Groeistrategie: zeven belangrijke stappen voor bedrijfsgroei
Een concrete strategie voor bedrijfsgroei is meer dan alleen een marketinginspanning. Het is een cruciaal aspect van je bedrijfsmachine. Zonder strategie ben je overgeleverd aan de wispelturigheid van consumenten en schommelingen in de markt. Hoe wil je groeien? Als je niet zeker weet welke stappen je moet nemen om een effectieve groeistrategie te ontwikkelen, dan kunnen wij je helpen.
Inhoudsopgave
- Waarom je een groeiplan nodig hebt
- Wat is bedrijfsgroei?
- Soorten bedrijfsgroei
- Groeistrategie voor bedrijven
- Soorten bedrijfsgroei strategieën
- Ontwikkel je groeistrategie
- Voer je groeiplan uit
- De sleutel tot groei van je bedrijf
In het kort
Een effectieve groeistrategie is essentieel voor bedrijven om duurzaam en gecontroleerd te groeien, ongeacht de marktdynamiek. Dit artikel benadrukt waarom een groeiplan cruciaal is, met voordelen zoals financiële stabiliteit, geloofwaardigheid en toegang tot financiering. Bedrijfsgroei kan worden bereikt via organische, strategische, interne of externe methoden, zoals fusies en overnames. Het ontwikkelen van een groeistrategie vereist duidelijke doelen, markt- en brancheonderzoek, en een gefocuste aanpak. Effectieve tactieken omvatten klantwerving, productontwikkeling, marktpenetratie en het benutten van sociale media. Een groeistrategie werkt alleen optimaal als deze wordt geïntegreerd in een bredere marketingstrategie.
Waarom je een groeiplan nodig hebt
Waarom is het opstellen van een groeiplan zo cruciaal, zelfs voor gevestigde bedrijven? Er zijn zoveel redenen, maar hier zijn er drie die op bijna alle bedrijven van toepassing zijn:
- Financiering. Functioneel gezien zijn de meeste bedrijven altijd op zoek naar investeerders en je zal een voordeel hebben als je een solide groeiplan kunt presenteren om hen te overtuigen. De meesten verwachten het zelfs.
- Verzekering. Groei creëert een financiële buffer, zoals een krachtveld dat je bedrijf beschermt bij onverwachte problemen. De economische omwenteling voor fysieke bedrijven in 2020 is daar een perfect voorbeeld van.
- Geloofwaardigheid en kredietwaardigheid. Voor gloednieuwe bedrijven staat het krijgen van een lening en ervoor zorgen dat je je bank kan terugbetalen bovenaan de prioriteitenlijst. Er is geen echte winst totdat die schuld is beheerd. Met een groeiplan kun je niet alleen een zakelijke lening afsluiten, je kunt er ook naar verwijzen zodat je weet wat je moet doen om je betalingen te blijven doen.
Wat is bedrijfsgroei?
Bedrijfsgroei is een fase waarin een organisatie een ongekende en aanhoudende toename in marktbereik en winstmogelijkheden ervaart. Dit kan gebeuren wanneer een bedrijf zijn inkomsten verhoogt, meer producten of diensten produceert of zijn klantenbestand uitbreidt.
Voor de meeste bedrijven is groei het belangrijkste doel. Met dat in gedachten worden zakelijke beslissingen vaak genomen op basis van wat zou bijdragen aan de voortdurende groei en het algehele succes van het bedrijf. Er zijn verschillende methoden die groei kunnen bevorderen, waarover we hieronder meer zullen vertellen.
Soorten bedrijfsgroei
Als bedrijfseigenaar heb je verschillende mogelijkheden om te groeien. Bedrijfsgroei kan worden onderverdeeld in de volgende categorieën:
1. Organisch
Bij organische groei breidt een bedrijf uit door middel van zijn eigen activiteiten met behulp van zijn eigen interne middelen. Dit in tegenstelling tot het zoeken naar externe middelen om groei mogelijk te maken.
Een voorbeeld van organische groei is het efficiënter maken van de productie zodat je meer kunt produceren in een korter tijdsbestek, wat leidt tot een hogere omzet. Een voordeel van organische groei is dat je zelfvoorzienend bent en geen schulden hoeft te maken. Bovendien kunnen de hogere inkomsten uit organische groei helpen om later meer strategische groei methoden te financieren. Dat leggen we hieronder uit.
