Wat is native advertising?
Native advertising is een vorm van adverteren waarbij advertenties worden gebruikt die de vorm en functie nabootsen van de sites of apps waarop ze worden vertoond. In plaats van te veel aandacht te trekken, hebben native ads meer een redactionele look en feel; ze zien er dus niet uit als normale advertenties. Ze vermengen zich als het ware met de rest van de content op de website.
Dat wil niet zeggen dat er geen markeringen zijn van native advertenties om ze te onderscheiden van reguliere content. Die zijn er zeker wel, en als je goed genoeg kijkt, begrijp je dat je op een advertentie klikt. Dit is belangrijk om de integriteit van een publicatie of netwerk te behouden.
Het is geen nieuw fenomeen, waarschijnlijk ken je het al uit de film- en televisiewereld onder de naam 'product placement'. Denk aan een scène in een film waarin iemand een hoofdtelefoon van een bepaald merk opzet of in een auto van een bepaalde fabrikant stapt. Merken betalen al decennia om op deze manier hun producten te positioneren en onder de aandacht te brengen.
Native advertising is een krachtig hulpmiddel dat ongelooflijk succesvol is gebleken als digitale marketingoplossing. Door deze techniek in je digitale marketingstrategie op te nemen, krijg je meer leads, verbetert de gebruikerservaring, vergroot je de naamsbekendheid en lanceer je de digitale aanwezigheid van je merk in een nieuw domein. Je klanten zullen het gevoel hebben dat ze je product op een natuurlijke manier zijn tegengekomen.
Vooral voor uitgevers is native advertising een kans om hun redactionele expertise in te zetten voor adverteerders en merken. Dit biedt een betrouwbaarder en waardevol kanaal om lezers te bereiken in vergelijking met traditionele display advertenties.
Inhoudsopgave
- Voordelen van native advertising
- Advertorials & sponsored content
- Programmatic native advertising
- Best practices voor native advertising
- Succesvol zijn met native advertising
In het kort
Dit artikel bespreekt native advertising, een vorm van online advertising waarbij de advertentie op een natuurlijke manier in de inhoud van een website of een app is geïntegreerd. Het legt uit hoe native advertising anders is dan traditionele online advertising, zoals display banners en pop-ups, en bespreekt de voordelen van native advertising, zoals het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van de betrokkenheid en het vertrouwen van de consument. Het artikel bespreekt ook de uitdagingen die bedrijven tegenkomen bij het implementeren van native advertising en geeft tips voor het creëren van effectieve native advertising-campagnes. Het artikel eindigt met de conclusie dat native advertising een waardevolle aanvulling kan zijn op elke marketingstrategie.
Voordelen van native advertising
Waarom houden adverteerders van native advertising? Omdat het werkt. Hier zijn enkele van de voordelen van native advertising die marketeers in tal van branches genieten:
Effectiever dan display advertenties
Consumenten kijken 53% meer naar native ads dan naar display ads. Native-advertenties zorgen voor een toename van 18% in koopintentie en de visuele betrokkenheid bij native-advertenties is hetzelfde, en soms zelfs iets hoger, dan de oorspronkelijke redactionele inhoud.
Native advertising bestrijdt advertentiemoeheid
Advertentiemoeheid is wat er gebeurt als het publiek zich verveelt met het zien van advertenties. Na een tijdje stoppen ze gewoon met opletten. Native advertenties zijn merkbekendheid gehuld in redactionele inhoud, zodat ze het publiek niet vermoeien. Zolang de inhoud relevant en interessant is, grijpt native advertising het publiek aan.
Mensen hebben een voorliefde voor advertenties die relevantie bieden
Consumenten weten dat native ads een vorm van adverteren zijn, maar dat maakt hen niet uit! In een studie van Stanford University ontdekten onderzoekers dat native advertising niemand voor de gek houdt. Consumenten zijn zich er terdege van bewust dat ze een vorm van reclame bekijken, maar native ads hebben nog steeds een significant effect op het koopgedrag.
Advertorials & sponsored content
Een gesponsord artikel is geschreven inhoud die een adverteerder een uitgever betaalt om op zijn website te plaatsen. De uitgever wordt betaald om het gesponsorde artikel namens een merk te schrijven. De adverteerder, of merkvertegenwoordiger, betaalt de uitgever ook voor de zichtbaarheid van het artikel op de website van de uitgever.
Een advertorial is een soort advertentie geschreven in de vorm van redactionele inhoud. In tegenstelling tot gesponsorde artikelen produceert de adverteerder deze content en stuurt deze rechtstreeks naar de uitgever om te publiceren op de website.
Het belangrijkste verschil tussen gesponsorde artikelen en advertorials is de auteur. Terwijl het merk advertorials schrijft, wordt gesponsorde inhoud geschreven door de uitgever.
Bovendien leidt het type inhoud tot verschillende reacties van het publiek. Advertorials zien er bijvoorbeeld uit als advertenties en kunnen lezers ervan weerhouden ze te lezen.
Programmatic native advertising
De mogelijkheid om uw native advertising te schalen en tegelijkertijd de juiste consumenten te targeten, is mogelijk met programmatic native advertising. Programmatische veilingen van advertentieruimte stelt merken en bedrijven in staat hun ROAS (Return On Ad Spend) in realtime te optimaliseren. Wanneer de budgetten zijn gericht, kan dit een groot verschil maken voor uw advertentiesucces.
Programmatic native klinkt misschien ingewikkeld, maar eigenlijk is het in principe vrij eenvoudig. Een gebruiker bezoekt een website, waardoor er ruimte ontstaat voor een advertentie-impressie. Het Supply Side Platform (SSP) verstuurt een verzoek om te bieden op advertentieruimte namens de uitgever.
Het Demand Side Platform (DSP) reageert namens de adverteerder met metadatastatistieken en biedingen. Op basis van de metadata selecteert de SSP het winnende bod en configureert de native advertentie onmiddellijk via een sjabloonontwerp om in de website of app te passen. Dit hele proces vindt plaats in een fractie van een seconde.
Er zijn verschillende netwerken die je kan inzetten voor programmatic native advertising, waaronder Taboola, Outbrain, AdRoll en RollWorks.
Best practices voor native advertising
Wat je moet doen:
- Onderzoek je markt en doelgroep
- Kies het juiste platform om je doelgroep te bereiken met native advertentiecampagnes
- Creëer waardevolle en unieke content die trouw is aan je merk om de juiste klanten aan te trekken
- Boost en promoot de best presterende advertenties
- Houd de statistieken bij, kijk wat werkt en optimaliseer in de loop van de tijd
Wat je juist niet moet doen:
- Produceer geen luchtige inhoud zonder echte waarde
- Promoot niet op de verkeerde plaatsen. Als je advertentie niet overeenkomt met de interesses van degenen die hem zien verspil je geld en tijd
- Inhoud maken en promoten die losstaat van je marketingplan. Zelfs als het geweldig content is, als het niet met je product overeenkomt dan zal je geen ROI zien
Succesvol zijn met native advertising
Native advertising is effectief, populair en een van de slimste manieren om je merk en content vandaag de dag te promoten. Het is een effectieve tool en strategie voor contentmarketing voor je merk.
In de overgrote meerderheid van de gevallen is native advertising een succesvolle marketingstrategie die de kracht heeft om meer resultaten uit marketinginspanningen te halen.