Marketing & Sales Blog - Invalshoek

SWOT analyse: wat het is en hoe je er een maakt - Invalshoek

Geschreven door Iris van Straten | 10 mei 2023 7:34:48 Z

Naarmate je bedrijf groeit, heb je een stappenplan nodig om de obstakels, uitdagingen, kansen en projecten die op je pad komen te helpen navigeren. Maak nu kennis met de SWOT analyse. Dit raamwerk kan je helpen bij het ontwikkelen van een plan om je prioriteiten te bepalen, kansen te maximaliseren en obstakels te minimaliseren terwijl je je organisatie opschaalt. Laten we hieronder eens kijken wat een SWOT analyse precies is, een paar voorbeelden van SWOT analyses bekijken en leer hoe je er een kunt uitvoeren voor jouw bedrijf.

Inhoudsopgave

In het kort

Dit artikel legt uit wat een SWOT analyse is en hoe het kan worden gebruikt als een strategisch hulpmiddel voor bedrijven. Het beschrijft de vier componenten van een SWOT analyse - Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen - en hoe ze kunnen worden geïdentificeerd en geanalyseerd. Het artikel benadrukt dat een SWOT analyse bedrijven kan helpen bij het begrijpen van hun interne en externe omgeving, het identificeren van concurrentievoordelen en het nemen van strategische beslissingen.

Wat is een SWOT analyse?

Een SWOT analyse, ook wel bekend als een sterkte-zwakte analyse, is een strategische planningstechniek die je bedrijf in perspectief plaatst met behulp van de volgende elementen: Strengths (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Door een SWOT analyse te gebruiken, kan je manieren identificeren waarop je je bedrijf kan verbeteren en kansen kan maximaliseren, terwijl je tegelijkertijd negatieve factoren vaststelt die de kansen op succes kunnen belemmeren.

Ook al lijkt het op het eerste gezicht misschien eenvoudig, met een SWOT analyse kan je onbevooroordeelde evaluaties maken van:

  • Je bedrijf of merk
  • Markt positionering
  • Een nieuw project of initiatief
  • Een specifieke campagne of kanaal
  • De concurrentie

Op praktisch alles dat strategische planning vereist, intern of extern, kan het SWOT-raamwerk worden toegepast, waardoor je onnodige fouten door gebrek aan inzicht kan voorkomen.

Het belang van SWOT analyses

Je weet inmiddels dat SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Het raamwerk lijkt zo eenvoudig dat je in de verleiding kan komen om het helemaal niet te gebruiken en in plaats daarvan te vertrouwen op je intuïtie.

Maar dat moet je niet doen. Hieronder volgt waarom het uitvoeren van een SWOT analyse belangrijk is.

SWOT geeft je de kans om tijdig te signaleren en te plannen

Het toevoegen van de SWOT analyse is een belangrijke stap in je strategische proces. Je geeft jezelf de ruimte om te plannen, te evalueren en te signaleren voordat je actie onderneemt. De opgedane inzichten vormen vervolgens de basis voor de roadmap naar je plannen.

SWOT dwingt je om je variabelen te definiëren

In plaats van eerst in de planning en uitvoering te duiken, inventariseer je al je activa en obstakels. Deze kunnen je helpen bij het maken van een specifiekere en effectievere roadmap.

Met SWOT kan je rekening houden met verzachtende factoren

Naarmate je zwakke punten en bedreigingen identificeert, kan je er beter rekening mee houden in de roadmap, waardoor je kansen op succes toenemen.

SWOT helpt je een schriftelijk record bij te houden

Naarmate je organisatie groeit en verandert, kan je dingen van je oude SWOT's schrappen en nieuwe toevoegingen doen. Je kan terugkijken naar waar je vandaan kwam en vooruitkijken naar wat komen gaat.

Hier bespreken we hoe je het beste een SWOT analyse kunt uitvoeren, bieden we je een SWOT analyse sjabloon en voeren we SWOT analyses uit op grote merken, waaronder Apple en Starbucks. Als je klaar bent met lezen van dit artikel, heb je alle inspiratie en tactische adviezen die je nodig hebt om een SWOT analyse voor je bedrijf uit te voeren.

