Door de komst van ChatGPT is de discussie over kunstmatige intelligentie (AI) en marketing goed op gang gebracht. Het leek alsof AI marketing als concept tot stilstand was gekomen, maar in 2023 is het populairder dan ooit, waardoor iedereen zich nu afvraagt: "Hoe kunnen marketeers AI gebruiken?" Vandaag gaan we die vraag beantwoorden. We bespreken wat AI marketing is, hoe je het kan gebruiken, we geven voorbeelden, voor- en nadelen en marketingstrategieën die profiteren van AI.
Dit artikel gaat over AI-marketing en hoe kunstmatige intelligentie (AI) kan worden toegepast om marketinginspanningen te verbeteren. Het bespreekt hoe AI kan helpen bij het analyseren van grote hoeveelheden gegevens, het voorspellen van klantgedrag, het personaliseren van marketingcampagnes en het automatiseren van processen zoals klantenservice en leadgeneratie. Het artikel benadrukt dat AI-marketing waardevolle inzichten en efficiëntie kan bieden, maar dat het belangrijk is om ethische overwegingen en privacykwesties in acht te nemen. Het eindigt met de conclusie dat AI een krachtig hulpmiddel is dat kan bijdragen aan het succes van marketingstrategieën, maar dat menselijke inzichten en strategisch denken nog steeds essentieel zijn in het proces.
Bij AI marketing gebruiken marketeers kunstmatige intelligentie om inzichten in hun klanten te verzamelen en betere content te produceren. Marketingmiddelen die worden aangestuurd door AI zijn gepersonaliseerd en geoptimaliseerd voor het klanttraject. Dit kunnen chatbots zijn, gerichte reclame en het genereren van content.
Om AI in marketing te gebruiken, zal AI meestal gegevens verzamelen, klantgedrag leren en deze informatie analyseren om een bedrijf te helpen zijn doelen te bereiken. AI kan zelfs klanten bereiken die een specifiek gedrag op je website vertonen, zoals klikken op een knop of het liken van berichten op sociale media.
Er zijn verschillende AI-tools en software die marketeers kunnen gebruiken om geautomatiseerde reacties te genereren voor hun klanten. AI marketing wordt gebruikt voor gegevensanalyse, media-inkoop, het genereren van content, personalisatie en nog veel meer. Laten we nu eens kijken hoe marketeers AI gebruiken.
AI is al bijna tien jaar een groeiende industrie en onderwerp van gesprek. Er was zelfs een toename van 27% in het implementeren van AI of machine learning in de marketing toolkits van bedrijven.
De top drie toepassingen van AI in marketing waren personalisering van content, voorspellende analyses voor klantinzichten en targeting beslissingen. Hieronder duiken we in een aantal use cases voor AI in marketing.
Hieronder een aantal manieren waarop artificial intelligence marketeers kan helpen bij hun werkzaamheden.
Een van de manieren om AI te gebruiken in marketing is het personaliseren van content. Dit betekent dat AI de ervaring van de klant kan veranderen op basis van hun online gedrag of het feit of ze al dan niet een formulier voor je bedrijf hebben ingevuld.
Dynamische content verandert bijvoorbeeld afhankelijk van de gebruiker - hun naam, beroep, online gedrag, enz. AI analyseert een gebruiker online en geeft hem een persoonlijkere ervaring met marketingmiddelen, waaronder webpagina's, posts op sociale media en emails.
6Sense is een handige tool die AI gebruikt om intentie gegevens te doorzoeken. Je kunt dan begrijpen wie van je publiek een aankoop wil doen, zodat je de marketing ervaring kan personaliseren.
Data-analyse is een van de belangrijkste toepassingen van AI in marketing. AI kan grote hoeveelheden gegevens van verschillende marketingcampagnes verzamelen en doorzeven en de bevindingen samenvatten.
AI kan de uitkomst van marketing campagnes voorspellen aan de hand van historische gegevens, zoals de betrokkenheid van consumenten, aankopen, time-on-page, opens van emails en meer.
