Een goed gevulde pipeline met leads is doorslaggevend voor je succes met sales. Niet elke lead zal een klant worden, daarom heb je er voldoende nodig. Als je daarnaast leads van goede kwaliteit hebt dan zal je sneller deals sluiten, bovendien tegen een hogere dealwaarde. Zodoende heb je genoeg leads nodig voor de omzet en groei van je bedrijf. Dus wat kan je doen als het aantal leads achterblijft op je verwachtingen?

Zorg dat je leads uit diverse kanalen krijgt

Een veelgemaakte fout van MKB ondernemers is om op slechts één bron van leads te vertrouwen. Het gevaar is namelijk dat je het ene moment een overschot aan leads hebt (die je niet allemaal kan converteren) en het volgende moment een tekort. Door verschillende kanalen in te zetten leg je een stabiele bodem voor het vinden van leads en dus voor je bedrijf.

Gebruik dus niet alleen netwerken of mond-tot-mondreclame voor het vinden van nieuwe klanten, maar gebruik ook je website, social media of bijvoorbeeld het houden van lezingen op bijeenkomsten.

Begin met bloggen

Door te bloggen zorg je ervoor dat je gevonden wordt op het internet. Daarnaast positioneer je jezelf als expert in je vakgebied. Blog echter niet alleen over jezelf; schrijf vooral over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep. Zorg ervoor dat je contactgegevens erbij staan zodat bezoekers van je website je makkelijk kunnen bereiken.

Gebruik vervolgens social media om je blogs te verspreiden en vraag ook je medewerkers om dit te doen!

Ga gastbloggen

Zijn er al populaire blogs in je vakgebied die veel door je doelgroep gelezen worden? Schrijf dan een blog (en laat het proeflezen!) en vraag of ze het willen plaatsen. De meeste blogs staan te springen om goede content; je helpt hen dus ook! Zo kom je niet alleen onder de aandacht, maar je positioneert jezelf ook als expert. Verspreid het blog vervolgens ook op social media nadat het is gepubliceerd.

Vraag je klanten of ze anderen kennen die je hulp kunnen gebruiken

Als je een tevreden klant hebt, vraag dan of ze nog anderen kennen, die bijvoorbeeld in hetzelfde bedrijfsverzamelpand of op hetzelfde industrieterrein zitten, die jou hulp nodig hebben. Vraag of ze je willen introduceren. Het klinkt heel simpel en dat is het ook!

Ga naar netwerk bijeenkomsten

Ga de deur uit en leer mensen kennen! Er worden regelmatig allerlei bijeenkomsten georganiseerd, groot en klein, over allerlei onderwerpen. Kijk op een website als Meetup.com waar er bij jou in de buurt interessante bijeenkomsten worden georganiseerd. Vaak ga je niet alleen naar huis met nieuwe contacten, maar ook met nieuwe kennis.

Bezoek bijeenkomsten die door je beoogde klanten georganiseerd worden

Dit is de overtreffende trap van het vorige punt. Want wat is nu een betere manier om je doelgroep te leren kennen dan door bij ze langs te gaan? Zo kom je makkelijk met medewerkers in gesprek, kan je visitekaartjes verzamelen en leer je de organisatie kennen.

Vraag vooral ook welke problemen de organisatie nu heeft en denk na over een oplossing die je kan aanbieden. Het zal je verbazen hoe spraakzaam mensen vaak zijn!

KPN organiseert regelmatig startup events. Zou je graag KPN als klant willen hebben? Dan zou ik daar langs gaan! Heb je tips voor dit soort bijeenkomsten, laat het weten in de reacties onder dit artikel!

Bel leads op

Het klinkt misschien als vloeken in de kerk, maar als je een oplossing hebt voor een probleem waarom zou je dan niet bellen? Dit werkt natuurlijk het beste als ze je al een beetje kennen, bijvoorbeeld omdat jullie elkaar ontmoet hebben tijdens een bijeenkomst.

Gebruik jij nog andere manieren om het aantal leads te verhogen? Deel ze hieronder in de reacties!

Meer leads krijgen met je website? Dat kan met marketing automation. Lees het artikel ‘Zeven redenen om te starten met marketing automation’

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief

De Invalshoek nieuwsbrief zit vol met tips over digital marketing, sales en marketing automation!

Bedankt voor je inschrijving!