Marketing & Sales Blog - Invalshoek

Lead magnets: vijf voorbeelden om email adressen te verzamelen

Geschreven door Andy Hoek | 17 maart 2018 23:00:00 Z
Je wilt de bezoekers van je website beter leren kennen, bijvoorbeeld met als doel dat je ze met email marketing kan bewerken, maar ook om een profiel op te bouwen zodat je ze op het juiste moment het juiste aanbod kan doen. Je bent immers altijd op zoek naar nieuwe klanten voor je bedrijf! Alleen hoe je dat? Een voorbeeld zou kunnen zijn om lead magnets aan te bieden, die bezoekers aan je website kunnen downloaden in ruil voor relevante informatie. In dit artikel een aantal voorbeelden van lead magnets die je kan gebruiken om email adressen en andere informatie over je leads te verzamelen.
 

eBooks

Het klassieke voorbeeld van een lead magnet is een eBook. Vaak is dit een PDF met voor de doelgroep relevante content dat dieper ingaat op het onderwerp dan dat je op het blog van je bedrijf doet. Met een eBook toon je aan dat je expert bent in je vakgebied.

Maar eBooks hebben ook een nadeel: namelijk dat het best een werk is om er een helemaal door te lezen en daar houdt niet iedereen van! Daarom is het belangrijk om ook kortere, laagdrempelige lead magnets aan te bieden.

Wij bieden een aantal eBooks aan als download, onder andere over email marketing en sales. Bekijk ze op onze kennisbank!

Checklists

Een goed voorbeeld van zo’n kortere lead magnet is een checklist, vaak niet meer dan één of twee pagina’s lang. Met een checklist bied je de bezoekers aan je website een handvat over hoe ze met een bepaald onderwerp moeten omgaan. In tegenstelling tot een eBook is een checklist een praktisch gereedschap dat meteen kan worden gebruikt.

Webinars

Met een webinar nodig je de bezoekers aan je website uit om deel te nemen aan een live video online. Je kan een webinar bijvoorbeeld gebruiken om uitleg te geven over je diensten of om een demonstratie te geven van je product. Tijdens het webinar kunnen deelnemers vragen stellen en zo kan je de interactie met ze aangaan.

Naast de interactie die je hebt met (potentiële) klanten, leer je zo ook je leads en hun behoeften beter kennen! Voeg de vragen die gesteld worden dus toe aan de profielen die je in je CRM van deze leads hebt. Als ze vervolgens door sales worden benaderd is dit belangrijke informatie om een goed verkoopgesprek mee te kunnen voeren.

Bovendien is een webinar niet voor even; een webinar is voor het leven! Je kan de opnames van je webinars namelijk prima blijven aanbieden ook nadat ze zijn afgelopen. Zo dienen webinars ook nadat ze zijn afgelopen als een goede lead magnet!

Lees hier ons artikel over hoe je een webinar organiseert.

Podcasts

Video is echter niet altijd even handig, bijvoorbeeld als je onderweg bent. Dan is een podcast ideaal! Je kan een podcast maken van een webinar door alleen het geluid te gebruiken, maar het is beter om een podcast te beschouwen als een radio uitzending op zich. Een voorbeeld van de invulling van een podcast is een interview met één van je klanten.

Bekijk hier het overzicht van onze podcasts.

Online Cursus

Een uitgebreider voorbeeld van een lead magnet is het aanbieden van een online cursus, denk hierbij aan een reeks van emails over een onderwerp, aangevuld met video’s of podcasts. Daarnaast zou je de deelnemers aan de cursus kunnen uitnodigen voor een webinar om de inhoud te bespreken. Op deze manier voeg je een klassikaal element aan je online cursus toe.

Lead magnets zijn een belangrijk onderdeel van elke inbound marketing strategie! Wil je meer weten over inbound marketing? Lees dan het artikel ‘De basis voor succesvolle inbound marketing’