Dit zal je helpen tijd te besparen bij het uitstippelen van strategieën en het ontwikkelen van marketingmiddelen voor je campagnes.
AI kan ook worden gebruikt om te helpen bij het genereren van content. Het kan helpen bij het ontwikkelen van bijschriften, posts op sociale media, onderwerpregels voor emails en zelfs blogteksten. Zo wordt het handen en voeten geven aan je content strategie een stuk eenvoudiger.
We hebben allemaal gezien hoe AI artikelen kan schrijven als het een bepaald onderwerp krijgt. Toch is het belangrijk op te merken dat de meeste AI-gegenereerde content niet direct klaar is voor publicatie.
De meeste marketeers gebruiken tegenwoordig generatieve AI om content aan te bevelen en delen van een artikel te genereren. Vervolgens controleren ze de feiten, bewerken ze en passen ze het schrijven van de AI aan om het menselijker te laten klinken.
De beste manier om AI te gebruiken bij het genereren van content is om je op weg te helpen. De beste content van hoge kwaliteit wordt geproduceerd door marketeers die inzichten van AI gebruiken om sneller content te creëren.
Een andere manier om AI in marketing te gebruiken is via media inkoop. AI-technologie kan de meest effectieve advertentie- en mediaplaatsingen voorspellen om een doelgroep te bereiken en de ROI te maximaliseren.
Om deze tactiek te implementeren, gebruik je AI-software die speciaal is gemaakt om je media-inkoopteam te helpen. Shutterstock.AI is hier een voorbeeld van. Deze AI marketing tool geeft aanbevelingen voor je advertenties en stelt je in staat om je te richten op het juiste publiek om de prestaties te verhogen.
Als je Google Ads gebruikt, kom je bovendien al in aanraking met de AI die helpt bij het veilingproces.
Een toepassing van AI in marketing die we al jaren zien, zijn chatbots. Chatbots, gemaakt met natuurlijke taalverwerking (NLP), kunnen snelle problemen voor klanten oplossen, leads helpen voeden, herhaalde vragen beantwoorden en nog veel meer.
Een chatbot kan het klanttraject personaliseren tijdens de fase waarin ze marketing content consumeren. Deze tool kan ook vragen van klanten beantwoorden.
Laten we Drift eens als voorbeeld nemen. Het bedrijf heeft zijn chatbot getraind om vragen te beantwoorden, zelfs als deze buiten een voorgeprogrammeerd pad vallen. Op deze manier, als iemand een vraag heeft die niet in het systeem is geladen, krijgt de gebruiker toch een antwoord.
Geautomatiseerde emailmarketing bestaat ook al jaren. Maar AI-tools kunnen helpen om interessantere email content te produceren en meer te weten te komen over het gedrag van uw emaillijst.
Het doel is om uw marketeers minder tijd te laten besteden aan onderzoek en brainstormen, zodat ze zich kunnen richten op het verzenden van succesvolle campagnes. Naarmate AI zich uitbreidt en verbetert, wordt geautomatiseerde email marketing software nog belangrijker om op te nemen in je marketing stapel.
Een geweldige toepassing van AI in marketing is het voorspellen van de verkoop.
Nu denk je misschien dat dit meer te maken heeft met verkoop dan met marketing. Maar AI kan marketeers helpen inzicht te krijgen in de voorspelde uitkomst van hun campagnes en marketingmiddelen.
Dit inzicht kan marketeers helpen betere campagnes te ontwikkelen die daadwerkelijk verkopen en ROI opleveren.
Bij marketing draait alles om de klantervaring en AI kan marketeers helpen hun bezoekers de beste ervaring te bieden om ze te converteren in leads.
AI kan helpen om klantretentie en -loyaliteit te verhogen, klanten te verblijden met gepersonaliseerde content en activa te verbeteren.
Een van de belangrijkste voordelen van AI voor SEO is de mogelijkheid om inhoud te optimaliseren voor zoekmachines. AI-algoritmes kunnen het verkeer op websites analyseren, zoekwoorden identificeren die kunnen helpen bij het verbeteren van de positie in zoekmachines en de activiteiten van concurrenten volgen. Op deze manier kan je jouw content beter vindbaar maken in zoekmachines zoals Google en Bing.
