Op een e-mail marketing lijst staan gegevens zoals namen, e-mail adressen en wellicht ook andere informatie zoals locatie, branche of titels. Al deze gegevens kunnen worden gebruikt om e-mail marketing campagnes te maken waarmee marketeers een bepaald publiek rechtstreeks kunnen bereiken.

Ik weet zeker dat we allemaal weleens een e-mail ontvangen van een bedrijf die een lijst gebruikt waar je nu op staat. Ik kan op bijna elk moment van de dag in mijn mail kijken en nieuwsbrieven van bedrijven zien waarbij dat zo is. Sommige daarvan ben ik verheugd te ontvangen omdat ik me vrijwillig op hun website heb ingeschreven om hun nieuwsbrieven te ontvangen.

Maar soms moet ik mezelf de vraag stellen: “Hoe ben ik op de radar van dit specifieke bedrijf terechtgekomen en waar hebben ze mijn informatie vandaan?”. Als marketeer is dat geen vraag die ik mijn klanten of potentiële klanten willen laten stellen. Wat waarschijnlijk is gebeurd, is dat een bedrijf waar ik geen echte interesse in heb, een marketinglijst heeft aangekocht. Ik sta toevallig op die lijst en nu sturen ze me een e-mail. Dat is geen effectieve strategie.

Dus hoe bouwen we een e-mail marketing lijst op de “juiste” manier waarbij ontvangers uitkijken naar onze nieuwsbrieven? Of je nu gebruikers probeert te betrekken met inhoud om nieuwbrief inschrijvingen te genereren, leads te generen of je marketingboodschappen te segmenteren en te personaliseren, experimenteren kan je strategie voor marketinglijsten helpen verbeteren.

Tip 1: Experimenteren op je website voor betrokkenheid

Experimenteren op de hoofdpagina van je blog kan bijdragen tot een diepere betrokkenheid bij de inhoud ervan. Sommige experimenten die tot meer klikken naar blogs of categorieën hebben geleidt, zijn onder meer het toevoegen van een zoekfunctie, het wijzigen van de volgorde van categorieën en het testen van de pagina-indeling om inhoud boven de vouw te plaatsen.

Tip 2: Experimenteren op je website voor acquisitie

Nadat een potentiële klant zich met je blog heeft beziggehouden, bevatten webformulieren voor het vastleggen van leads veel elementen die kunnen worden getest en verbeterd. Tussenkoppen, afbeeldingen, tekst en call-to-actions zijn slechts enkele van de elementen die je eenvoudig kunt wijzigen om erachter te komen wat meer klantenwerving stimuleert.

Tip 3: Je e-mail marketing lijst segmenteren en personaliseren

Segmentatie- en personalisatie strategieën helpen marketeers hun doelstellingen te overtreffen. Onthoud dat een e-mail marketing lijst geen eindoplossing is. Het is geen goed idee om je hele lijst te bestoken met elke e-mail die je wil verzenden. Experimenteer met segmentatie op basis van eerdere aankopen, loyaliteitsniveau of onderwerp en gedrag op je website.

En zodra je e-mail marketing campagnes bezoekers terugbrengen naar je website, kan het effectief zijn om de ervaring van die bezoeker te personaliseren om de verkoop te verhogen. Dat kan met unieke teksten op je website voor potentiële klanten in verschillende regio’s of met specifieke interesses.

E-mail marketing lijst strategieën

Samen kunnen deze strategieën elk bedrijf helpen, van online retailers tot mediabedrijven tot B2B tech-startups om klanten te betrekken, hun interesse te wekken en uiteindelijk de verkoop te verhogen. Een goede e-mail marketing lijst helpt je om jouw marketing doelstellingen te overtreffen!

Download nu het Invalshoek E-mail Marketing Handboek

Wil je automatisch e-mail lijsten segmenteren en personaliseren? Of wil je de content op je website en in je nieuwsbrieven aanpassen aan het gedrag van je klanten en leads? Denk dan eens na over marketing automation! Wil je meer weten hierover, lees dan het artikel ‘Wat is marketing automation en wat kan je ermee?’

Dit artikel is gebaseerd op “3 Tips on Using Your Marketing List to Outperform Your Goals” van Optimizely.

Pin It on Pinterest