Waarom is marketing belangrijk voor een bedrijf?

Het succes van een onderneming ligt in de marketing ervan. Marketing is de activiteit van het promoten en verkopen van producten of diensten, inclusief marktonderzoek en promotie. Elk bedrijf heeft marketing nodig omdat zonder marketing een bedrijf wellicht wel de beste producten verkoopt of diensten aanbiedt, maar niemand zou het weten. Daarom is marketing belangrijk voor elk bedrijf.

 

Hoe marketing wordt toegepast bepaalt of een bedrijf succesvol zal zijn of niet. Marketing is een hulpmiddel dat wordt gebruikt om vraag, relevantie, reputatie, concurrentievoordeel en meer te creëren en te behouden. Zonder marketing zal een bedrijf waarschijnlijk sluiten vanwege een gebrek aan sales.

Inhoudsopgave

Wat is marketing?

De term 'marketing' wordt gebruikt voor veel verschillende activiteiten, die allemaal te maken hebben met het verkopen van de producten en diensten van een bedrijf.

Adverteren is een van de meest prominente marketingactiviteiten, maar dat geldt ook voor marktonderzoek, productontwerp en klantervaring. Hoewel het allemaal heel verschillende activiteiten zijn, streven ze allemaal hetzelfde doel na: het verbeteren van de bedrijfsresultaten en het voldoen aan de behoeften van de klant.

Een ding dat belangrijk is om in gedachten te houden, marketing is geen verkoop. Verkoop is simpelweg het resultaat van goede marketing.

Waarom is marketing nodig?

Er zijn acht belangrijke redenen waarom marketing nodig is:

  1. De behoeften van de doelgroep in kaart te brengen
  2. De juiste producten of diensten te ontwikkelen
  3. Behoefte aan een product te creëren
  4. Naamsbekendheid te vergroten
  5. De reputatie van een bedrijf te verbeteren
  6. Voordelen tegenover concurrenten te verduidelijken
  7. Vertrouwen bij klanten te creëren
  8. Klanttevredenheid te verhogen

Dit alles bij elkaar zorgt voor behoefte aan producten bij consumenten in de doelgroep. En daarmee voor verkoop en omzet voor je onderneming.

Marketing helpt om de concurrentie te verslaan

Een van de belangrijkste doelen van marketing is om duidelijk te maken hoe een bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie en waarom juist voor die aanbieder gekozen moet worden. Als een bedrijf zich niet kan onderscheiden wordt het een generieke aanbieder die niet opvalt in de markt. Soms kan dan nog op prijs worden geconcurreerd, maar het nadeel daarvan is dat bij dezelfde omzet de winst daalt of er zelfs een verlies ontstaat. Financieel is een bedrijf dan niet meer levensvatbaar.

Manieren voor een bedrijf om zich te onderscheiden zijn bijvoorbeeld op kwaliteit of op dienstverlening. Veel mensen zijn namelijk prima bereidt om meer te betalen voor een beter product of een betere ervaring. Omdat het product daarmee een hogere waarde vertegenwoordigd. Maar dan moet de doelgroep wel op de hoogte zijn van die voordelen, waarbij promotie en reclame dus belangrijk wordt.

Goede marketing helpt bedrijven

Goede marketing helpt klanten te begrijpen waarom een product beter is dan dat van de concurrent. Helpt om de doelgroep te bereiken, het klantenbestand te vergroten en uiteindelijk de bedrijfsresultaten te verbeteren. Zonder klanten is een bedrijf niets waard en marketing is de manier om klanten aan je bedrijf te binden.

Samengevat, zonder het inzetten van marketing ontbreekt het een bedrijf aan de kennis om in te springen op de behoeften van de markt. En ontbeert het de middelen om de doelgroep te bereik. Kortom, dan kan een bedrijf net zo goed niet bestaan.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Een van de beste manieren om je doelgroep beter te begrijpen is door het verzamelen van klantfeedback. Lees hoe je dit aanpakt in het artikel 'B2B klantfeedback: zes populaire feedback kanalen'