Voorbeeld: Organische groei kan zijn dat je een deel van je inkomsten opzij zet om een tweede machine te kopen, waardoor je productie verdubbelt zonder schuld. Dit vergroot je vermogen om meer en/of grotere orders aan te nemen. Op deze manier creëer je meer inkomsten om te investeren in een derde machine of om een andere groeistrategie te financieren.
2. Strategisch
Strategische groei houdt in dat je initiatieven ontwikkelt die je bedrijf op lange termijn zullen helpen groeien. Een voorbeeld van strategische groei is het bedenken van een nieuw product of het ontwikkelen van een marktstrategie om een nieuw publiek aan te spreken.
In tegenstelling tot organische groei vereisen deze initiatieven vaak een aanzienlijke hoeveelheid middelen en financiering. Bedrijven kiezen vaak eerst voor een organische aanpak in de hoop dat hun inspanningen genoeg kapitaal zullen genereren om te investeren in toekomstige strategische groei-initiatieven.
Pro tip: Strategische groei kan een grote inspanning zijn, afhankelijk van de grootte van je bedrijf. Wees voorbereid om er veel over te moeten leren, er hard aan te werken en een langzame ontwikkeling te zien. Voor snellere resultaten kun je iemand inhuren die veel weet en er hard aan werkt. Een andere optie is om het geld uit te geven aan een gebruiksvriendelijk platform dat jij of een werknemer kan beheren. Strategische groei is gemakkelijk een fulltime baan voor iedereen, zo niet voor een team van professionals.
3. Intern
Een interne groeistrategie probeert interne bedrijfsprocessen te optimaliseren om inkomsten te verhogen. Net als bij organische groei vertrouwt deze strategie erop dat bedrijven hun eigen interne middelen gebruiken. Een interne groeistrategie draait om het zo doelgericht mogelijk inzetten van bestaande middelen.
Voorbeeld: Interne groei zou kunnen bestaan uit het snijden in verspillende uitgaven en die te laten uitvoeren door bijvoorbeeld AI, in plaats van het aannemen van meer medewerkers. Interne groei kan uitdagender zijn omdat het bedrijven dwingt om te kijken hoe hun processen kunnen worden verbeterd en efficiënter kunnen worden gemaakt in plaats van zich te richten op externe factoren zoals het betreden van nieuwe markten om groei mogelijk te maken.
4. Fusies, partnerschappen, overnames
Hoewel fusies, partnerschappen en overnames risicovoller zijn dan de andere groeitypes, kunnen ze veel opleveren. Er is kracht in aantallen. Een goed uitgevoerde fusie, partnerschap of overname kan je bedrijf helpen om door te breken in een nieuwe markt. Je kunt ook je klantenbestand uitbreiden of het aantal producten en diensten dat je aanbiedt vergroten.
Groeistrategie voor bedrijven
Een groeistrategie is een plan dat bedrijven maken om hun bedrijf uit te breiden in een specifiek aspect, zoals jaarlijkse omzet, aantal klanten of aantal producten. Specifieke groeistrategieën kunnen bestaan uit het toevoegen van nieuwe locaties, het investeren in klantenwerving of het uitbreiden van een productlijn.
De bedrijfstak en doelmarkt van een bedrijf beïnvloeden welke groeistrategieën het zal kiezen. Bedenk een strategie, overweeg de beschikbare opties en neem er een aantal op in je ondernemingsplan.
Afhankelijk van het soort bedrijf dat je opbouwt, kan je groeistrategie aspecten bevatten als:
- Nieuwe locaties toevoegen.
- Investeren in klantenwerving.
- Franchise Mogelijkheden.
- Uitbreiding van productlijnen.
- Online producten verkopen op meerdere platforms.
Pro tip: Je specifieke branche en doelmarkt zullen je beslissingen beïnvloeden, maar het is bijna algemeen waar dat het werven van nieuwe klanten een grote rol zal spelen.
Dat gezegd hebbende, zijn er verschillende soorten overkoepelende groeistrategieën die je kunt aannemen voordat je een specifieke keuze maakt, zoals het toevoegen van nieuwe locaties. Laten we eens kijken.
Soorten bedrijfsgroei strategieën
Er zijn verschillende algemene groeistrategieën die je organisatie kan volgen. Sommige strategieën gaan hand in hand. Een strategie voor klantengroei en marktgroei gaan bijvoorbeeld meestal hand in hand.