Hoe schrijf je een goede SWOT analyse

Er zijn verschillende stappen die je moet nemen bij het evalueren van je bedrijf en het uitvoeren van een strategische SWOT analyse.

1. Download ons gratis SWOT analyse template

Voor je analyse hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. Begin in plaats daarvan met het downloaden van ons gratis en bewerkbare SWOT Analyse Template. Voel je vrij om het model zelf te gebruiken of maak je eigen model zoals het past bij je behoeften.

2. Orden elke sectie in een tabel met vier kwadranten

Of je nu de bovenstaande sjabloon gebruikt of je eigen sjabloon maakt, een tabel indeling kan je helpen je SWOT analyse te visualiseren. Dit kan worden gedaan door elk van de vier secties in afzonderlijke kwadranten in te delen.

3. Identificeer je doelstelling

Voordat je dingen gaat opschrijven, moet je erachter komen wat je evalueert met de SWOT analyse.

Wees specifiek over wat je wil analyseren. Anders kan de SWOT analyse uiteindelijk te breed worden en krijg je ‘analyse verlamming’ terwijl je je evaluaties maakt.

Als je een nieuw programma voor sociale media maakt, wil je een analyse uitvoeren om je strategie voor het maken van content te onderbouwen. Als je een nieuw product lanceert, wil je de mogelijke positionering ervan in de ruimte begrijpen. Als je een herontwerp van je merk overweegt, moet je rekening houden met bestaande en toekomstige merk opvattingen.

Dit zijn allemaal goede redenen om een SWOT analyse uit te voeren. Door je doelstelling te identificeren, kan je je evaluatie aanpassen om meer bruikbare inzichten te krijgen.

4. Identificeer je Strengths (sterke punten)

'Strengths' verwijst naar wat je momenteel goed doet. Denk na over de factoren die in je voordeel werken en over de dingen die je aanbiedt die je concurrenten gewoonweg niet kunnen bieden of waarmaken.

Stel dat je bijvoorbeeld een SWOT analyse wilt gebruiken om je nieuwe social media strategie te evalueren.

Als je naar een nieuw programma voor sociale media kijkt, wil je misschien evalueren hoe je merk door het publiek wordt waargenomen. Is het gemakkelijk herkenbaar? Zelfs als het niet populair is bij een brede groep, wordt het dan goed ontvangen door een specifiek publiek?

Denk vervolgens na over jet proces: Is het effectief of innovatief? Is er een goede communicatie tussen marketing en sales?

Evalueer ten slotte je bericht op sociale media en in het bijzonder hoe het verschilt van de rest van de branche. Wedden dat je een lange lijst kan maken van enkele belangrijke sterke punten van je social media strategie ten opzichte van je concurrenten? Probeer van daaruit in je sterke punten te duiken.

5. Identificeer je Weaknesses (zwakke punten)

Wat zijn, in tegenstelling tot je sterke punten, de obstakels die je belemmeren om je doelen te bereiken? Wat bieden je concurrenten wél, dat jij (nog steeds) niet biedt en je een doorn in het oog is?

Dit gedeelte gaat niet over stilstaan bij negatieve aspecten. Het is juist van cruciaal belang om mogelijke obstakels te voorzien die je succes zouden kunnen verminderen.

Overweeg bij het identificeren van zwakke punten welke onderdelen van je bedrijf het minst winstgevend zijn, waar bepaalde middelen ontbreken of wat je het meeste tijd en geld kost. Vraag input van medewerkers van verschillende afdelingen, want zij zullen waarschijnlijk zwakke punten zien waar u niet aan had gedacht.

Als je een nieuwe strategie voor sociale media onderzoekt, kan je beginnen met jezelf de volgende vragen te stellen:

Ten eerste, als ik een consument was, wat zou mij dan beletten dit product te kopen of met dit bedrijf in zee te gaan? Waarom zou ik wegklikken van het scherm?