Bovendien kunnen marketeers met behulp van AI-tools de voorkeuren van hun publiek leren kennen en hun content aanpassen aan hun interesses.
Op dit punt vraag je je misschien af: "Oké, maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?". Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden uit de praktijk van hoe grote mediabedrijven AI hebben gebruikt in hun marketing.
Als je in de marketing zit, weet je dat je de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon moet afleveren. Netflix gebruikt AI om dit te doen. Hoe?
Op het Netflix Tech Blog legt het bedrijf uit hoe eerdere kijkgeschiedenis gebruikt werd om het kunstwerk voor aanbevolen films of tv-programma's te bepalen.
Als je bijvoorbeeld veel films van een acteur hebt bekeken, kunnen ze je een andere film aanraden waarin hij speelt. Maar als het artwork de acteur niet laat zien, klik je misschien weg. Dus als de film wordt aanbevolen voor deze specifieke kijker, zal het artwork die acteur laten zien.
Of misschien kijkt een kijker meer naar komedies dan naar romances. Wanneer Netflix een film aanbeveelt, veranderen ze misschien de illustraties om komische scènes te laten zien in plaats van romantische momenten uit de film.
Laten we eens kijken naar hoe Netflix de film Good Will Hunting zou aanbevelen aan iemand die naar romantische films kijkt versus het artwork dat ze zouden gebruiken om de film aan te bevelen aan iemand die naar komedies kijkt.
Dus, waarom doet Netflix dit? Hun doel is om de conversie te verhogen en de klantervaring op hun platform te verbeteren. In dit blog leggen medewerkers van Netflix uit hoe en waarom ze dit doen.
Spotify gebruikt een vergelijkbare aanpak als Netflix. Het bedrijf gebruikt AI om inzicht te krijgen in de muziek interesses, podcast favorieten, aankoopgeschiedenis, locatie, merk interacties en meer van een gebruiker.
Vervolgens worden voor elke gebruiker aangepaste afspeellijsten en aanbevelingen samengesteld.
Dit soort content personalisatie heeft grote mediabedrijven als Spotify geholpen om top streaming platforms te worden. Maar daar houdt de personalisatie niet op.
Spotify gaat ook geautomatiseerde emailmarketing berichten sturen met gepersonaliseerde aanbevelingen.
Het doel? Geautomatiseerde marketingberichten en -middelen maken die een gebruiker converteren omdat de boodschap specifiek is voor die klant.
Twee belangrijke toepassingen van AI in marketing zijn het voorspellen van de verkoop en het analyseren van gegevens. Amazon gebruikt AI om precies dat te doen.
Als je naar Amazon gaat, is er een sectie met aanbevolen producten die voorspellende analyses gebruikt om te bepalen of een klant waarschijnlijk een aankoop zal doen.
Hierdoor weten de marketing teams bij Amazon welke producten ze voor welke klanten moeten plaatsen. Bovendien kunnen ze voorspellen hoe goed een product zal verkopen op basis van hun aanbevolen productcampagnes.
Dit soort AI helpt conversies te verhogen, de klanttevredenheid te verbeteren en het algehele succes en de ROI van verschillende marketingcampagnes te meten.
We hebben tot nu toe veel besproken, waaronder hoe AI marketing er in de echte wereld uitziet. Maar is dit iets wat je in je bedrijf zou moeten implementeren? Hieronder bespreken we enkele voor- en nadelen van AI marketing.
Zoals je uit de bovenstaande voorbeelden kunt zien, is het belangrijkste doel van het gebruik van AI in marketing het verhogen van de ROI en het bouwen van campagnes die gemakkelijker te volgen zijn.
De gegevens analyses en inzichten die AI biedt, kunnen worden gebruikt om betere marketing producten te produceren en je campagnes in realtime te verbeteren.
