Een email nieuwsbrief is één van de krachtigste middelen om leads om te zetten in klanten. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat ze zich niet ineens ook weer uitschrijven voor die nieuwsbrief. Je steekt er veel moeite in om de bezoekers van je website zich te laten inschrijven en om vervolgens goeie nieuwsbrieven te produceren, dus dan is het teleurstellend als ze zich daarna weer uitschrijven. Bovendien heeft het een slechte invloed over wat ze denken van je merk. Immers, als ze zich uitschrijven zullen ze je producten dan nog wel kopen of aanraden aan andere mensen?
Als je email marketing op de juiste manier inzet levert het concrete resultaten op voor je bedrijf: Dus nieuwe leads, nieuwe klanten en nieuwe business. Concreet: meer omzet. En welk bedrijf wil dat nu niet? Maar dan moet je het wel goed doen zodat je voorkomt dat mensen zich uitschrijven voor je emails voordat het begint te renderen.
Een normaal uitschrijf percentage is rond de 0,3%. (Bron: Mailchimp) Is het percentage bij jouw bedrijf lager dan doe je het erg goed! Maar is het hoger dan is het tijd voor verbetering. Hieronder de voornaamste redenen waarom mensen zich voor je nieuwsbrief uitschrijven:
Dit spreekt voor zich toch? Als de inhoud van je nieuwsbrief niet interessant voor de lezer gaat die zich uitschrijven. Denk jezelf in: Zou jij email willen ontvangen die voor jou geen interessante content bevat? Vast niet.
Oninteressante content is de belangrijkste reden waarom mensen zich uitschrijven voor je nieuwsbrief.
Als de reden waarvoor ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief niet overeenkomt met de inhoud dan gaan ze zich weer uitschrijven. Dus stel dat je een consultancy hebt en de call-to-action waarmee ze zich hebben ingeschreven gaat over verandermanagement voor de overheid stuur ze dan content die daarover gaat. Als je content stuurt over verandermanagement binnen zorg organisaties dan is dat niet relevant en zullen ze zich weer uitschrijven voor je nieuwsbrief. Het resultaat is dat je wel moeite hebt gestoken in je nieuwsbrief maar dat het niet tot een deal zal leiden. Verspilde moeite dus!
Denk er daarom goed over na hoe de content van je nieuwsbrief aansluit op het formulier waarmee de ontvanger zich ingeschreven heeft. Pas daar ook de content op aan. Met goede email marketing software is dit soort personalisatie een fluitje van een cent. Heb je hulp nodig met het kiezen van het juiste platform, neem dan vooral contact met ons op. We helpen graag!
De timing van je nieuwsbrief is uitzonderlijk belangrijk. Als ze op het verkeerd moment worden verstuurd zal het aantal uitschrijvingen exploderen. Maar dit aspect van email marketing wordt ook vaak verkeerd begrepen. Of op z’n minst te weinig aandacht aan besteedt.
Uit onderzoek van Seventh Sense blijkt dat de meeste uitschrijvingen zijn op nieuwsbrieven die ontvangen worden tussen tien en twaalf uur ’s ochtends. Dit komt omdat dan de meeste emails verstuurd worden, en dus de irritatie vanwege email overload het grootst is. Een oplossing is om een A/B test te doen op je verzendtijden. Hierbij verstuur je 50% van je mails op verschillende momenten. Vervolgens kijk je op welk moment je de minste uitschrijvingen op je nieuwsbrief hebt.
Een van onze favoriete nieuwsbrieven is die van Quora. Elke dag ontvangen we een nieuwsbrief van ze met content die we zeer interessant vinden en met veel plezier lezen (en op doorklikken!). Het is zelfs zo erg dat we op moeten letten er niet teveel tijd aan te besteden.
Maar dit is echt een uitzondering. Er zijn zeer weinig organisaties met zoveel goede content dat dit de moeite waard is. En waarschijnlijk is jouw bedrijf er daar niet één van. Teveel email irriteert, zeker als het niet interessant of relevant is. Voor de meeste organisaties is het wekelijks of tweewekelijks versturen van een nieuwsbrief een prima ritme.
Het tegenovergestelde van het vorige punt. Maar als jouw abonnees te weinig van je horen zullen ze vergeten dat ze zich ingeschreven hebben. En als ze niet meer weten wie je bent, waarom zouden ze zich dan niet uitschrijven voor je nieuwsbrief? Zorg er om dit te voorkomen voor dat er maximaal 90 dagen zit tussen je email nieuwsbrieven. En bedenk je dat dit echt het uiterste is, vaker dan dit is nog beter.
Het gaat om het vinden van de juiste balans van je email nieuwsbrief en goed te weten wat past bij jouw doelgroep.
Design is belangrijk. Punt. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief er goed uitziet en prettig leest.