Het einde van Google+
Afgelopen donderdag is Vic Gundotra ontslagen/heeft ontslag genomen bij Google, afhankelijk van wie je gelooft. Na een carrière bij Microsoft heeft hij de afgelopen acht jaar bij Google gewerkt, waarvan de laatste periode aan het sociale netwerk van de zoekgigant: Google+. Tegelijkertijd komt het nieuws naar buiten dat Google minder nadruk zal leggen op het sociale netwerk en het niet meer als een product maar als een platform zal positioneren.
Diverse teams die aan Google+ werken worden ondergebracht bij andere onderdelen van Google. Zo wordt het team dat aan Hangouts werkt verplaatst naar Android en zal het team dat aan Photos werkt waarschijnlijk volgen. Teams die verplaatst worden en het vertrek van de topman betekend weinig goeds voor de toekomst van Google+.
Geforceerde integratie met andere Google producten
Het meeste beruchte voorbeeld is de integratie met Youtube, ineens had je een Google+ account nodig om een reactie achter te laten bij een video. Het reactie systeem van Youtube was zeker defect, veel reacties waren pure spam. Maar nu was het ook niet meer mogelijk om anoniem te reageren, iets dat veel gebruikers deden en waardeerden.
Maar voor mij was dat niet het grootste probleem. Veel ernstiger vind ik dat als je een nieuw kanaal op Youtube aanmaakt er meteen een Google+ profiel gecreëerd wordt, zonder de mogelijkheid om het aan een bestaand profiel te koppelen. Ook bestaande Youtube profielen kregen automatisch een Google+ profiel, ook al had je er al een. Hetzelfde probleem bestaat ook bij Google Places. Uiteindelijk is het via de support van Google wel mogelijk om deze dubbele accounts te laten verwijderen maar dat duurt lang en is een lastig proces. Als ik met Youtube, Places of Google+ bezig ben raak ik uiteindelijk het meeste tijd kwijt aan het verwijderen van dubbele accounts. Tijd die ik liever zou besteden aan het optimaliseren van de profielen die ik wel wil.
Tegelijkertijd zijn er ook een aantal gemisten kansen. Met de introductie van Google+ werden ook notificaties geintroduceerd. Waarom krijg ik wel een notificatie als als iemand me toevoegt aan een kring maar niet als een doel gehaald wordt in Analytics of als een gedeeld document in Drive bewerkt is? Voor mij zou dat echt van toegevoegde waarde zijn. Dit is trouwens iets dat ik in 2011 al op Marketingfacts zei in een blog van Mark de Bruijn.
Google+ en de valkuil van privacy
Bij de introductie van Google+ werd veel nadruk gelegd op ‘kringen’, een functie met als doel om gebruikers meer controle te geven over privacy. Daar wringt de schoen. Google krijgt het grootste deel de inkomsten uit online advertenties en heeft dus een reden om zoveel mogelijk informatie over gebruikers te verzamelen. Hiermee kan het advertenties gerichter vertonen waardoor het meer geld verdient. Hierdoor krijg ik het idee dat de kringen een schijnveiligheid zijn om gebruikers meer privacygevoelige informatie te laten delen omdat je het gevoel van controle hebt maar ondertussen kijkt Google over je schouder mee. Zo breekt Google het vertrouwen van de eindgebruikers af.
Google+ lost een probleem op dat niet bestaat
Met kringen heeft Google+ een onderscheidende factor tegenover Facebook en Twitter te pakken. Nu weet ik niet hoe het met jullie zit, maar ik kan de mensen die ik ken niet netjes in kringen indelen. Er zijn mensen waar ik mee samenwerk die ook vrienden zijn, vriendengroepen die met elkaar overlappen, oud-collega’s die ik nog weleens spreek, buitenlandse vrienden die ik tijdens vakantie ontmoet heb, enzovoorts. In de werkelijkheid zijn onderlinge relaties veel complexer en vloeibaarder dan het kringensysteem van Google+ toestaat. Nu is het wel mogelijk om op deze manier iedereen die ik ken in één of meerdere kringen te plaatsen, maar dat kost veel tijd en wat is de meerwaarde ervan? Als ik een bericht op Google+ plaats doe ik dat nu standaard openbaar. Met de kringen is een probleem opgelost dat niet bestaat en nog lastig te gebruiken is ook.
Google is altijd beter geweest in zakelijke producten en platforms zoals Android, Google Ads en Adsense dan in producten voor consumenten. Denk bijvoorbeeld aan het mislukken van Wave en Buzz. Hoewel Gmail en Drive zeker ook zeer geschikt zijn voor persoonlijk gebruik zijn de krachtigste functies voor zakelijk gebruik. Hopelijk gaat Google zich met deze wijziging in de strategie van Google+ meer op de zakelijke kant en minder op de consumenten kant richten.