Webformulier: vijf tips om leads te genereren

Het belangrijkste doel van een zakelijke website is het generen van leads, en daarvoor heb je webformulieren nodig. Want zonder een webformulier kan je geen gegevens van de bezoekers aan je website verzamelen. Je maakt het dan lastiger voor je doelgroep om contact met je bedrijf op te nemen, een offerte aan te vragen of zich in te schrijven voor je email nieuwsbrief. Maar hoe maak je een goed webformulier? Gebruik daarvoor de tips in dit artikel!

 

De positie van het webformulier op de pagina

Een van de belangrijkste dingen om over na te denken voor goed converterende webformulieren is de positie ervan op de pagina. Want als de bezoeker het formulier niet kan vinden, dan kan hij ‘m ook niet invullen! Zorg er dus voor dat je webformulieren makkelijk te vinden zijn. Daarnaast wil je dat je webformulier de aandacht van je bezoeker trekt en verleidelijk is om in te vullen.

Een van de beste posities om een webformulier te plaatsen is rechts van de content bovenaan de pagina. Zo ziet een bezoeker het formulier meteen als hij pagina opent, en is daardoor meteen duidelijk voor hem wat hij moet doen.

De lengte van het webformulier

Een andere belangrijk punten bij het maken van een webformulier is de lengte ervan. En dat is vaak een afweging tussen het aantal leads en de kwaliteit ervan. Een kort formulier zal door meer bezoekers worden ingevuld. Terwijl een langer (maar niet te lang!) formulier zal zorgen voor leads van hogere kwaliteit.

Ook de bereidheid van bezoekers om een formulier in te vullen hangt af van de lengte ervan. Als een formulier te lang is bestaat de kans dat ze halverwege stoppen omdat ze zich afvragen of het hun tijd wel waard is. Het is daarom belangrijk om de juiste balans in te vinden.

De velden die je gebruikt in het webformulier

De volgende vraag na de lengte van het webformulier is welke velden je erin gebruikt. Vaak worden formulieren gebruikt die teveel en de verkeerde informatie vragen. Het doel moet zijn om genoeg informatie te vragen om contact met een lead op te nemen, en om de lead te kwalificeren.

Gebruik velden zoals voor- en achternaam en email adres om de contactgegevens van een lead te krijgen. En gebruik velden zoals bedrijfsnaam, functie bij het bedrijf en aantal medewerkers om een beeld te krijgen van de organisatie waar de lead werkt. Gebruik daarnaast een veld dat je helpt in te schatten wat de behoeften van je lead zijn.

Als je aan het nadenken bent over welke velden je wil gebruiken, bedenk je dan dat je enkel de informatie nodig hebt om de lead te kwalificeren en contact met hem op te nemen. Je kan altijd later om meer informatie vragen, en vaak is dat de beste aanpak.

De privacy policy van je website

Veel mensen voelen zich ongerust als ze online om informatie wordt gevraagd, zeker als het persoonlijke informatie betreft. Je moet laten zien dat ze je kunnen vertrouwen met hun gegevens. Want als ze je niet vertrouwen zullen ze hun gegevens niet geven, en gaat een lead verloren.

Daarvoor is een goede privacy policy belangrijk, link daar dus naar vanaf de pagina waar het webformulier op staat. En zorg voor andere elementen die het vertrouwen in je website vergroten zoals een SSL verbinding, testimonials van klanten en dat het formulier voldoet aan de GDPR regelgeving.

De knop om het webformulier in te dienen

Het laatste aspect van een goed webformulier is de knop waarop geklikt moet worden om het formulier in te dienen. De standaardoptie daarvoor is vaak ‘Submit’, maar uit onderzoeken blijkt dat pagina’s die ‘Submit’ gebruiken vaak minder converteren. Het is dus meestal beter om een andere term te gebruiken. Het beste werkt vaak een tekst op de knop die aansluit bij het doel van het webformulier, zoals ‘Inschrijven voor Webinar’ of ‘Ebook Downloaden’. Grappig genoeg werkt ‘Klik hier’ vaak ook erg goed, omdat het duidelijk is en het minder moeite lijkt te kosten dan ‘Submit’.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Je hebt nu webformulier om leads te genereren, maar hoe volg je die leads op? Dat kan met marketing automation! Leer nu hoe je daarmee begint.

Dit artikel is gebaseerd op “The 5 Critical Components of Fantastic Lead-Capture Forms” van HubSpot.