Wordt Ello het nieuwe sociale netwerk?
Hey, een nieuw sociaal netwerk! Altijd leuk voor een early adopter zoals ik. Naast Twitter, Facebook, Path en al het andere sociale mediageweld is er nu Ello. In hun manifesto (onder het charmant getitelde WTF) vertellen de makers dat hun ambitie is om een sociaal netwerk te creëren dat mooi, simpel en transparant is en daarnaast vrij van advertenties, en dat rekening houdt met de privacy van gebruikers.
Ello is afgelopen maart van start gegaan en op dit moment nog in beta en ‘invite only’. Je moet een uitnodiging krijgen van iemand die er al een account heeft om zelf een account te kunnen registreren. Gelukkig kreeg ik een uitnodiging van mijn goede vriendin Fatima de Vos en kon ik met Ello aan de slag.
Groeispurt
In het begin groeide Ello langzaam, maar de afgelopen dagen is het aantal gebruikers snel toegenomen. Hoe komt dit? Een van factoren is dat er, in tegenstelling tot bij Facebook, geen ‘echte namen’ beleid is. Je bent dus vrij om een eigen persona te creëren. Facebook is recentelijk negatief in het nieuws gekomen omdat het professionele dragqueens dwong om hun geboortenaam te gebruiken in plaats van hun artiestennaam. Vervolgens tweette RuPaul over Ello en de rest is geschiedenis.
En natuurlijk jaagt deze groei en alle publiciteit verdere groei aan. De uitdaging voor Ello is nu om de nieuwe gebruikers vast te houden. Maar gaat dit lukken?
Beperkte functionaliteit
Op dit moment heeft Ello slechts de basisfunctionaliteiten van een sociaal netwerk, je kan updates plaatsen en andere accounts volgen. Tot nog toe is Ello het vaakst vergeleken met Facebook, maar in de huidige vorm lijkt het meer op Twitter maar dan zonder de limiet van 140 karakters.
Dat is natuurlijk prima. Ik vind het beter om weinig functionaliteiten te hebben die goed doordacht en uitgevoerd zijn dan om meteen zoveel mogelijk in te bouwen. Maar daar wringt het want de gebruiksvriendelijkheid van Ello is heel erg slecht. Bijvoorbeeld als je een update wil plaatsen: waar je moet typen is nog wel duidelijk maar vervolgens moet je op een héél klein grijs pijltje klikken waar je zo overheen kijkt.
Waardeloos design
De rest van het design is ook dramatisch, met lichtgrijze call to actions op een witte achtergrond en een veel te klein en weinig elegant lettertype. Het is een rare combinatie van lomp en bescheiden met een beperkte leesbaarheid. Ik zou Ello het voordeel van de twijfel kunnen geven omdat ze nog in beta zijn, maar op het moment ziet het er ronduit amateuristisch uit. Bij een website die claimt om ‘simple & beautiful’ te zijn, zoals Ello doet op de homepage, verwacht ik echt meer.
Privacy
Genoeg over het design, hoe zit het met de privacy? Je hebt de mogelijkheid om te kiezen tussen een publiek of een privéprofiel. Ook heb je de mogelijkheid om Google Analytics uit te schakelen. Dat is allemaal heel mooi en netjes, maar dat maakt het ronduit raar om op de pagina die gaat over hoe ze omgaan met gegevens van gebruikers, deze tekst te lezen:
If we have a lot of visitors from The Netherlands (which we do) then we might translate our Helpsection into Dutch (which we are considering, except none of us speak Dutch).
Ik kan me natuurlijk vergissen, of wellicht is het toeval, maar het lijkt er sterk op dat Ello de content aanpast op basis van mijn gegevens. Zelf heb ik hier geen problemen mee, en ik vind dat het doorgaans ook bijdraagt aan een betere gebruikservaring, maar het strookt niet met hun eigen manifesto.
Transparantie
Er is nog iets anders dat ik opvallend vind, namelijk hoe Ello omgaat met transparantie. In het manifesto staat dat ze geloven in ‘beauty, simplicity and transparency’. Waarom kan ik dan nergens op de website van Ello vinden dat ze een investering van $435.000 van Freshtracks Capital hebben? Freshtracks zelf vermeldt dit wél duidelijk op hun website. Hoe strookt dit met Ello’s idee van transparantie?
Laten we Ello even langs de meetlat van hun eigen manifesto leggen:
- Beauty: mooi vind ik het niet
- Simplicity: simpel qua functionaliteit, maar niet in gebruik
- Transparency: niet mijn idee van transparantie
De zoveelste social media silo
Het laatste probleem met Ello is dat het de zoveelste silo is zonder duidelijke niche of onderscheidende functionaliteiten. Met alles wat nu op hun feature list staat kom je uit op een Facebook-kloon met een matiger design. Als je anoniem wilt zijn op sociale media zijn er netwerken als Whisper en Secret, en ook op Twitter en Tumblr kan je behoorlijk anoniem door het leven gaan. Verder zijn er WhatsApp en andere chat apps, als je in een kleine en besloten groep je leven wilt delen. Ello voegt hier niets aan toe.
Ello voor ondernemers?
Voor marketeers en ondernemers valt op Ello nog weinig te halen. Hoewel ik niets in de huisregels lees dat het expliciet verbiedt om als bedrijf een account te beginnen, staat er wel dat Ello bedoeld is voor mensen. Ik vermoed dat de makers een bedrijfsaccount niet in de geest van Ello zullen vinden en de huisregels daarop aan zullen passen, maar dat is speculeren. Verder zijn er geen groepen of bedrijfsprofielen en is het niet toegestaan om het plaatsen van berichten te automatiseren.
Links in berichten zijn nofollow, alleen in de links-sectie van je profiel is dat niet zo. Ook ontbreken een zoekfunctie en privéberichten; dit maakt het lastig om andere gebruikers te vinden en één-op-één met ze te netwerken.
Maar toch…
Ondanks mijn kritiek op Ello draag ik het initiatief een warm hart toe. Het is goed om te zien dat een groep mensen iets nieuws durft te proberen. Ook denk ik dat een grote groep mensen openstaat voor een netwerk zonder advertenties, en met privacy hoog in het vaandel.
Wat denk jij? Is Ello een blijvertje, of zal het net zo snel weer verdwijnen als het gegroeid is?
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Marketingmed.