Het citaat wordt “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half” is van John Wanamaker (1838 – 1922). Hij opende een van de eerste warenhuizen in de Verenigde Staten wat uiteindelijk een keten van zestien filialen werd. Ook wordt hij door velen gezien als een pionier op het gebied van marketing.
“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”
John Wanamaker (1838 – 1922)
Wat toen waar was, is nu nog steeds waar. Hoewel er een enorme groei is in gereedschappen voor het analyseren van marketingactiviteiten wordt hier in de praktijk slecht of geen gebruik van gemaakt. Maar nog meer dan dat blijven veel marketeers vasthouden aan methodes die vroeger wel resultaat hadden, maar nu niet meer.
Achterhaalde marketing methodes en de verkeerde doelstellingen zijn de beste manier om je marketing budget weg te gooien.
Koude leads bellen werkt niet meer. Het wordt steeds moeilijker om de juiste personen te spreken, en omdat het ongevraagd is wordt het als irritant ervaren. Wil je echt dat de eerste indruk die een lead van je heeft irritatie is?
Laten we eerlijk zijn, hoe groot denk je dat de kans is dat je brief wordt gelezen voordat ‘ie bij het oud papier wordt gegooid?
Een grote hoeveelheid ongepersonaliseerde en niet-gesegmenteerde emails versturen werkt misschien nog als je een blog of nieuwssite hebt, maar werkt niet als je B2B producten of diensten met een lange salescycle verkoopt.
Er was een tijd dat het op deze manier mogelijk was om nieuwe klanten te werven, maar die tijd ligt achter ons. Vasthouden aan deze marketing methodes is de doodsteek voor je resultaat.
Maar er is meer aan de hand, regelmatig worden marketing doelstellingen opgesteld die niet relevant zijn of enkel de ijdelheid van de marketeer strelen.
Een voorbeeld hiervan is het doel om meer bezoekers op je website te krijgen. Dat klinkt op zich goed, maar is het ook relevant verkeer? Zijn de bezoekers ook daadwerkelijk mensen die klant willen worden? Of zijn het mensen die even langskomen, een paar pagina’s bekijken, en weer verder gaan naar de volgende website?
En toch blijft het gebeuren, zo ontving ik vandaag een brief met een aanbod voor zakelijk krediet. Weggegooid geld om mij iets te sturen dat ik niet nodig heb en waar ik geen interesse in heb. Blijkbaar zijn er nog steeds marketeers die liever een grote mailing versturen dan onderzoeken waar de behoefte van hun klant echt ligt.
Herken het verspillen van marketingbudget? En worden ook bij jouw bedrijf achterhaalde marketingtechnieken toegepast door marketeers die niet weten hoe ze de juiste doelstellingen moet opstellen?