In sommige kringen wordt marktonderzoek uitgelegd als allesomvattende methode om te onderzoeken wat de markt wil. “Wat is de vraag naar dit product is? Wie is er op zoek naar onze diensten? Daar kunnen we achter komen door middel van marktonderzoek,” zou je kunnen zeggen.
Maar wat betekent marktonderzoek echt? Hier volgt een simpele definitie van marktonderzoek in minder dan 100 woorden, die de mogelijke doelen van marktonderzoek belicht.
Marktonderzoek is het proces dat het de kenmerken van de mensen in een bepaalde markt onderzoekt, de producten die ze kopen en waar ze die nu kopen. Door de juiste mensen en data te betrekken kan een bedrijf dit onderzoek inzetten om zichzelf te positioneren in de markt en voorspellen hoe de markt in de toekomst zal zijn.
Marktonderzoek kan je allerlei dingen leren over de staat van je bedrijf, maar het is zelden een betrouwbaar voorspellingsmodel voor marketeers bij het krijgen van meer inzicht in hun klanten. Marktonderzoekers onderzoeken meerdere kanten van de markt en het kan weken of zelfs maanden duren voordat ze een duidelijk beeld kunnen schetsen van het bedrijfslandschap. Het onderzoeken van slechts één onderdeel van je bedrijf kan je wel een beter idee geven van wie je klanten precies zijn en hoe je hen waarde kan bieden die geen ander bedrijf ze al biedt.
Je kan zeker goede beoordelingen maken op basis van je ervaring in de markt en je bestaande klanten. Maar onthoud dat marktonderzoek vaak meer voordelen oplevert dan deze strategieën. Er zijn twee punten waar je rekening mee moet houden:
Punt 1: Je concurrenten hebben vaak dezelfde soort ervaringen en hetzelfde (soort) klantenbestand. Het is daarom goed mogelijk dat jouw directe bronnen dezelfde zijn als die van je directe concurrentie. Het streven naar een grotere steekproef groep kan je hierin een voorsprong gaan geven.
Punt 2: Jouw bezoekers reflecteren niet het gedrag van een gehele markt. Ze laten het gedrag zien van het deel van de markt dat toch al tot jouwe bedrijf aangetrokken is.
Door middel van marktonderzoek kun je informatie verzamelen van een groter deel van jouw doelgroep, zonder dat je bevooroordeeld bent zodat je bij de kern van het gedrag van je klanten kan komen. Omdat je zo een breder beeld krijgt resulteert dat in het maken van betere beslissingen voor je bedrijf. Hier zijn een paar voorbeelden van inzichten die je kan krijgen door het doen van marktonderzoek:
Om je een idee te geven van hoe veelzijdig marktonderzoek kan zijn, bedenk je dan dat het kwalitatief of kwantitatief kan zijn - afhangend van de onderzoeken die je doet en wat je te weten wilt komen over jouw bedrijf.
Laten we eens kijken naar vier soorten marktonderzoek methodes die je kan uitvoeren, een mogelijk doel per methode en hoe deze methodes je helpen je markt beter te begrijpen.
Interviews zijn de persoonlijke, één-op-één gesprekken die je voert met de kopers in jouw markt. Je kunt mensen interviewen via de telefoon of in real life. De mensen die je interviewt kunnen verschillende vragen beantwoorden over henzelf om zo jou te helpen een karakterschets te maken van jouw klant. Deze karakterschetsen geven het profiel van jouw ideale klant wat betreft leeftijd, gezinsgrootte, budget, werk, moeilijkheden die ze op hun werk ervaren en andere aspecten van hun leven. Je kan je hele marketingstrategie vorm geven aan de hand van dit klantprofiel, van de eigenschappen in je advertenties tot de content op je website.
Focusgroepen lijken op interviews, alleen verzamel je in dit geval een grotere groep mensen om als het ware een groot interview bij af te nemen. Een focusgroep bestaat uit mensen die tenminste één element van jouw klantprofiel gemeen hebben - leeftijd of werk, bijvoorbeeld.
Dit type van marktonderzoek kan je ideeën geven voor productdifferentiatie of de kwaliteiten van je product die het uniek maken in de markt. Stel je focusgroep bijvoorbeeld vragen over jouw diensten (door ze voorbeelden te laten zien) and gebruik de feedback die je daaruit krijgt om deze diensten te verbeteren.
Een enquête is een vorm van kwantitatief onderzoek dat je via de telefoon, email of online kan uitvoeren. Een enquête kan mensen tegemoet komen die content van jouw website hebben gedownload of contact hebben gehad met een werknemer van je bedrijf.
Genoeg afgenomen enquêtes kunnen je klanttevredenheid level vaststellen. Dit geeft aan hoe tevreden te klanten zijn met wat je ze verkoopt. Je zou vragen kunnen stellen zoals, “Hoe goed vind u dat we uw probleem hebben opgelost?” en “Zou je ons product aan een vriend aanraden?”
Interviews, focusgroepen en enquêtes zijn allemaal bronnen van primaire data. Secundaire data, aan de andere kant, is de publieke informatie - zowel online als offline - die jouw bedrijf karakteriseert. Dit omvat bijvoorbeeld de websites van je concurrenten, bedrijfspagina’s op social media, vakbladen, marktrapporten en zelfs data gepubliceerd door de overheid.
Als je genoeg secundaire data hebt onderzocht, kan je ontdekken hoeveel merk brand awareness jouw bedrijf heeft in de markt in verhouding tot de bedrijven die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden. Het marktonderzoek dat je uitvoert hoeft niet elke informatiebron van hierboven te bevatten. Welke data je verzameld hangt af van de behoeften van je bedrijf en van wat je op dat moment te weten wilt komen.
Dit artikel is gebaseerd op "A Plain-English Guide to Market Research" van HubSpot.