Marketing & Sales Blog - Invalshoek

Inbound marketing: de basis voor succes - Invalshoek

Geschreven door Andy Hoek | 16 juni 2017 22:00:00 Z

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij je een relatie opbouwt door het aanbieden van waardevolle content. Op deze manier verleid het anonieme bezoekers van je website te converteren naar leads en uiteindelijk klanten van je te worden. Dit artikel biedt in het kort een overzicht van de basiselementen voor succesvolle inbound marketing.

Inhoudsopgave

De basis van inbound marketing

Het opbouwen van een relatie gaat in een aantal fases: Awareness, Consideration en Decision. In de awareness fase wordt iemand zich bewust van een probleem of kans. In de consideration fase worden mogelijke oplossingen overwogen. Als laatste, in de decision fase, wordt de definitieve keuze voor een oplossing gemaakt. Deze fases bij elkaar worden de customer buying journey genoemd.

Door op het juiste moment en op de juiste manier de juiste content aan te bieden worden deze fases succesvol doorlopen, met daarmee als eindresultaat een nieuwe tevreden klant voor je bedrijf! Door het inzetten van inbound marketing wordt dit proces mogelijk gemaakt.

De term inbound marketing is bedacht door Hubspot: leverancier van cloud services voor deze manier van marketing.

Content voor Inbound marketing

Content staat niet voor niks bovenaan dit overzicht. Ook al is de rest van je inbound marketing perfect geregeld, zonder waardevolle content zal het niet één extra klant opleveren. Waardevolle content kan bestaan uit blogs en artikelen, maar ook uit video’s, presentaties en podcasts.

Het is belangrijk om de content af te stemmen op de fase van de customer buying journey waar de lead in zit. Content in de awareness fase gaat over het probleem van de lead. Content in de consideration fase gaat over de oplossing voor dit probleem. Tenslotte, in de decision fase, gaat de content over hoe de oplossing die jouw bedrijf aanbiedt werkt, bijvoorbeeld aan de hand van een case study.

In grote lijnen zijn er twee soorten content die relevant zijn voor inbound marketing: Ten eerste converterende content die als doel heeft de lezer naar de volgende fase in de customer buying journey te brengen. Ten tweede verdiepende content voor lezers die meer informatie nodig hebben in de fase van de buying journey waar ze nu in zitten.

Email Marketing

Email marketing is één van de meeste onderschatte marketingkanalen die je ter beschikking hebt. Door het goed inzetten van email open je een direct kanaal naar je leads. Het is echter wel belangrijk om te personaliseren en te segmenteren; stuur niet iedereen dezelfde email, maar speel in op de behoeften van de ontvanger en pas de inhoud aan op de juiste plek in de customer buying journey.

Er zijn drie soorten emails. Ten eerste periodieke nieuwsbrieven, die je (natuurlijk gesegmenteerd en gepersonaliseerd) verstuurt aan je gehele base van leads. Ten tweede emails die een lead uitnodigen om een bepaald stuk content te nuttigen op basis van zijn plek in de customer buying journey. Om dit goed te doen is de inzet van marketing automation noodzakelijk. Ten slotte transactionele emails, zoals een bevestigingsmail na aanmelding voor een webinar. Dit zijn emails die een actie van een bezoeker op je website bevestigen of belonen.

SEO

Zoekmachines zoals Google zijn een belangrijk kanaal voor het aanbieden van de blogs en andere content op je website. Door SEO (search engine optimization) zorg je ervoor dat je zichtbaarheid in zoekmachines verbetert waardoor je beter wordt gevonden. Hierdoor kunnen mensen die op zoek zijn naar de oplossing voor hun probleem je makkelijker vinden. Cruciaal is dan wel dat je goed nadenkt over de termen waar ze op zoeken en dat de content die je aanbiedt daarop aansluit.

Social Media

Een ander belangrijk kanaal voor het verspreiden van je content is social media. Deel dus regelmatig je content op je eigen social media kanalen! Moedig daarnaast de bezoekers van je website aan om je content te delen op hun eigen Facebook, Twitter en LinkedIn accounts.

Landingspagina’s

Een landingspagina is een pagina op je website, waarbij je waarde aanbiedt aan je bezoeker in ruil voor zijn gegevens. Die waarde kan bestaan uit een download, zoals een whitepaper, maar kan bijvoorbeeld ook een webinar zijn. Die content krijgt de bezoeker door het invullen van een formulier op de landingspagina. Daarmee verzamel je relevante gegevens zoals emailadressen, bedrijfsnaam, functie of een telefoonnummer. Wil je weten hoe je een goede landingspagina inricht, lees dan dit artikel.

Downloads en Lead Magnets

Downloads en lead magnets zijn verdiepende content die je aanbiedt in ruil voor gegevens van je bezoeker, zoals zijn emailadres of telefoonnummer. Je kan bij downloads ook denken aan eBooks, whitepapers en dergelijke. Downloads worden meestal aangeboden op landingspagina’s en het is belangrijk dat ze waarde beloven waar de bezoeker ook echt iets aan heeft en dat ze na het downloaden deze belofte vervolgens ook waarmaken. Niks schaadt sneller het vertrouwen dan dat je gegevens hebt weggegeven in ruil voor flut-content! Zorg er dus dat je downloads echt van waarde zijn voor je bezoekers.

CTA’s

CTA’s, oftewel call-to-actions, zetten de bezoekers van je website aan tot actie. Denk daarbij aan het downloaden van content, het registreren voor een webinar of het nemen van de volgende stap in het aankoopproces. Zie je dat blok onderaan dit artikel met een knop die linkt naar de business case over onze klant INSTRKTIV? Dat is een CTA die je naar de volgende fase van de customer buying journey leidt 😉

Meten & analyseren

Inbound marketing is geen kwestie van klaarzetten en vergeten. Wil je het meeste resultaat eruit halen? Dan is het belangrijk om voortdurend te kijken naar wat wel werkt en wat niet werkt. Welke content converteert het beste? Welke onderwerpregel van een email zorgt voor de meeste opens? Welk blog wordt het beste gevonden in Google? Etcetera.

Haal hier de juiste lessen uit en pas die toe om je inbound marketing campagne te blijven optimaliseren.

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met inbound marketing? Lees dan nu de case study!

Case study lezen