Stel je bent net een webshop begonnen of je staat op het punt om er een te beginnen. Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers en klanten. Maar hoe regel je dat? Eén van de beste manieren is om te beginnen met online adverteren. Want daarmee kan je precies de doelgroep bereiken die je als bedrijf als klant wil hebben.
Om als nieuwe webshop een goed begin te maken met online adverteren leg ik in dit artikel de basis voor je uit. En kijken we naar een aantal manieren waarop je een goed begin kan maken hiermee. We kijken naar de volgende kanalen:
Met Google Search Ads toon je advertenties aan mensen die een specifieke zoekopdracht doen op Google. Bijvoorbeeld een bepaald product waar ze naar op zoek zijn. En omdat jij dat product verkoopt wil jij natuurlijk dat ze dat product bij jouw webshop kopen. Daarom is het verstandig om Google Search Ads te gebruiken.
Je kan advertenties instellen op hele brede zoekopdrachten, bijvoorbeeld ‘spijkerbroek’. Maar ook heel specifiek, bijvoorbeeld ‘blauwe spijkerbroek van Levi’s maat 32’. Zo kan je ervoor zorgen dat precies de juiste personen doorklikken naar je webshop. Wij hebben een uitgebreid artikel op onze website over hoe je een goede Google Search Ads campagne inricht.
Google Shopping Ads kan je goed vergelijken met Search Ads, maar laten veel meer informatie zien. Waaronder een afbeelding van het product, de prijs en of het product nog op voorraad is. Dit werkt door een product feed van je webshop te koppelen aan Google Merchant.
Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar veel webwinkel software zoals Shopify hebben al een product feed ingebouwd. Of kan deze eenvoudige met een plug-in worden toegevoegd. Als je dus een nieuw product aan je webshop toevoegt of een product aanpast, bijvoorbeeld omdat je de prijs wijzigt, dan worden ook automatisch je Google Shopping Ads aangepast.
Later in dit artikel meer informatie over product feeds.
Display advertenties zijn advertenties die worden vertoond op websites. Je hebt ze vast wel gezien op bijvoorbeeld nu.nl. Met display remarketing laat je advertenties zien aan mensen die je website hebben bezocht maar die niks hebben gekocht. Zo blijf je onder de aandacht en verleidt je mensen om terug te keren naar je website en alsnog iets te kopen. Een belangrijk voordeel is dat veel mensen meerdere webshops bezoeken om te kijken waar ze de beste deal kunnen krijgen. Als jij wel aan remarketing doet maar de concurrent niet dan stijgt de kans dat ze bij jouw webshop kopen en niet bij iemand anders.
Ook display advertenties kan je koppelen aan een product feed. Je kan dus letterlijk een advertentie vertonen van een product aan iemand die dat product bekeken heeft in je webshop. Zo vergeten ze niet dat ze dat product wilden kopen!
Deze advertenties zien er hetzelfde uit als remarketing advertenties. Maar in plaats van ze te vertonen aan bezoekers van je webshop vertoon je ze de doelgroep waarin jouw klanten zitten. Stel je verkoopt spijkerbroeken in het luxere segment dan kan je instellen dat je advertenties vertoond worden aan fashionista’s met een hoog inkomen. Zo trek je precies de aandacht van de doelgroep die je wil hebben.
Erg handig als je meer naamsbekendheid voor je webshop wil krijgen! En om precies de juiste bezoekers te krijgen. Want hoe beter je assortiment aansluit op je doelgroep hoe meer je verkoopt.
Ook over display adverteren hebben we een uitgebreid artikel op onze website waarin we precies uitleggen hoe display adverteren werkt.
In zekere zin is adverteren op social media een mix van Google Shopping Ads en display adverteren. Dus als je jouw webshop wil promoten op Facebook, Instagram of Pinterest dan kan je ook segmenten kiezen waar je specifiek aan wil adverteren. Of remarketing advertenties gebruiken om bezoekers terug te halen naar je webshop. Ook kan je een product feed koppelen aan Facebook, Instagram en Pinterest om precies de producten te adverteren die iemand al bekeken heeft of om automatisch advertenties te maken of te wijzigen.
