Een CRM is een waardevolle manier om je klantrelaties te beheren. Maar veel bedrijven, vooral in het MKB, gebruiken nog achterhaalde methodes, zoals het bijhouden van relatiegegevens door middel van Excel sheets. Bedrijven die een CRM gebruiken hebben bewezen een hogere omzet en meer sales. Geen CRM gebruiken is dus een gemiste kans voor je bedrijf! In dit artikel vijf redenen om nu in een CRM te investeren.
Het is onhandig voor je salesmedewerkers als er geen centraal overzicht is van alle relatiegegevens van en contactmomenten met je klanten en leads. Met welke collega hebben ze vorige keer besproken? En wat is er toen besproken? Als je dit niet weet is het lastig om een goede relatie met je klanten te onderhouden. En als je dit niet op orde hebt, weten je klanten dan wel waar ze aan toe zijn als ze contact met je opnemen? Het duurt maar zolang tot klanten naar de concurrent gaan als ze zich niet gehoord voelen bij je medewerkers.
Weet jij precies wie wat doet binnen je bedrijf? Vast niet! Maar als je niet weet wat je medewerkers doen kan je ze ook niet sturen op betere prestaties. Met een CRM heb je een systeem wat je inzicht geeft in de prestaties van je medewerkers, hierdoor krijg je grip op hun prestaties en kan je ze daarop aanspreken. Dus de goed presterende medewerkers belonen en de medewerkers die onderpresteren de hulp bieden die ze nodig hebben om hun doelen te gaan halen. Hierdoor wordt je een beter presterende organisatie en zal ook je medewerkerstevredenheid stijgen.
Meten is weten! En door dingen te meten kan je ze verbeteren. Maar de juiste inzichten en acties haal je niet uit een Excel sheet, daarvoor heb je een CRM nodig! Handmatige rapportages maken is lastig, tijdrovend en foutgevoelig, maar door een CRM te gebruiken kan je rapportages en analyses automatiseren.
Je klanten verdienen een persoonlijke benadering. Maar hoe ga je dat doen als je geen onderscheid tussen je klanten kan maken? Je klanten bevinden zich in verschillende fases van het aankoopproces, zijn actief in verschillende branches en hebben allemaal hun eigen specifieke behoeftes. Met een CRM maak je dit inzichtelijk waardoor je ze allemaal de juiste persoonlijke boodschap kan geven.
Een CRM is niet alleen een overzicht van alle relatiegegevens, maar vooral ook een proces dat je helpt om je bedrijf sneller te laten groeien. Door elke klant en lead op het juiste moment de juiste boodschap te geven zal je meer verkopen en zal je omzet groeien. Hierdoor zal dus ook je bedrijf sneller groeien! En omdat je meer inzicht hebt waar het misgaat zal je dus ook fouten voorkomen en je bedrijfsprocessen kunnen verbeteren. Je groeit dus niet alleen sneller maar ook effectiever waardoor je kosten dalen. Een CRM is dus een mes dat aan twee kanten snijdt!
Met een CRM stijgen zowel de omzet en winst van je bedrijf, krijg je inzicht in de prestaties van je bedrijf, verbeteren je bedrijfsprocessen en krijg je grip op de werkzaamheden van je medewerkers. Dus waarom nog langer wachten met het investeren in een CRM?