren en bereiken van de bezoekers aan je website met de voor hen meest relevante boodschap. Ten slotte kan je de gegevens achter je acties bestuderen en beslissen of je jouw workflows moet aanpassen om de interesse en, uiteindelijk, de omzet van potentiële klanten te verdienen.

Geautomatiseerde marketingcampagnes zijn gemakkelijker dan handmatige campagnes

In veel opzichten is marketing automation beter. Maar maakt het je leven gemakkelijker? Niet altijd…

Het is niet zo simpel als het instellen van je geautomatiseerde campagnes en daarna achterover leunen wachtend op nieuwe klanten. Je zult de voortgang en resultaten van je campagnes in de gaten moeten houden. En met behulp van de data die je verzamelt die campagnes moeten optimaliseren om betere resultaten te bereiken. Met marketing automation verdwijnt de noodzaak om routineuze taken uit te voeren. Maar dit wordt vervangen door de noodzaak voor het creëren en optimaliseren van je campagnes, website en content.

Marketing automation is alleen voor email

Zoals ik al eerder heb gezegd in dit artikel wordt marketing automation voor een reeks van kanalen ingezet. En niet enkel voor email marketing.

Email marketing is een goed kanaal om mee te beginnen. Maar daarna kan je je geautomatiseerde campagnes uitbreiden naar andere kanalen. Zoals slimme formulieren en gepersonaliseerde content op je website. En daarnaast naar social media, sms en betaald adverteren.

Beperk je ambities niet tot email, maar zet marketing automation in op alle kanalen waar je interacties hebt met leads en klanten.

Marketing automation is enkel voor grote bedrijven

Hoe klein je bedrijf ook is, waarschijnlijk is het de moeite waard om te investeren in geautomatiseerde marketingcampagnes. Meer en meer softwareproviders betreden de markt, wat betekent dat zelfs de kleinste bedrijven een serviceniveau zullen vinden dat past bij hun budget.

Begin met het bouwen van geautomatiseerde marketingcampagnes op kleine schaal uit en laat ze meegroeien met je bedrijf. In plaats van proberen ze aan te passen aan je manier van werken als je bedrijf al groter is. Bij veel platforms kan je zelfs beginnen met gratis proefversies om te zien welke oplossing het beste bij je bedrijf past. Zo heeft HubSpot zelfs een volledig gratis editie van hun software waarmee je aan de slag kan gaan.

Geautomatiseerde marketingcampagnes zijn onpersoonlijk

Je marketing content zal zo onpersoonlijk overkomen als je het zelf maakt, dat geldt zowel voor geautomatiseerde als handmatige campagnes. In beide gevallen moet je ervoor zorgen dat je campagnes persoonlijk overkomen.

Een andere manier om voor meer persoonlijke campagnes te zorgen, is door een zeer gerichte en specifieke content naar leads te sturen. Segmenteer leads in smalle workflows zodat je ervoor zorgt dat elke lead relevante inhoud krijgt met betrekking tot waar ze al op hebben gereageerd. Dit is in wezen het punt van marketing automation. Dus als je de software correct gebruikt zullen je content en berichten alles behalve onpersoonlijk overkomen.

Marketing automation zal je bestaande systemen niet vervangen

Misschien denk je dat je bestaande marketing systemen het prima doen, en dat je ze niet hoeft te vervangen door een investering te doen in marketing automation.

Als je echter wil concurreren met de belangrijkste spelers in je markt, dan moet je investeren in marketing automation software. De marketingsoftware-industrie groeit jaarlijks met 30% en degenen die het momenteel niet gebruiken zijn van plan dit te gaan doen binnen de komende 12 maanden, volgens statistieken verzameld door Emailmonday. Marketing automation is duidelijk de toekomst van deze markt, zo niet het heden. Dus ermee beginnen staat niet ter discussie, het zal nodig zijn om competitief te blijven.

Geautomatiseerde marketing zal slechts een boost zijn voor je huidige campagnes

Je investering in marketing automation zal ook zijn vruchten afwerpen in andere delen van je bedrijf. Zo zorgt het er bijvoorbeeld voor dat ook je sales effectiever wordt. Volgens Marketingsherpa worden slechts 27% van de leads die gegenereerd worden door marketing ook gekwalificeerd door sales.

Maar marketing automation helpt je niet alleen met het genereren van nieuwe leads, maar ook met leads kwalificeren, te scoren en te managen gedurende het gehele marketingproces. Zo verhoog je het aantal leads dat opgepakt wordt door sales nadat ze door marketing zijn overhandigd.

Het marketingproces is voorbij zodra een deal is gesloten

Het doel van lead generatie is om je doelgroep te veranderen in klanten. Maar geautomatiseerde marketing gaat verder dan het sluiten van de eerste deal. Je zal ook kansen creëren voor upsell, cross-sell en herhaalaankopen.

Marketing automation zal je in staat stellen om post-sale workflows te creëren die klanten aanmoedigen om verbonden te blijven met uw bedrijf en op zoek zijn naar aankomende verkopen, kortingen, nieuwe producten en meer.

Marketing automation creëert een nieuw tijdperk van marketing dat meer gaat over creatief denken en minder over de uitvoering van de basis. Dat maakt marketing niet eenvoudiger, maar het maakt het wel spannender. Tijd om de mythen te verwerpen en de uitdaging aan te gaan!

Wil je weten hoe je begint met geautomatiseerde marketingcampagnes? Lees dan het artikel ‘Marketing automation: zo begin je ermee’

Zo begin je met marketing automation

Dit artikel is gebaseerd op “8 Myths About Marketing Automation” van Marketo.