Dit bespaart je marketingteam tijd en geld, waardoor ze efficiënter kunnen werken en hun winst kunnen verhogen.
Een ander voordeel is dat het gebruik van AI in marketing kan helpen om de relatie met je klanten te verbeteren.
Hoe persoonlijker je aanbevelingen zijn en hoe dieper je relatie met je klant is, hoe groter de kans dat ze terugkerende kopers worden. Dit gebeurt door het vermogen van AI om marketingmiddelen en content in realtime te personaliseren.
Bovendien kan AI klanten identificeren die het risico lopen op churning en ze in een geautomatiseerde marketing campagne plaatsen om ze opnieuw bij je bedrijf te betrekken.
AI wordt steeds populairder in marketing, wat leidt tot de mogelijkheid om betere strategische marketing beslissingen te nemen. Als je bedrijf en marketingteam groeien, is schalen nog nooit zo belangrijk geweest (maar ook nog nooit zo moeilijk).
AI kan het schalen van je bedrijf eenvoudiger maken door gegevens te gebruiken om marketingactiva te analyseren, te voorspellen en te creëren die verkopen.
Als je AI gaat gebruiken om content te genereren zonder dat een mens deze bewerkt, zal de kwaliteit van je content afnemen. Het succes van AI is afhankelijk van data van hoge kwaliteit die nauwkeurig en tijdig zijn.
Zonder een menselijke redacteur kan AI content produceren met feitelijke onjuistheden, vooroordelen of een toon die afwijkt van je merk. Het gebruik van AI vereist menselijk toezicht zodat dit soort fouten niet gebeuren.
Omdat marketingmiddelen door de jaren heen steeds persoonlijker zijn geworden, beginnen klanten steeds meer waarde te hechten aan privacy. Bij AI vereisen sommige van deze technieken het gebruik van cookies en eerder internetgedrag van een klant om toekomstige aankopen te voorspellen.
Als je marketingteam AI-software downloadt en gebruikt, moet je ervoor zorgen dat je voldoet aan de privacywetgeving, zoals GDPR.
Het kan moeilijk zijn om buy-in te krijgen om in AI te investeren in je bedrijf omdat er niet-kwantificeerbare KPI's in het spel zijn.
Bepaalde meetgegevens zijn gemakkelijk bij te houden, maar andere - zoals het verbeteren van de klantervaring, het vergroten van de naamsbekendheid of het verbeteren van de reputatie - zullen veel moeilijker zijn. Daarom is het belangrijk om over de juiste meetinstrumenten te beschikken.
Veel marketingstrategieën maken gebruik van AI. Overweeg of jouw team zou kunnen profiteren van enkele (of alle) van deze strategieën. Deze omvatten:
Contentmarketing. Of het nu gaat om het genereren van content of personalisering, AI kan je team helpen om meer content in minder tijd te produceren. Personalisatie software kan net datgene zijn wat je merk nodig heeft.
Product marketing. Door gebruikersgedrag bij te houden kan AI aanbevelingen doen voor klanten en aankopen voorspellen. AI kan je merk top of mind houden terwijl jij je bezighoudt met andere taken die AI niet kan uitvoeren.
Email marketing. AI kan je helpen bij het produceren van lead nurturing marketing emails en het analyseren van email gedrag en prestaties uit het verleden. Het kan automatische emails versturen op basis van klantgedrag en emails markeren die nog openstaan of waaraan nog gewerkt moet worden.
Adverteren. AI kan zorgen voor het kopen van media-advertenties, of het nu gaat om display-advertenties, PPC of betaalde sociale media, zodat de inhoud die je hebt gemaakt je doelgroep bereikt.
Onthoud: AI moet je team helpen om hun activiteiten op een hoger niveau te brengen. Menselijke input en bewerking zullen altijd deel uitmaken van het proces.
Kritische en menselijke denkvaardigheden moeten naast AI-content worden geplaatst om je team in staat te stellen AI effectief en nauwkeurig in te zetten.
