Case study: online adverteren voor Miss Appril
Miss appril is dé werving & selectie specialist van de Nederlandse app industrie. Dit bureau helpt bedrijven die apps bouwen aan Android en iOS developers, UX/UI designers en product owners die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van apps. Tevens organiseert Miss Appril events zoals het appril Festival en is het partner van Appdevcon. Miss Appril heeft een portfolio van meer dan 3000 specialisten op het gebied van app development en app marketing. Om meer brand awareness te creëren bij de doelgroep heeft Miss Appril gekozen voor online adverteren bij Invalshoek.
Online adverteren tijdens de corona crisis
Het idee achter deze campagne is dat deze zou meelopen met de tamtam van de twee events die stonden gepland: Appdevcon in Maart en appril festival in April. Deze twee events richten zij zich op de doelgroep die relevant is voor Miss Appril. Via deze twee initiatieven zouden we organisch al veel aandacht kunnen genereren voor Miss Appril matcht. Door het coronavirus moesten beide events verplaatst worden naar September en hiermee verschoof ook de kans om flink wat bezoekers naar de nieuwe Miss Appril website te leiden.
We startte de campagne dus net in de week dat heel Nederland in de corona crisis beland. De eerste week hebben we de campagne dan ook on hold gezet vanwege het groot aantal berichten over het virus. De week daarop zijn we alsnog begonnen, ondanks de crisis zijn namelijk veel mensen online.
Campagne concept
Om het concept voor de campagne vorm te geven zijn we begonnen met het inventariseren van de kernwaarden van Miss Appril. Wat onderscheid dit bureau van andere bureaus die developers bemiddelen. Daarnaast keken we mee met de nieuwe website en hoe deze geoptimaliseerd kon worden. Zo implementeren wij een aantal platforms om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers en voor conversie optimalisatie, zoals Hotjar en Google Optimize. Op deze manier creëerden we advertenties die aansluiten bij de propositie en doelgroep van Miss Appril, en kunnen we de conversie op de website optimaliseren. Nadat dit alles ingericht was begonnen we met de online campagne.
Vier vormen van online adverteren
We hebben gekozen voor vier vormen van online adverteren. Als eerste een display prospecting campagne om brand awareness te creëren, ten tweede een display remarketing campagne gericht op bezoekers van de website en als derde een Google Search Ads campagne gericht op bedrijven die specifiek op zoek zijn naar mobile app developers. Als laatste een campagne op LinkedIn om onder de aandacht te komen bij een aantal specifieke bedrijven in de doelgroep van Miss Appril.
Nu het steeds drukker werd met matchen werd het tijd voor een nieuwe Miss Appril website. Doordat we nu van scratch het hele proces konden inrichten, dacht Andy ook al vanaf het begin af mee.
Dit begon met een brainstormsessie over de kernwaarden van Miss Appril. Hiermee kon Andy een strategie bedenken welke boodschap we gaan verkondigen in de campagne.
Ik kreeg tips over hoe je conversie meet – we moesten voor elke handeling op de website, denk aan het inschrijven van het match lijstje, een bedankpagina aanmaken. Via deze bedank pagina kun je goed meten waar de bezoekers geïnteresseerd in zijn en wat ze doen.
Jacqueline de Gruyter
Miss Appril
Campagne 1: Display Prospecting
Veel organisaties hebben al een mobiele app, of willen een app laten bouwen. Maar niet al die organisaties kennen Miss Appril al! Om deze doelgroep te bereiken zetten we display prospecting in.
Met display prospecting adverteren we op websites die door deze doelgroep worden bezocht. En aan mensen die een gelijk profiel hebben aan bezoekers van de website, maar deze zelf nog niet hebben bezocht.
Campagne 2: Display Remarketing
Bezoekers aan website worden zelden al bij het eerste bezoek klant van een bedrijf. Vaak zijn hier vijf tot zeven bezoeken voor nodig, en in de tussentijd worden ook de concurrenten overwogen. Om onder de aandacht te blijven zetten we daarom display remarketing in.
