Q4 is begonnen, de kerstafdeling bij de Bijenkorf is geopend en de zon gaat voor vijf uur onder. Kortom, de feestdagen komen er weer aan. Aan jouw bedrijf de keuze of je dit aan je voorbij laat gaan of hierop inspeelt! Door middel van e-mail marketing kan je tijdens de feestdagen je klanten op het juiste moment bereiken met de juiste boodschap en op deze manier Sinterklaas en de Kerstman de mooiste cadeaus laten geven. In dit artikel een aantal tips om met e-mail marketing van de feestdagen een groot succes te maken.

Laten we beginnen met een paar cijfers over ecommerce tijdens de feestdagen. In 2016 was de totale ecommerce markt in Nederland 20,16 miljard waard. Juist, miljard! Dit was een groei van 23% te opzichte van 2015. Van deze 20,16 miljard werd 6,15 miljard tijdens de feestdagen uitgegeven, een groei van maar liefst 27%. Dit wil je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan!

Wil jij ook succesvol zijn met e-mail marketing tijdens de feestdagen? Probeer dan ons Online Marketing Basis programma!

Segmenteer je e-mail marketing campagnes

Stuur niet je hele database aan e-mail adressen dezelfde boodschap! Deel liever je database op in segmenten en pas daar je e-mails op aan. Wat vooral belangrijk is, is het aanpassen van het onderwerp. Stuur bijvoorbeeld het segment dat je nieuwsbrieven recentelijk niet heeft geopend een onderwerp met daarin een tekst als ‘we missen je’. Zo vergroot je de kans dat je mail geopend wordt en dat er wordt doorgeklikt naar je website.

Personaliseer je e-mail nieuwsbrieven

Een simpel voorbeeld van personalisatie is het noemen van de naam van de ontvanger in het onderwerp en de aanhef van de e-mail. Maar het kan veel verder gaan dan dat! Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de aankoopgeschiedenis en daar de aanbiedingen in de mail op aan te passen. Zo presenteer je een aanbod waar al eerder interesse in is getoond.

Combineer personalisatie en segmentatie

Is je mail geopend, heeft de ontvanger doorgeklikt naar je website en hebben ze een bepaalde categorie producten bekeken? Maak van deze groepen aparte segmenten en stuur ze een follow-up nieuwsbrief die specifiek over die categorie gaat. Zo speel je in op de specifieke interesse van die doelgroep en verhoog je de kans op een aankoop.

Op deze manier kan je e-mail marketing campagnes uitvoeren voor de feestdagen waarbij niemand exact dezelfde e-mail krijgt, maar die voor elke ontvanger hyper-relevante content bevat.

Zorg dat je e-mail nieuwsbrieven responsive zijn

Maar liefst 73% van alle e-mails wordt geopend en gelezen op smartphones en tablets. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrieven goed gelezen kunnen worden op deze apparaten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je website zelf responsive is. De kans op conversie daalt namelijk enorm als iemand doorklikt naar je website en die vervolgens niet lekker werkt op mobiel.

Test en optimaliseer voortdurend je e-mails

Door het voortdurend testen en optimaliseren van je e-mail marketing vergroot je de kans dat je doelstellingen gehaald worden. Een voorbeeld hiervan is het testen van het onderwerp. Stuur twee variaties van het onderwerp naar een klein deel van je database. Vervolgens verstuur je de winnaar van deze test naar de resterende e-mail adressen.

Vergeet ook niet om je e-mails te controleren op spelfouten en dode links. Een fout zit in een klein hoekje, maar door dit soort slordigheden kom je amateuristisch over en daalt het succes van je e-mail marketing campagnes.

Bonustip: combineer e-mail marketing met display advertising

Door gebruik te maken van remarketing en display advertising kan je jouw doelgroep ook bereiken buiten je website en e-mail campagnes om. Hiermee versterk je het effect van je e-mail marketing campagnes en wordt de kans op succes groter. Ook positioneer je hiermee je merk steviger bij de doelgroep.

Verschilt jouw e-mail marketing strategie tijdens de feestdagen van die tijdens de rest van het jaar? En hoe ga jij deze tips in de praktijk toepassen? Ik hoor graag je gedachten in de reacties onder dit artikel!

Wil je weten hoe ook het MKB succes kan behalen met e-mail marketing? Lees dan het artikel ‘De voordelen van e-mail marketing voor kleine bedrijven’

Pin It on Pinterest