ChatGPT is een baanbrekende AI-tool die de interactie tussen marketeers en hun doelgroepen transformeert. Met mensachtige tekstgeneratie op basis van het GPT-3.5-architectuur van OpenAI, kan ChatGPT worden gebruikt voor chatbots, virtuele assistenten en klantenservice-interacties. Hiermee kunnen marketeers boeiende en gepersonaliseerde berichten creëren die perfect aansluiten bij de behoeften en wensen van hun klanten, wat leidt tot verhoogde betrokkenheid en tevredenheid van de doelgroep.
Midjourney is een krachtige AI-afbeeldingsgenerator voor marketinginhoud. Het zet tekst om in verbluffende graphics, logo's en avatars zonder designers in te huren of stockafbeeldingen te kopen. Deze tool stimuleert creativiteit en biedt eindeloze mogelijkheden voor op maat gemaakte visuals die perfect aansluiten bij het merk en de visie. Door eenvoudige tekstcommando's in Discord te schrijven, maakt Midjourney realistische afbeeldingen die voldoen aan specifieke vereisten en met behulp van relevante zoekwoorden en synoniemen worden de afbeeldingen geoptimaliseerd voor SEO.
HubSpot AI biedt twee krachtige tools: Content Assistant en ChatSpot. Met Content Assistant creëren gebruikers moeiteloos AI-gestuurde content, zoals blogs en marketing-e-mails, waardoor de productiviteit en kwaliteit worden verhoogd. ChatSpot is een conversational CRM-bot die sales, marketing en service professionals helpt taken sneller af te ronden met chat-gebaseerde commando's. Beide tools stimuleren bedrijfsgroei door de kracht van kunstmatige intelligentie te benutten.
Grain biedt AI-aangedreven vergaderopnames voor alle teams, waarbij notities en inzichten automatisch worden vastgelegd tijdens elke klantgesprek. Met naadloze integratie met populaire platforms zoals Zoom, Microsoft Teams en Google Meet, maakt Grain het eenvoudig om de belangrijkste momenten uit vergaderingen samen te vatten, te delen en te onthouden, waardoor samenwerking en klantgerichtheid worden verbeterd.
Jasper, voorheen bekend als Conversion.ai, is een geavanceerde AI-marketingtool voor hoogwaardige advertentieteksten, emails, landingspagina's en meer. Met GPT3-model van OpenAI genereert het menselijk klinkende tekst met sjablonen zoals AIDA, Feature to Benefit en meer. Voeg je merknaam of product toe, en het zal de tekst voor je creëren, inclusief productbeschrijvingen voor ecommerce winkels, Amazon-lijsttekens en metabeschrijvingen met één klik.
Flick AI Social Media Assistant is een krachtige marketingtool die het brainstormen, schrijven en plannen van sociale media-content stroomlijnt. Met AI Idea Brainstorming voor unieke contentconcepten, AI Caption Writing voor aangepaste bijschriften en handige functies zoals Auto-Suggested Hashtags, maakt het effectief contentbeheer en verbeterde zichtbaarheid mogelijk.
GrowthBar gebruikt GPT-3 AI voor geautomatiseerde contentgeneratie, waaronder zoekwoordsuggesties, exacte woordtellingen, links en afbeeldingen. Met uitgebreide backlinking en blogpostopzetten is deze tool een krachtige aanvulling. De tool biedt ook een handige Chrome-extensie en maakt gebruik van GPT-3 AI-technologie, ontwikkeld door OpenAI, het eerste bedrijf dat de Turing-test doorstaat voor een zo menselijk mogelijke tekst.
Marketing teams kunnen hun activiteiten uitbreiden met AI en dat hoeft niet veel geld te kosten. Het is echter belangrijk om de beperkingen van AI in gedachten te houden, zelfs nu de technologie steeds beter wordt in het veranderende marketinglandschap.
Hoewel je het misschien kunt gebruiken om verschillende marketingcampagnes te ondersteunen (en dat zou je ook moeten doen), is het nog geen vervanging voor marketeers.
Dit artikel is gebaseerd op “AI Marketing — The Complete Guide” van HubSpot.