Ten tweede, wat voorzie ik als de grootste belemmering voor de productiviteit van mijn werknemers, of hun vermogen om de klus efficiënt te klaren? Wat ontspoort hun inspanningen op sociale media?

6. Overweeg je Opportunities (kansen)

Dit is je kans om groots te dromen. Wat zijn de kansen voor je social media strategie waarop je hoopt, maar die niet noodzakelijk verwacht, te bereiken?

Misschien hoop je bijvoorbeeld dat je Facebook-advertenties een nieuwe, grotere doelgroep zullen aantrekken. Misschien hoop je dat je YouTube-video 10.000 views krijgt en de verkoop met 10% verhoogt.

Hoe het ook zij, het is belangrijk om potentiële kansen mee te nemen in je SWOT analyse.

Stel jezelf deze vragen:

  • Welke technologieën wil ik dat mijn bedrijf gebruikt om het effectiever te maken?
  • Welke nieuwe doelgroep wil ik bereiken?
  • Hoe kan het bedrijf meer opvallen in de huidige branche?
  • Is er iets waarover onze klanten klagen dat we kunnen oplossen?

De categorie kansen gaat hand in hand met de categorie Weaknesses (zwakke punten). Als je eenmaal een lijst met zwakke punten hebt gemaakt, zou het gemakkelijk moeten zijn om een lijst met potentiële kansen te maken die zich zouden kunnen voordoen als je je zwakke punten wegwerkt.

7. Denk na over je Threats (bedreigingen)

Het is waarschijnlijk, vooral als je je snel zorgen maakt, dat je al een lijst met mogelijke bedreigingen in je hoofd hebt.

Zo niet, verzamel dan je medewerkers en plan een brainstorm.

Begin met deze vragen:

  • Welke obstakels kunnen ons ervan weerhouden onze doelen te bereiken?
  • Wat is er aan de hand in de branche of bij onze concurrenten dat ons succes zou kunnen verminderen?
  • Is er nieuwe technologie die in conflict kan komen met ons product?

Door de bedreigingen op te schrijven, kan je ze objectief evalueren.

Misschien som je bijvoorbeeld de bedreigingen op in termen van minst en meest waarschijnlijke. Als een van de grootste bedreigingen het populaire Instagram-account van je concurrent is, kan je met de marketingafdeling samenwerken om inhoud te maken die de unieke kenmerken van jullie product laat zien.

Voorbeelden van SWOT analyses

Het bovenstaande sjabloon helpt je op weg met je eigen SWOT analyse.

Maar misschien is een sjabloon niet genoeg. Om een concept volledig te begrijpen, moet je zien hoe het er in ‘de echte wereld’ uitziet.

Deze SWOT-voorbeelden zijn een prima startpunt om je te inspireren terwijl je je eigen SWOT analyse uitvoert.

De SWOT analyse van Apple

Hieronder volgt een voorbeeld van hoe we een SWOT analyse op Apple zouden uitvoeren.

Strenghts

Ten eerste, sterke punten. Hoewel Apple veel sterke punten heeft, identificeren we hier hun top drie:

  • Naamsbekendheid
  • Innovatieve producten
  • Makkelijk te gebruiken

Het merk van Apple is onmiskenbaar sterk en het bedrijf wordt beschouwd als het meest waardevolle ter wereld. Omdat het gemakkelijk te herkennen is, kan Apple nieuwe producten produceren en bijna zorgen voor een zekere mate van succes dankzij de merknaam zelf.

De zeer innovatieve producten van Apple lopen vaak voorop in de branche. Een ding dat Apple onderscheidt van de concurrentie, is de onderlinge connectiviteit van producten.

Een Apple-gebruiker kan bijvoorbeeld eenvoudig zijn iPhone en iPad met elkaar synchroniseren. Ze hebben toegang tot al hun foto's, contacten, apps en meer, ongeacht welk apparaat ze gebruiken.

