Marketing & Sales Blog - Invalshoek

Tien tips voor een hogere klanttevredenheid - Invalshoek

Geschreven door Andy Hoek | 13 augustus 2020 22:00:00 Z

Een hogere klanttevredenheid is een zakelijk doel voor elk bedrijf en een sleutel tot succes. Dus als je dit artikel nu leest, betekent dit dat je het waarschijnlijk eens bent met deze stelling. En dat je op zoek bent naar bewezen tips om de klanttevredenheid te verhogen toch?

Inhoudsopgave

  1. Horen is niet voldoende, je moet luisteren
  2. Reageer snel op vragen van je klanten
  3. Wees een mens, niet een machine
  4. Je klanten leren kennen zorgt voor hogere klanttevredenheid
  5. Blije medewerkers zorgen hogere klanttevredenheid
  6. Een probleem is belangrijk, maar een klant is belangrijker
  7. Klanttevredenheid is belangrijk voor naamsbekendheid
  8. Blijf georganiseerd
  9. Meet en verbeter
  10. Maak service comfortabel voor jezelf en voor je klanten

Tip 1: horen is niet voldoende, je moet luisteren

Luisteren naar je klanten en voldoen aan hun wensen behoeften is essentieel voor klanttevredenheid en kan je merk enorm ten goede komen. Hoe kun je anders weten wat ze willen als je niet naar hun feedback luistert?

Maar luisteren is niet voldoende als je niet reageert op je klanten. En je hun feedback niet verwerkt in je bedrijfsvoering. Het is cruciaal om feedback van klanten te verzamelen en te verwerken om je bedrijf te ontwikkelen en te laten groeien.

Tip 2: reageer snel op vragen van je klanten

Voor vrijwel alle branches is reactietijd cruciaal voor een hoge klanttevredenheid. Want zeg nou zelf, niemand houdt ervan lang te wachten op een antwoord. Leg de nadruk dus niet alleen op de kwaliteit van je reacties. Maar ook op de snelheid ervan. Als je reacties niet snel genoeg zijn verbeter dat dan. Of overweeg zelfs om iemand in te huren om je te helpen klanten tevreden te houden.

Hoe sneller je reageert hoe beter het is voor je bedrijf. Tijd is vrijwel altijd belangrijk, maar in dit specifieke geval zelfs nog meer dan normaal.

Tip 3: wees een mens, niet een machine

In een tijdperk van marketing automation is elke vorm van personalisatie van harte welkom. Probeer bij het beantwoorden van de vragen van je klanten of het oplossen van hun klachten een menselijk gezicht te laten zien. En niet alleen saaie sjablonen te gebruiken.

Spreek de taal van je klanten en probeer niet te verwijzen naar de veelgestelde vragen op je website Of, erger nog, je leveringsvoorwaarden, die vaak niet het gemakkelijkst zijn on te begrijpen.

Tip 4: je klanten leren kennen zorgt voor hogere klanttevredenheid

Het is de moeite waard om wat meer over je klanten te weten. Niet alleen op het gebied van CRM en het bijhouden van hun activiteiten. Maar ook over hun persoonlijke kant. Voor speciale gelegenheden kan je ze verrassen met een persoonlijk briefje of aanbod.

Op deze manier beïnvloed je niet alleen hun klantervaring en loyaliteit op een positieve manier (zozeer dat ze merkambassadeurs kunnen worden). Maar ook hun algehele beeld van je bedrijf.

Tip 5: blije medewerkers zorgen hogere klanttevredenheid

Vergeet bij al deze activiteiten voor tevreden klanten je medewerkers niet die klantenservice bieden. Als ze tevreden zijn met wat ze doen, tonen ze wat liefde naar je klanten en zorgen ze ervoor dat ze van je merk gaan houden.

Dus terwijl je in de gaten houdt hoe je de klanten van je bedrijf de beste service biedt moet je ook zorgen voor de medewerkers die deze service leveren.

Tip 6: een probleem is belangrijk, maar een klant is belangrijker

Laat een probleem nooit je klant en zijn behoeften overschaduwen wat betreft het belang ervan. Als er iets kapot is gegaan geef je klant dan niet de schuld en impliceer niet dat hij je producten op de verkeerde manier gebruikt.

Probeer aan hun behoeften te voldoen en onthoud dat in het bedrijfsleven de klant het belangrijkst is. Het is altijd de moeite waard om een stap verder te gaan voor je klanten. En hen niet alleen tevreden te laten zijn met een oplossing. Maar ook blij te maken met de ervaren klantenservice.

Tip 7: klanttevredenheid is belangrijk voor naamsbekendheid

Goede klantenservice gaat hand in hand gaan met communicatie van hoge kwaliteit die je in de positie plaatst van een expert in de branche.

Toegevoegde waarde in de inhoud die je deelt, bijvoorbeeld in de vorm van Knowledge Base-artikelen, tips, trucs, service-updates en speciale aanbiedingen kunnen je klanten tevreden, gelukkig en vooral loyaal houden.

Tip 8: blijf georganiseerd

Om je klanten volledig tevreden te stellen, moeten alle onderdelen van je bedrijf met elkaar samenwerken. Het tevreden houden van je klanten hangt niet alleen af van de kwaliteit van je klantenserviceteam, maar ook van de andere afdelingen binnen je bedrijf. En natuurlijk ook van de kwaliteit van de producten en diensten die je verkoopt.

Stel jezelf regelmatig vragen zoals: “zouden ze een bepaald aantal bestellingen kunnen afhandelen?” of “leveren ze echt de beste kwaliteit?”. Pas als alle onderdelen van je bedrijf goed gesmeerd en stevig op elkaar aangesloten zijn kan je de beste resultaten verwachten.

Tip 9: meet en verbeter

Er is niets ter wereld dat niet beter gedaan had kunnen worden. Want er is altijd ruimte voor verbetering. Deze regel is ook van toepassing op klantenservice. Door zakelijke doelen op te stellen gekoppeld aan klantenservice, evenals KPI’s, kan je alle inspanningen om de klanttevredenheid te verhogen op de rails houden. Klanttevredenheid kan je bijvoorbeeld meten met NPS of CSAT enquêtes.

Tip 10: maak service comfortabel voor jezelf en voor je klanten

Als een klant een probleem meldt op Facebook probeer hem dan niet door te verwijzen naar de telefoon of een contactformulier op je website. Ze hebben je bereikt op sociale media omdat dit de meest comfortabele manier voor hen is om met je te communiceren.

Bied ze een aantal keuzes aan in plaats van één oplossing. Geef ze wat informatie wanneer het probleem zou kunnen worden opgelost in plaats van ze in spanning te houden. Bied hen de service aan die jezelf van anderen zou verwacht.

Hogere klanttevredenheid voor je bedrijf

Er zijn vele factoren waarmee je rekening kunt houden bij het nadenken over je klantenservice en het verhogen van de klanttevredenheid van je bedrijf. We raden je aan om onze tips op te volgen om het jezelf gemakkelijker te maken, maar beperk jezelf niet.

Je kunt de klantenservice van je merk onder de knie krijgen. En je moet nooit stoppen als je echt succes wilt behalen en een bedrijf wil worden dat geen boze klanten heeft, maar enkel klanten die van je bedrijf zijn gaan houden.

Je kan de relatie met je klanten verbeteren door een CRM te gebruiken. Wil je meer weten hierover? Lees dan nu het artikel ‘Vijf redenen om nu in een CRM te investeren!’

Artikel lezen

Dit artikel is gebaseerd op “10 Quick Tips How to Improve Customer Satisfaction 2020” van Survicate.