Laat je medewerkers content maken voor marketing

Nog niet heel lang geleden was het maken van content voorbehouden aan de afdeling communicatie. Die schreven zelf blogs en artikelen, of ze huurden daar freelancers of bureaus voor in. Vaak was het voor anderen binnen de organisatie zelfs onmogelijk om een bijdrage te leveren, omdat in de arbeidsovereenkomst was opgenomen dat toestemming van bovenaf nodig was om over het bedrijf te schrijven.

Hiermee houden bedrijven zeker de controle over de content die ze maken. Maar het verminderd de hoeveelheid content die geproduceerd kan worden, en beperkt de thematiek. Als laatste haal je niet alles uit het talent van je medewerkers.

Dus vraag je medewerkers om content voor je bedrijf te maken! En biedt ze vervolgens de juiste middelen om dat te doen. Vaak hebben juist zij de juist domeinkennis die relevant is voor je klanten. En dat is iets dat een extern bureau of een andere buitenstaander niet kan bieden.


Inhoudsopgave

Zorg voor een stijlgids

Goede teksten schrijven is moeilijk als je daar weinig ervaring mee hebt. Ook als heb je veel inhoudelijke kennis over het onderwerp hebt. Daarnaast moeten de teksten ook aansluiten bij de andere artikelen die je produceert.

De oplossing hiervoor is een stijlgids. Neem hierin op wanneer je een Hoofdletter gebruikt en wanneer juist niet. Wanneer je een getal uitschrijft en wanneer je cijfers gebruikt. En alle andere variabelen, zowel qua tekst als afbeeldingen. Vergeet ook niet om de termen op te nemen die je wilt promoten in je SEO strategie.

Stel richtlijnen op

Maak duidelijk hoe medewerkers kunnen helpen met het maken van content. Bij wie moeten ze zijn om een blog aan te leveren, hoe kunnen ze hulp krijgen bij het redigeren. Wat is de doorlooptijd van het aanleveren van een artikel tot de publicatie ervan op het bedrijfsblog. Ben je alleen op zoek naar tekst, of bijvoorbeeld ook naar foto’s of video’s? En sta vooral ook open voor kansen, misschien is er wel iemand binnen je bedrijf die interesse heeft in het maken van infographics. Zo’n kans wil je toch niet missen? Kortom, maak duidelijk wat het proces is waaraan je medewerkers deelnemen zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. En wat er van ze verwacht wordt.

Laat voorbeelden zien

Door de juiste voorbeelden te gebruiken maak je duidelijk waar je naar op zoek bent. De meeste van je medewerkers zullen weinig ervaring hebben met content productie, in ieder geval weinig professionele ervaring. Met een goed voorbeeld weten ze waar ze moeten starten en wat er van ze wordt verwacht.

Biedt de juiste hulp

Je vraagt hiermee aan je medewerkers om buiten hun normale rol te stappen, en dat is al eng genoeg. Daarnaast vraag je iets waar ze waarschijnlijk weinig ervaring mee hebben. Daarom is het belangrijk dat je de juiste hulp aanbiedt. En daarmee bedoel ik niet enkel dat je de tijd om het te kunnen doen.

Denk bijvoorbeeld aan een wekelijks coaching moment, of iemand die helpt met het redigeren van de tekst. En maak iemand vrij op de communicatie afdeling die de redactie op zich neemt. Neem hier desnoods een externe redacteur voor in de arm. Dit kost geld, maar is nog altijd kosteneffectiever dan content volledig extern te laten schrijven. Je benut hierdoor de talenten van je medewerkers beter, en neemt hun kennis serieus. Als laatste: zorg voor een employee advocacy programma dat de content van je organisatie promoot, en neem de content die je medewerkers produceren hierin op.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Nieuwe leads genereren met de content op je website? Lees het artikel ‘Wat is marketing automation en wat kan je ermee?’ om te leren hoe!