Ten slotte vinden klanten het prettig om Apple producten te gebruiken. Elk product heeft een strak en eenvoudig ontwerp en is zo ontwikkeld dat de meeste mensen snel kunnen leren hoe ze het moeten gebruiken.

Weaknesses

Laten we vervolgens eens kijken naar drie zwakke punten van Apple.

  • Hoge prijzen
  • Gesloten ecosysteem
  • Gebrek aan experimenteren

Hoewel de hoge prijzen het klantenbestand van Apple uit de midden- en hogere klasse niet afschrikken, belemmeren ze wel het vermogen van Apple om een demografische groep uit de lagere klasse te bereiken.

Apple lijdt ook onder zijn eigen exclusiviteit. Apple beheert al zijn diensten en producten in huis, en hoewel veel klanten om deze reden loyale merk aanhangers worden, betekent dit dat alle lasten bij Apple-medewerkers komen te liggen.

Uiteindelijk beperkt de strakke controle van Apple over wie zijn producten distribueert zijn marktbereik.

Ten slotte wordt Apple hoog gehouden als het gaat om het maken en distribueren van producten. Het merk van Apple heeft een hoog aanzien. Dat niveau van erkenning weerhoudt Apple ervan risico's te nemen en vrijelijk te experimenteren met nieuwe producten die zouden kunnen mislukken.

Opportunities

Laten we nu eens kijken naar de kansen voor Apple.

Het is gemakkelijk om kansen voor verbetering te herkennen, als je eenmaal rekening houdt met de zwakke punten van Apple. Hier is een lijst van drie die we hebben bedacht:

  • Uitbreiding van distributiemogelijkheden
  • Creëer nieuwe productlijnen
  • Technologische vooruitgang

Een van de grootste zwakheden van Apple is het distributienetwerk, dat in naam van de exclusiviteit relatief klein blijft. Als Apple zijn netwerk zou uitbreiden en externe bedrijven in staat zou stellen zijn producten te verkopen, zou het wereldwijd meer mensen kunnen bereiken en tegelijkertijd een deel van de stress van interne werknemers kunnen verlichten.

Er zijn ook genoeg mogelijkheden voor Apple om nieuwe producten te creëren. Apple zou kunnen overwegen om meer betaalbare producten te maken om een grotere demografie te bereiken of zich uit te breiden naar nieuwe industrieën. Zelfrijdende auto's van Apple misschien?

Ten slotte zou Apple de technologie van zijn producten kunnen blijven verbeteren. Apple kan bestaande producten nemen en ze verfijnen, zodat elk product zo veel mogelijk unieke functies biedt.

Threats

Laten we tot slot kijken naar bedreigingen voor Apple. Geloof het of niet, ze bestaan wel degelijk. Hier zijn drie van de grootste bedreigingen van Apple:

  • Zware concurrentie
  • Rechtszaken
  • Internationale vraagstukken

Apple is niet het enige innovatieve technologiebedrijf dat er is en het blijft zware concurrentie ondervinden van Samsung, Google en andere grote krachten. Samsung verkocht zelfs meer smartphones dan Apple in het eerste kwartaal van 2022, verscheepte 17 miljoen meer eenheden dan Apple en had 24% van het marktaandeel in handen.

Veel van de zwakke punten van Apple belemmeren het vermogen van Apple om te concurreren met de technologiebedrijven die meer vrijheid hebben om te experimenteren of die niet in een gesloten ecosysteem opereren.

Een tweede bedreiging voor Apple zijn rechtszaken. Apple heeft te maken gehad met tal van rechtszaken, met name tussen Apple en Samsung. Deze rechtszaken tasten het gerenommeerde imago van Apple aan en kunnen sommige klanten ertoe aanzetten ergens anders te kopen.

Ten slotte moet Apple zijn bereik internationaal vergroten. Het bedrijf is niet nummer één in China en heeft ook geen positieve relatie met de Chinese overheid. In India, dat een van de grootste consumentenmarkten ter wereld heeft, is het marktaandeel van Apple laag en heeft het bedrijf moeite om winkels naar de Indiase markt te brengen.