Er wordt ongelofelijk veel tijd door mensen op social media besteedt, dus dat maakt het een uitstekende plek om je webshop en je assortiment onder de aandacht te brengen.
Altijd al gedroomd van adverteren op televisie? Laten we eerlijk zijn, Youtube is de nieuwe televisie voor de meeste mensen. Zeker voor jongeren. En daarnaast is het helemaal niet zo ingewikkeld of duur als je wellicht denkt.
Ook op Youtube kan je adverteren op specifieke doelgroepen. Or remarketing toepassen zodat je commercial alleen vertoond wordt aan bezoekers van je webshop. De mogelijkheden zijn dus vergelijkbaar met display adverteren.
Een echt goede video maken is lastig en duur. Maar met een aantal goede afbeelding en een voice over kom je ook erg ver. En vergeet niet een goede call-to-action aan het einde van de video om je webshop te bezoeken.
We hebben ze al eerder genoemd, maar wat zijn product feeds eigenlijk? Op zijn eenvoudigst is een product feed niet meer dan een bestand waarin al je producten en alle relevante informatie over die producten is verzameld. Dus bijvoorbeeld bij een spijkerbroek het merk, de maat, de kleur, een omschrijving en een afbeelding van de product. Daarnaast informatie zoals de prijs, hoeveel je ervan op voorraad hebt en wat de pagina in je webshop is waarop deze broek verkocht wordt.
Zover is het dus niet zo heel erg spannend. Maar het mooie is dat een product feed ervoor zorgt dat je website met advertentienetwerken kan communiceren. Voeg je een nieuw product toe aan je assortiment dan worden automatisch nieuwe advertenties gemaakt. Is het product uitverkocht? Dan stoppen automatisch de advertenties met dat product. Wijzigt de prijs, dan wijzigt ook meteen de prijs in je advertenties.
We hebben product feeds al genoemd voor Google Shopping Ads, display adverteren en adverteren op social media. Maar dat is niet de enige manier waarop je ze kan inzetten, je kan ze ook gebruiken om je webshop te koppelen aan vergelijkingssites of aan grote webshops zoals Bol.com en Amazon. Zo kan je dus je assortiment niet alleen op je eigen webshop verkopen maar ook op Amazon en Bol.com!
Nu klinkt het wellicht alsof een product feed lastig is om in te stellen, maar de meeste webshop platforms genereren deze al automatisch. Het enige dat je vervolgens hoeft te doen is om de feed aan de advertentienetwerken te koppelen waarop je wil adverteren en aan de shopping platforms waarop je wil verkopen.
Een product feed is dus het geheime wapen om je webshop online te promoten. Daarnaast bespaart het je veel tijd, handwerk en daardoor fouten.
Online adverteren betekent helemaal niet dat je meteen een landelijke campagne moet starten. Sterker nog, het is juist veel beter om te beginnen met lokaal online adverteren. Zo bereik je de mensen die je fysieke winkel wellicht al kennen. En dicht in de buurt is natuurlijk beter vertrouwd.
Met Facebook is het mogelijk om zelfs tot op postcode niveau advertenties te vertonen. Zo bereik je dus alleen de mensen die in hetzelfde postcodegebied wonen als waar jij je winkel hebt. En bij vrijwel alle advertentienetwerken is het mogelijk om tot op de stad nauwkeurig te adverteren.
Nu denk je wellicht, is offline adverteren nog wel relevant in deze online wereld? Oh jazeker! Helemaal als je lokaal klanten wil krijgen die bij je in de winkel hun bestellingen komen afhalen. Of omdat ze je winkel al kennen uit de straat. Hang vooral een poster met daarop je webshop in de etalage. En print eens een keer een aantal flyers voor je webshop uit en breng die zelf langs in de buurt. Of kijk of je die flyers ergens mag neerleggen, bijvoorbeeld in de lokale bibliotheek of het buurthuis. En zeker ook bij andere winkels in de buurt, in ruil voor dat zij een flyer bij jou mogen neerleggen. Zo help je elkaar aan nieuwe klanten!