Met display remarketing worden advertenties vertoond aan mensen die de website bezocht hebben. Zo blijft Miss Appril onder de aandacht en brengen we bezoekers terug naar de website.
Campagne 3: Google Search Ads
Het komt natuurlijk ook voor dat iemand specifiek op zoek is naar een developer voor een mobile app. Om deze doelgroep te bereiken zetten we Google Search Ads in. Deze verschijnen in de zoekresultaten van Google als gezocht wordt op zoektermen zoals ‘iOS Developer’, ‘Android Developer’, of ‘mobiele app laten maken’. We hebben een tiental van deze zoektermen ingesteld.
Als bezoekers vanuit deze campagne niet direct converteren, dan wordt display remarketing ingezet om onder de aandacht te blijven. Zo werken Google Search Ads en Display Remarketing dus samen om voor nieuwe klanten voor Miss Appril te zorgen.
Campagne 4: LinkedIn Prospecting
Miss Appril wil ook onder de aandacht komen van een aantal specifieke organisaties in de branche waar ze zich op richt. Op LinkedIn is het mogelijk om te adverteren op profielen die aangeven dat ze bij een bepaald bedrijf werken. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van bedrijven in de doelgroep van Miss Appril en campagnes ontwikkeld die specifiek aan medewerkers van deze bedrijven op LinkedIn advertenties vertonen.
Op deze manier vertonen we op LinkedIn advertenties aan bedrijven die Miss Appril graag als klant wil hebben.
Continu evalueren en optimaliseren van de campagnes
Online adverteren heeft continu aandacht nodig. Enkel campagnes ontwikkelen en publiceren is niet voldoende om het beste resultaat te bereiken. Daarom analyseren we wekelijks de campagnes en voeren we experimenten uit om te ontdekken welke campagnes en welke advertenties het beste presteren. Daarmee helpen we Miss Appril om het optimale rendement uit het online advertentie budget te halen.
De resultaten van online adverteren voor Miss Appril
Miss Appril geeft gemiddeld €1000, – uit aan online advertenties per maand. Hiermee bereiken we de mensen in de doelgroep meer dan 850.000 keer en genereren we meer dan 4000 clicks naar de website per maand. In de tabel hieronder zie je hoe dit is verdeeld over de verschillende campagnes in April 2020:
Channel | Impressions | Clicks | Cost per 1000 impressions | Cost per click | Totale kosten |
Display Prospecting | 717425 | 1673 | €0,36 | €0,16 | €255,46 |
Display Remarketing | 110711 | 2430 | €2,25 | €0,10 | €248,76 |
Google Search Ads | 5724 | 232 | €40,71 | €1,00 | €233,00 |
LinkedIn Prospecting | 24930 | 40 | €8,76 | €5,46 | €218,30 |
Totaal | 858790 | 4375 | €1,11 | €0,22 | €955,52 |
Vanzelfsprekend zijn deze resultaten specifiek voor Miss Appril, voor elke organisatie zullen andere getallen gelden. Dat is onder andere afhankelijk van je doelgroep en je business model. Maar dit is wat we bereiken voor Miss appril, neem contact met ons op om te weten wat we voor jouw bedrijf kunnen doen.
Door het inzetten van online adverteren hebben we Miss appril onder de aandacht gebracht bij de doelgroep en de naamsbekendheid vergroot. Dit heeft gezorgd voor een mooi aantal nieuwe opdrachtgevers en daarmee een positieve return-on-investment voor deze campagnes.
De eerste fase van online adverteren voor Miss Appril is nu afgesloten maar hier stopt het natuurlijk niet bij. We gaan door met de campagnes op Google, LinkedIn en Display om Miss Appril te promoten. Daarnaast zijn we ook andere kanalen aan het onderzoeken om Miss Appril onder de aandacht te brengen, zoals adverteren op Facebook, Twitter, Bing, Youtube en native advertenties. Alles om ervoor te zorgen dat Miss Appril op het juiste moment met de juiste boodschap bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt.