Corporate SEO: zoekmachine optimalisatie voor grote websites
SEO is een strategie waar we al tijden mee bekend zijn. Maar wist je dat 89% van de marketeers aangeeft dat SEO succesvol is? En omdat 50% van al het webverkeer voorkomt uit ‘organische’ routes online en maar liefst 93% via een zoekmachine is dat niet verrassend.
Maar wat doen corporate bedrijven, met duizenden webpages en zoektermen, wanneer ze SEO willen implementeren en vindbaarheid willen optimaliseren?
In plaats van te focussen op de kleine bedrijven en gemiddelde SEO strategieën zouden ze juist meer op corporate SEO moeten focussen.
In dit artikel onderzoeken we wat corporate SEO is, welke tools je daarvoor nodig hebt en hoe het er in de praktijk uitziet.
Inhoudsopgave
- Wat is corporate SEO?
- Wat maakt corporate SEO anders?
- Waarom is corporate SEO zo belangrijk?
- De top 10 corporate SEO tips
- De toekomst van corporate SEO
Wat is corporate SEO?
Corporate SEO is het inzetten van SEO strategieën die de natuurlijke aanwezigheid en omzet van grotere organisaties verbeteren (meestal aangeduid met het aantal pagina’s op de site, niet zozeer aan de hand van het aantal werknemers). Deze strategieën moeten op te schalen zijn, zodat een onderneming altijd haar positie behoudt in de zoekmachines.
Wat maakt corporate SEO anders?
Het grootste verschil tussen SEO voor kleine en middelgrote bedrijven en corporate SEO strategieën is dat de tactieken voor grotere organisaties aan te passen moeten zijn voor duizenden webpagina’s.
Terwijl een klein of middelgroot bedrijf misschien een paar pagina’s heeft, of misschien een paar honderd, hebben grote bedrijven wel duizenden pagina’s. En het is logisch dat strategieën die werken voor een laag aantal pagina’s wellicht niet werken voor grotere websites.
Waarom is corporate SEO zo belangrijk?
Corporate SEO is belangrijk omdat strategieën die voor kleinere bedrijven werken niet voor grotere bedrijven werken.
Een van de voornaamste strategische verschillen tussen beide is dat kleine bedrijven zich meestal niet richten op zeer populaire en competitieve zoektermen, terwijl grote bedrijven dat wel doen.
Daarbij hebben grotere bedrijven gespecialiseerde corporate SEO nodig om hun rankings bij te houden en te behouden. Bij kleinere bedrijven is degene die over de SEO gaat vaak degene die ook de content marketeer is en misschien zelfs ook de social media doet.
Als je je meer richt op bekendere en competitieve zoektermen en je website uit duizenden pagina’s bestaat, heb je echt een goed en toegewijd SEO team nodig, in plaats van een manusje van alles die het ‘erbij’ doet.
Als je ooit bij een bedrijf gewerkt hebt waarbij je het idee had dat hun SEO niet werkte is dat waarschijnlijk omdat er geen toegewijd team met experts was om de SEO op zich te nemen.
Voor grote bedrijven is corporate SEO voordelig omdat hun SEO zaken een stuk complexer zijn vanwege de hogere aantallen websitebezoekers, het aantal backlinks die er zijn, de domein autoriteit etc.
Omdat grote bedrijven ook grotere sites hebben hebben ze meestal meer merk autoriteit. Maar dat betekent wel dat je niet zomaar pagina’s kan verwijderen of omleiden die al wel backlinks en een hoge autoriteit hebben verkregen. Je moet ook deze content ook up to date houden. Je kan je dus voorstellen dat hoe groter het bedrijf en de website, hoe ingewikkelder dat is.
Corporate SEO moet dus slimmer, geavanceerder en schaalbaar zijn.
Nu duidelijk is waarom corporate SEO to belangrijk is, kunnen we kijken naar verschillende geavanceerde strategieën die je moet implementeren als je een groot bedrijf runt.
De top 10 corporate SEO tips
-
Behoud pagina snelheid
-
Groepeer content in subdomeinen
-
Refresh oude content, maar behoud domein autoriteit en backlinks
-
Creatie van kwaliteitscontent op grote schaal
-
Strategische zoektermen
-
Automation
-
Vergeet technische SEO niet
-
Linkbuilding
-
Interne pillar/cluster content linking
-
Maak templates voor je pagina’s
Een van de technische SEO elementen die ingewikkelder wordt bij grotere sites is het behouden van de pagina snelheid.
Allereerst moet je je website snelheid testen met bijvoorbeeld Google PageSpeed Insights om snel te zien hoe snel je website laadt voor bezoekers.
Daarna kan je afbeeldingen comprimeren, redirects verminderen en webpagina’s cacheren om zo de pagina snelheid te verbeteren.
Een andere strategie voor corporate SEO is om content te groeperen in subdomeinen.
Een subdomein is een soort website onder een root directory, waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van mappen om de content te organiseren, maar de content als het ware een eigen website krijgt.
Dit subdomein is wel verbonden aan de root directory, maar heeft meestal een apart content management systeem, template, analytics tools etc.
Dit is handig voor corporate SEO omdat subdomeinen veel content kunnen bevatten die lastig te beheren zou zijn als het allemaal op één website zou staan.
Hoewel sommige SEO experts denken dat subdomeinen foutief als hele aparte website gezien kunnen worden door crawlers van Google, zijn anderen juist dat van mening dat crawlers op Google de subdomeinen juist herkennen als een extensie van een hoofddomein.
Subdomeinen leiden tot een betere user experience, wat weer kan resulteren in betere engagement rates en zo een betere SEO. Je moet uiteindelijk wel zelf bepalen wat het beste werkt voor jouw bedrijf en je SEO team laten onderzoeken wat de beste stappen zijn.
Een van de uitdagingen voor corporate SEO teams is om de content up to date en accuraat te houden voor de standaarden binnen de desbetreffende industrie.
Maar je wil ook geen oude content verwijderen die hoge pagina autoriteit en backlinks verkregen heeft. Je wil liever de content opfrissen en tegelijkertijd nieuwe content toevoegen zonder belangrijke zoektermen te verwijderen.
Voor een grote onderneming is het refreshen van content een delicaat proces. Het moet haalbaar zijn voor je SEO team om de pagina’s op te kunnen speuren die geupdate moeten worden, te ontdekken wat er nodig is om ze te verbeteren en op te schalen indien nodig. Het hele punt van onderneming SEO is om een proces te creëren dat schaalbaar is.
Voor SEO is kwalitatieve content creatie natuurlijk het belangrijkst.
Nogmaals, voor grotere ondernemingen is het belangrijk dat SEO schaalbaar is en dat je SEO team makkelijk nieuwe relevante zoektermen kan vinden zodat je content creatie team daarmee content kan maken.
Meestal kiest je corporate SEO team zoektermen en keywords en geeft aan de hand daarvan copywriters richtlijnen voor hoe ze het beste daarvoor werkende content kunnen maken.
Om corporate SEO te implementeren heb je een SEO team nodig dat echt toegewijd is aan het maken van instructies voor de contentmakers en dat gedegen onderzoek doet naar passende keywords.
Zoals we al aangestipt hebben hierboven wordt het selecteren van keywords lastiger naarmate je meer over een onderwerp schrijft. Some kan het voelen alsof je alles wat erover te zeggen is al hebt gezegd.
En dat is waarom je een goed corporate SEO team moet hebben dat regelmatig keyword research kan verrichten en content gap analyses uit kan voeren om zo nieuwe onderwerpen te vinden om over te schrijven.
We hebben het nu al veel gehad over dingen “op grote schaal” doen. Maar hoe doe je dat? Een van de beste manieren voor corporate SEO teams om processen (op) te schalen is door middel van automation.
Automation kan helpen zijn SEO taken zoals keyword research, probleempunten van je website blootleggen, de kwaliteit van backlinks monitoren, analyseren van tags en meta omschrijvingen en meer.
Daarnaast kan je workflows gebruiken om project management te versimpelen. Bij grotere organisaties zou het kunnen zijn dat er meerdere locaties zijn met aparte websites die weer aparte SEO behoeftes hebben. Dat betekent dat je SEO teams wel dezelfde workflows moeten gebruiken zodat het proces schaalbaar blijft.
Naast paginasnelheid zijn er meer technische SEO elementen die je corporate SEO team in de gaten moet houden.
Dat betekent dat je SEO team een proces moet hebben voor 301 redirects, technische belemmeringen die crawlability hindert moet elimineren, etc.
Nogmaals, een van de belangrijkste elementen van SEO is linkbuilding. Ook hiervoor geldt; hoe groter de onderneming, hoe complexer het wordt.
Hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe meer organisch verkeer vanuit Google het aantrekt. Je kan outreach strategieën gebruiken om niet gelinkte vermeldingen op te sporen en er alsnog een backlink van te maken.
Daarnaast kan je altijd zelf op zoek gaan naar artikelen die bij jouw website passen. Als groot bedrijf heb je daarbij het voordeel dat je al hogere merk autoriteit en herkenbaarheid hebt.
Een andere grote SEO taak is interne pillar en cluster content linking. Je SEO team kan tijdens de keyword research actief op zoek gaan naar interne links waarop de content creators de content kunnen toespitsen of kan ze kunnen ze adviseren te linken naar de pillar and andere belangrijke interne content.
Als je nieuwe pagina’s voor je website maakt speelt SEO een grote rol. Daarom is het handig als je team templates maakt die je developers keer op keer kunnen kopiëren wanneer dit nodig is voor de corporate SEO.
De toekomst van corporate SEO
Voor grote organisaties is corporate SEO de toekomst. Om huidige domein autoriteit en backlinks te beschermen en tegelijkertijd content relevant en up to date te houden op duizenden pagina’s heb je een toegewijd en geavanceerd team van experts nodig.
Dit betekent dat een corporate SEO team moet focussen op het verbeteren van de content, moet werken aan co-marketing, backlinks moet verkrijgen en beschermen, etc. Hoe meer pagina’s je site heeft, hoe complexer je SEO is.
Met corporate SEO krijgt je bedrijf meer verkeer op de website, maar hoe converteer je deze bezoekers naar leads en klanten? Dat doe je met marketing automation!
Dit artikel is gebaseerd op “Enterprise SEO: Everything You Need to Know” van HubSpot.