Start in vier stappen een employee advocacy programma
Met een employee advocacy programma motiveer je de medewerkers van je bedrijf om in hun eigen netwerk relevante content te verspreiden. Hiermee vergroot je de naamsbekendheid en versterk je de reputatie van je bedrijf. Bovendien helpt het met het genereren van nieuwe leads. Immers, de beste reclame is nog altijd mond-tot-mond reclame.
In de meeste gevallen zullen je collega’s een groter bereik hebben op social media dan je bedrijf. Daar geen gebruik van maken is een gemiste kans! Gemiddeld hebben Nederlanders op Twitter 124 volgers en op Facebook 155 connecties. Stel je dus voor wat het totale bereik van iedereen binnen je bedrijf bij elkaar opgeteld is! Door een employee advocacy programma te starten maak je van dat bereik een effectief marketingkanaal, dat daarnaast ook nog eens goedkoper is dan traditionele vormen van adverteren.
Doelstellingen en KPI’s bepalen
Employee advocacy is onderdeel van je bredere marketingstrategie en moet daar qua doelstellingen dus ook op aansluiten. Wil je zorgen voor meer verkeer naar je website? Of is meer naamsbekendheid het belangrijkste doel? Of ben je juist op zoek naar nieuwe medewerkers?
Belangrijke zaken om te meten zijn ten eerste het aantal kliks naar de website. Maar ten tweede ook het aantal extra shared en bereik op social media. Ten derde, en misschien wel de belangrijkste, de extra omzet die door het employee advocacy programma is gecreëerd.
De juiste content mix vaststellen
De content die je verspreidt met je employee advocacy moet niet enkel relevant zijn voor je klanten, maar juist ook voor je medewerkers. Zij zijn immers degenen aan wie je vraagt de content te delen binnen hun netwerk. Denk daarbij ook aan de rol die ze hebben binnen je organisatie. Een marketing collega bijvoorbeeld zal meer behoefte hebben aan ‘thought leadership’ content, terwijl een HR medewerker eerder vacatures zal verspreiden.
Goede eigen content zoals blogs, artikelen en video’s, vormt de basis. Vul dat aan met gecureerde content en geef daarnaast je medewerkers ook de mogelijkheid om zelf content voor te stellen. Zij weten namelijk het beste waar ze zelf behoefte aan hebben.
Draagvlak bij medewerkers vormen
Als je vraagt of ze willen helpen met verspreiden van content zullen vrijwel al je collega’s ‘ja’ zeggen; het is tenslotte een heel sociaal wenselijke antwoord. Maar als puntje bij paaltje komt zal het ook snel vergeten worden, want het is vaak geen onderdeel van hun primaire werkzaamheden. Ook zal er regelmatig iets zijn dat net even belangrijker is. Motiveer ze dus om deel te nemen aan het programma, bijvoorbeeld met een beloning. Maar zorg er vooral voor dat de content die je wil verspreiden aansluit bij de behoeften van je medewerkers.
Voor je salesmedewerkers zal dat content zijn die helpt bij het verkoopproces en het vinden van nieuwe leads. Anderen hebben meer behoefte aan ‘thought leadership’ content voor het verkrijgen van de status van ‘expert’ in hun vakgebied. Uiteindelijk zal het ook zeker je bedrijf ten goede komen als je medewerkers als ‘experts’ bekend staan.
Maak employee advocacy zo makkelijk mogelijk
Zorg voor een constante aanvoer van goede content die je medewerkers makkelijk kunnen verspreiden. Denk daarbij aan het publiceren ervan op je intranet met meteen ‘share’ knoppen erbij voor Facebook, Twitter en LinkedIn. (Blokkeer deze websites dus ook niet op je bedrijfsnetwerk!). Een andere manier is het versturen van een interne email nieuwsbrief.
Ook zijn er software tools die helpen met het uitvoeren van een employee advocacy programma. Voorbeelden hiervan zijn Bambu en SoWorker. Medewerkers kunnen hun social media accounts aan deze platforms koppelen, zodat ze met een klik de content die je voor ze klaarzet kunnen verspreiden binnen hun netwerk.