Als Apple niet wereldwijd kan concurreren zoals Samsung of Google dat kunnen, loopt het het risico achterop te raken in de branche.

De SWOT analyse van Starbucks

Nu we de nuances van een SWOT analyse hebben onderzocht, gaan we een SWOT-sjabloon invullen met Starbucks als voorbeeld.

Zo zouden we een SWOT-sjabloon invullen als we voor Starbucks werkten:

SWOT analyse voor een klein restaurant

Sommige marketeers van kleine bedrijven hebben misschien moeite met de SWOT's van grote merken zoals Apple en Starbucks. Hier is een voorbeeld van hoe een Thais restaurant elk element zou kunnen visualiseren.

Kleine restaurants kunnen gebruikmaken van hun culinaire expertise en service vaardigheden om kansen voor groei en naamsbekendheid te vinden. Een SWOT analyse kan ook helpen bij het identificeren van zwakke punten die kunnen worden verbeterd, zoals variatie in menu en prijsstelling.

Hoewel een restaurant zich misschien minder zorgen maakt over rechtszaken op hoog niveau, maakt een klein bedrijf zich misschien meer zorgen over concurrenten die het speelveld kunnen betreden.

SWOT analyse van een lokale boetiek

Laten we in een ander voorbeeld van een klein bedrijf eens kijken naar een SWOT analyse voor een lokale boetiek.

Deze winkel is misschien bekend in zijn buurt, maar het kan ook even duren om een online aanwezigheid op te bouwen of zijn producten in een online winkel te krijgen.

Hierdoor kunnen sommige van zijn sterke punten en kansen verband houden met fysieke factoren, terwijl zwakke punten en bedreigingen verband kunnen houden met online situaties.

Hoe te handelen op basis van een SWOT analyse

Na het uitvoeren van een SWOT analyse vraag je je misschien af: Hoe nu verder?

Het maken van een SWOT analyse is slechts één stap. Het uitvoeren van de bevindingen die door de analyse zijn geïdentificeerd, is net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Zet je inzichten om in actie met behulp van de volgende stappen:

Benut je sterke punten

Gebruik je sterke punten om kansen uit de analyse na te streven.

Als we bijvoorbeeld naar het voorbeeld van de lokale boetiek hierboven kijken, kan de kracht van het hebben van betaalbare prijzen een waardevoorstel zijn. Je kan je betaalbare prijzen benadrukken op sociale media of een online winkel starten.

Pak je zwakke punten aan

Terug naar het boetiek voorbeeld: Een van de zwakke punten is een slechte aanwezigheid op sociale media. Om dit te verminderen, zou de boetiek een adviseur voor sociale media kunnen inhuren om zijn strategie te verbeteren. Ze kunnen zelfs gebruik maken van de expertise van een sociaal onderlegde medewerker.

Noteer de bedreigingen

Bedreigingen zijn vaak externe factoren die niet onder controle kunnen worden gehouden, dus het is het beste om de bedreigingen die in je SWOT analyse worden geschetst, te monitoren om op de hoogte te zijn van hun impact op je bedrijf.

Wanneer gebruik je een SWOT analyse?

Hoewel de bovenstaande voorbeelden zich richten op de bedrijfsstrategie in het algemeen, kan je ook een SWOT analyse gebruiken om te evalueren en te voorspellen hoe een enkelvoudig product op de markt zal uitpakken.

Uiteindelijk kan een SWOT analyse zowel grote als kleine uitdagingen meten én aanpakken, van het al dan niet lanceren van een nieuw product tot het verfijnen van je social media strategie.

SWOT analyses helpen je bij het ontwikkelen van je marketingstrategie. Wil je weten hoe je dit aanpakt? Lees dan nu het artikel 'Marketingstrategie ontwikkelen & uitvoeren'

Artikel lezen

Dit artikel is gebaseerd op “SWOT Analysis: How To Do One [With Template & Examples]” van HubSpot.