De drie pijlers van waardecreatie
Het succes van je bedrijf wordt bepaald door hoeveel waarde je kan creëren voor je klanten. Waardecreatie heeft drie belangrijke pijlers: snelheid, kwaliteit en kosten. Maar wat is waarde precies? Waarde zijn de voordelen die je klanten hebben van je producten minus de kosten ervan. Dus hoe groter de voordelen des te waardevoller je producten zijn voor de klant.
In dit artikel gaan we in op de drie pijlers van waardecreatie zodat je inzicht krijgt in hoe jouw bedrijf waarde kan creëren voor je klanten.
Pijler 1: Snelheid
De eerste pijler van waardecreatie is snelheid. Bespaard jouw product of dienst tijd voor de doelgroep? En zo ja, hoeveel tijd? Zorgt je bedrijf ervoor dat processen sneller gaan? Met deze pijler zorg je ervoor dat klanten tijd besparen door een proces te versnellen.
Een voorbeeld hiervan zijn bezorgdiensten zoals Getir of Gorillas. Natuurlijk kan je zelf naar een supermarkt gaan maar met deze diensten zijn je boodschappen binnen enkele minuten in huis. Sneller dan dat je zelf boodschappen kan doen.
Pijler 2: Kwaliteit
Kwaliteit is de tweede pijler van waardecreatie. Maakt jouw product of dienst dingen beter? Natuurlijk zijn er meerdere aspecten aan kwaliteit. Is het design mooier dan van alternatieven? Of heeft het een langere levensduur? Is het eenvoudiger om te bedienen? Is het betrouwbaar in gebruik?
Neem Apple als voorbeeld. Een iPhone is duurder dan de meeste andere smartphones op de markt. Maar de langere levensduur in vergelijking met andere telefoons, het betere ontwerp en de eenvoud in gebruik zorgen ervoor dat Apple voor veel mensen de eerste keus is.
Pijler 3: Kosten
Dit is de laatste pijler van waardecreatie. En hierbij gaat het niet zozeer om de prijzen die je rekent, je kan gerust duurder zijn dan de concurrent. Maar om hoeveel geld je jouw klanten helpt besparen. Een duurder product dat meer geld bespaard dan goedkopere alternatieven levert op de langere termijn een hogere totale besparing op. Slimme ondernemers nemen dit mee in hun keuzes.
Natuurlijk is prijs ook belangrijk, als je tegenover een lager tarief dezelfde ervaring kan bieden dan heb je een belangrijk voordeel tegenover de concurrentie.
Denk hierbij aan Uber, dat door effectievere operations tegen lagere prijzen ritten kan aanbieden dan traditionele taxibedrijven. Een ander voorbeeld zijn mijn Airpods van Apple. Ja deze zijn een stuk duurder dan normale oordopjes, maar daarvan braken bij mij de kabeltjes elke paar maanden. Wireless oordopjes besparen mij dus geld (en frustratie!) omdat ik ze minder vaak hoef te vervangen. Daarvoor ben ik prima bereidt om meer te betalen.
Maak het verschil in waardecreatie
Het is voor elke ondernemer belangrijk om goed na te denken over hoe deze drie pijlers het verschil maken in de markt. Ze bepalen namelijk je propositie en de onderscheidende factoren tegenover de concurrentie. Daardoor is het belangrijk om ze goed te benoemen zowel in marketing als in sales. Je zou kunnen namelijk kunnen stellen dat de betekenis van waardecreatie voor bedrijven de belangrijkste succesfactor is.
Vaak zijn alle drie deze pijlers in meer of mindere mate aanwezig. Maar focus niet op alledrie, het is vrijwel onmogelijk om zowel het snelste, meest kwalitatieve als meest kostenbesparende product te hebben. Licht er één of twee uit, focus je daarop en neem ze mee in je communicatie en benadering van de markt.