Er is een overweldigend aantal CRM’s (Customer Relationship Management) op de markt. Van applicaties die bedoeld zijn voor grote corporates tot veredelde adresboeken voor zzp’ers. Daarnaast zijn er ook CRM’s die zich richten op een specifieke markt, bijvoorbeeld voor makelaars of financieel adviseurs. Er is voor vrijwel elke niche tegenwoordig wel een pakket te vinden dat zich er specifiek op richt. In dit artikel een overzicht van zes CRM’s die breed inzetbaar zijn voor bedrijven in het MKB.

ActiveCampaign

ActiveCampaign is een e-mail marketing en CRM pakket tegen een erg scherpe prijs. Ondanks de lage kosten heeft ActiveCampaign een aantal mooi functies. Er is een browser plugin voor Google Chrome waarmee je nieuwe contacten kan aanmaken zonder het CRM te openen. Ook zijn er koppelingen met Office 365 en Google G Suite zodat e-mails gerelateerd aan een deal automatisch gelogd worden.

ActiveCampaign heeft formulieren die je op je website kan plaatsen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief of om als contactformulier te gebruiken. Deze worden dan automatisch aan het CRM toegevoegd. Nadeel is wel dat dit pakket een aantal geavanceerd functies niet heeft, zoals sales en revenue forecasting.

Salesforce

Salesforce is zeker niet alleen voor grote bedrijven, ook voor het MKB is het een goed gereedschap. Ja het is een stuk duurder dan de andere opties op deze lijst, maar daar krijg je hele wat voor terug. Omdat Salesforce de marktleider is praten vrijwel alle andere zakelijke applicaties die bestaan er tegenaan. Hierdoor is het vrijwel altijd mogelijk om Salesforce in je bestaande zakelijke applicatielandschap te integreren.

En zeg nou eerlijk, als je de kosten van Salesforce afzet tegen de beoogde salestargets is het dan niet de moeite waard om erin te investeren?

Zoho CRM

Zoho CRM is een uitgebreid pakket tegen een lage prijs en voor de meeste organisaties goed bruikbaar. Nadeel van alle apps van Zoho is dat ze zelden zelf innoveren, in plaats daarvan kijken ze de succesvolle functies van andere apps af en bouwen die na.

Dit is een pakket dat nooit voorop zal lopen. Maar de integraties met andere applicaties zijn goed en als voorop lopen en innovatie niet belangrijk voor je is dan is het een prima CRM.

Insightly

Insightly is gratis voor twee gebruikers, en ook daarna zijn de kosten per gebruiker erg laag. Wil je dus een CRM gaan gebruiken maar heb je een erg beperkt pakket dan is dit een prima keuze. De mogelijkheden van dit pakket zijn zeer uitgebreid en daardoor kan het lang met je bedrijf meegroeien. Een nadeel van Insightly is wel dat de interface nogal onoverzichtelijk is.

Hubspot

Het basis CRM van Hubspot is gratis voor onbeperkte gebruikers en heeft integraties met Office 365 en Google G Suite waardoor nieuwe contacten automatisch aan het CRM worden toegevoegd en e-mails worden gelogd. Dit CRM is erg gebruiksvriendelijk. Daarnaast is er een koppeling met e-mail marketing systemen zoals Mailchimp, AWeber en GetResponse.

Het grootste nadeel van Hubspot is de prijs als je meer dan de basisfuncties nodig hebt. De prijs is dan vanaf €46 per gebruiker per maand, wil je daarnaast de het eigen e-mail marketing pakket van Hubspot gebruiken dan komt daar €200 per maand bij plus de onboarding kosten. Hubspot gaat dus erg snel van gratis naar erg duur.

Hubspot is het overwegen waard als het basis CRM voldoende voor is en als het geen probleem is om daarnaast aparte e-mail marketing software te gebruiken. Dit pakket is minder geschikt als je op korte of middellange termijn plannen hebt om nieuwe marketing of sales activiteiten te ontplooien, want dan moet je of de hoge kosten van Hubspot accepteren of alsnog overstappen naar een ander platform.

Open Source CRM

Een voorbeeld van een open source CRM is SuiteCRM, behalve de kosten die je maakt voor de hosting is dit gratis voor een onbeperkt aantal gebruikers en contacten. Het nadeel is dat je het zelf moet onderhouden en beheren, of iemand moet inhuren om dit voor je te doen. Daardoor is een open source CRM vooral geschikt voor IT organisaties die iemand over hebben om dit goed te beheren. Of voor organisaties die bereidt zijn om iemand in dienst hebben die dit kan en wil beheren en daar ook de tijd voor krijgt.

Wil je op een laagdrempelige manier beginnen met CRM? Bekijk dan ons E-mail Marketing + CRM programma voor MKB bedrijven!

Pin It on Pinterest