Q4 is begonnen, de kerstafdeling bij de Bijenkorf is geopend en de zon gaat voor vijf uur onder. Kortom, de feestdagen komen er weer aan. Aan jouw bedrijf de keuze of je dit aan je voorbij laat gaan of hierop inspeelt! Door middel van email marketing kan je tijdens de feestdagen je klanten op het juiste moment bereiken met de juiste boodschap en op deze manier Sinterklaas en de Kerstman de mooiste cadeaus laten geven. In dit artikel een aantal tips om met email marketing van de feestdagen een groot succes te maken.
Laten we beginnen met een paar cijfers over ecommerce tijdens de feestdagen. In 2016 was de totale ecommerce markt in Nederland 20,16 miljard waard. Juist, miljard! Dit was een groei van 23% te opzichte van 2015. Van deze 20,16 miljard werd 6,15 miljard tijdens de feestdagen uitgegeven, een groei van maar liefst 27%. Dit wil je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan!
Wil jij ook succesvol zijn met email marketing tijdens de feestdagen? Probeer dan ons Online Marketing Basis programma!
Stuur niet je hele database aan email adressen dezelfde boodschap! Deel liever je database op in segmenten en pas daar je emails op aan. Wat vooral belangrijk is, is het aanpassen van het onderwerp. Stuur bijvoorbeeld het segment dat je nieuwsbrieven recentelijk niet heeft geopend een onderwerp met daarin een tekst als ‘we missen je’. Zo vergroot je de kans dat je mail geopend wordt en dat er wordt doorgeklikt naar je website.
Een simpel voorbeeld van personalisatie is het noemen van de naam van de ontvanger in het onderwerp en de aanhef van de email. Maar het kan veel verder gaan dan dat! Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de aankoopgeschiedenis en daar de aanbiedingen in de mail op aan te passen. Zo presenteer je een aanbod waar al eerder interesse in is getoond.
Is je mail geopend, heeft de ontvanger doorgeklikt naar je website en hebben ze een bepaalde categorie producten bekeken? Maak van deze groepen aparte segmenten en stuur ze een follow-up nieuwsbrief die specifiek over die categorie gaat. Zo speel je in op de specifieke interesse van die doelgroep en verhoog je de kans op een aankoop.
Op deze manier kan je email marketing campagnes uitvoeren voor de feestdagen waarbij niemand exact dezelfde email krijgt, maar die voor elke ontvanger hyper-relevante content bevat.
Maar liefst 73% van alle emails wordt geopend en gelezen op smartphones en tablets. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrieven goed gelezen kunnen worden op deze apparaten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website zelf responsive is. De kans op conversie daalt namelijk enorm als iemand doorklikt naar je website en die vervolgens niet lekker werkt op mobiel.
Door het voortdurend testen en optimaliseren van je email marketing vergroot je de kans dat je doelstellingen gehaald worden. Een voorbeeld hiervan is het testen van het onderwerp. Stuur twee variaties van het onderwerp naar een klein deel van je database. Vervolgens verstuur je de winnaar van deze test naar de resterende email adressen.
Vergeet ook niet om je emails te controleren op spelfouten en dode links. Een fout zit in een klein hoekje, maar door dit soort slordigheden kom je amateuristisch over en daalt het succes van je email marketing campagnes.
Door gebruik te maken van remarketing en display advertising kan je jouw doelgroep ook bereiken buiten je website en email campagnes om. Hiermee versterk je het effect van je email marketing campagnes en wordt de kans op succes groter. Ook positioneer je hiermee je merk steviger bij de doelgroep.
Verschilt jouw email marketing strategie tijdens de feestdagen van die tijdens de rest van het jaar? En hoe ga jij deze tips in de praktijk toepassen? Ik hoor graag je gedachten in de reacties onder dit artikel!