Pinterest begint met een advertentieprogramma waarmee merken hun pins kunnen promoten in de ‘zoek’ en ‘categorie’ pagina’s van de website. Pinterest was altijd al een mooie plek om hun visuele content te promoten en met deze vorm van ‘native advertising’ zal dat alleen maar toenemen.
Pinterest is een Amerikaanse dienst voor het delen van afbeeldingen en sociale media die is ontworpen om het opslaan en ontdekken van informatie (“ideeën”) op het internet mogelijk te maken met behulp van afbeeldingen en, op kleinere schaal, GIF’s en video’s, in de vorm van zogenaamde ‘prikborden’.
Op dit moment kan slechts een beperkte groep bedrijven van dit programma gebruik maken, maar dit zal ongetwijfeld uitgebreid worden als het een succes blijkt. Ik verwacht dat als het inderdaad een succes is het programma vrij toegankelijk zal worden. De bedrijven die er nu al gebruik van kunnen maken zijn hoofdzakelijk mode en lifestyle merken zoals Banana Republic, Lululemon, Old Navy en Expedia.
Native advertising is een vorm van adverteren waarbij een advertentie er hetzelfde uitziet als een bericht van een normale gebruiker. Een goed voorbeeld zijn de promoted tweets op Twitter, waar dit programma me aan doet denken. Maar ook gesponsorde berichten op blogs. Je kan het zien als een vorm van content marketing.
Pinterest groeit hard, en claimt enkele tientallen miljoenen gebruikers te hebben die inmiddels meer dan dertig miljard pins geplaatst hebben. Het bedrijf wordt gewaardeerd op 3,8 miljard dollar na investeringen van onder andere Andreessen Horowitz, FirstMark Capital, Bessemer Venture Partners en Valiant Capital Management. Deze investeringen moeten op een of andere manier terug verdiend worden, en daar is dit advertentieprogramma een onderdeel van.