Inkomsten groeistrategie
Een strategie voor inkomstengroei is het plan van een organisatie om de inkomsten over een bepaalde periode te verhogen, bijvoorbeeld van jaar tot jaar. Bedrijven die een strategie voor inkomstengroei nastreven, kunnen de cashflow controleren, rapporten voor verkoopprognoses gebruiken, huidige markttrends analyseren, de kosten voor klantenwerving verlagen en strategische partnerschappen met andere bedrijven nastreven om het resultaat te verbeteren.
Specifieke tactieken voor omzetgroei kunnen zijn:
- Investeren in verkoop trainingsprogramma's.
- Technologie gebruiken om verkoopvoorspelling-rapporten te verbeteren.
- Gebruik van goedkopere marketingstrategieën om de kosten voor klantenwerving te verlagen.
- Klantenservice-medewerkers blijven trainen om de klantenbinding te verbeteren.
- Samenwerken met een ander bedrijf om je producten en diensten te promoten.
Pro tip: Omzet voor eigen inkomen is vaak belangrijk bij de start van een bedrijf (om de rekeningen te betalen) en aan het einde van een bedrijf (als lokmiddel bij de verkoop van het bedrijf). Maar terwijl je naar de toekomst kijkt terwijl je bedrijf draait, is het verstandig om omzetgroei te gebruiken om je bedrijf te laten blijven groeien.
Strategie voor klantengroei
Een klant groeistrategie is het plan van een organisatie om nieuwe klanten te werven over een bepaalde periode, bijvoorbeeld van maand tot maand. Bedrijven die een klant groeistrategie nastreven, kunnen meer openstaan voor het doen van grote strategische investeringen, zolang de investeringen maar leiden tot meer klantenwerving. Voor deze strategie kun je klant verval percentages bijhouden, de customer lifetime value (CLV) berekenen en prijsstrategieën inzetten om meer klanten aan te trekken. Je zou ook meer kunnen uitgeven aan marketing, verkoop en klantervaring, met nieuwe klanten als de belangrijkste maatstaf.
Specifieke tactieken voor klantengroei kunnen zijn:
- Investeren in het personeelsbestand van je marketing- en verkooporganisatie.
- Het verhogen van reclame en marketing uitgaven.
- Het openen van nieuwe locaties in een veelbelovende markt die je nog niet hebt bereikt.
- Nieuwe productlijnen en diensten toevoegen.
- Een korting- of freemium-prijsstrategie aannemen.
- Het bijhouden van statistieken zoals opzegging percentages, CLV en maandelijks terugkerende inkomsten (MRR).
Pro tip: Onthoud dat het om mensen gaat. Tools voor marktonderzoek zoals trendmonitoring kunnen je helpen om op de hoogte te blijven van waar je doelgroepen echt geïnteresseerd in zijn. Op deze manier kan je ze ontmoeten waar ze zijn en die klanten aantrekken.
Marketing groeistrategie
Een marketing groeistrategie, die verwant is aan, maar niet hetzelfde is als een markt ontwikkelingsstrategie, is het plan van een organisatie om haar totale adresseerbare markt (TAM) te vergroten en het bestaande marktaandeel te vergroten. Bedrijven die een marketing groeistrategie nastreven, zullen verschillende verticale markten, klanttypes, doelgroepen, regio's en meer onderzoeken om de levensvatbaarheid van een marktuitbreiding te meten.
Specifieke tactieken voor marketing groei kunnen zijn:
- Rebranding van het bedrijf om een nieuw publiek aan te spreken.
- Nieuwe producten lanceren om kopers in een andere markt aan te spreken.
- Nieuwe locaties openen in andere regio's.
- Een andere marketingstrategie gebruiken, bijvoorbeeld lokale marketing of evenementen marketing, om verschillende markten aan te spreken.
- Franchisegever worden zodat individuele bedrijfseigenaren franchises van je kunnen kopen.
Pro tip: Het idee hier is om een groter deel van de winst te krijgen door te groeien in gevestigde markten. Het verschilt van marktontwikkeling in die zin dat marktontwikkeling nieuwe markten ontdekt of creëert in plaats van ruimte te vinden in bestaande markten. De meeste bedrijven proberen het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ze proberen gewoon een plekje te krijgen op de autoshow.
Strategie voor productiegroei
Een product groeistrategie is het plan van een organisatie om het gebruik en het aantal inschrijvingen op producten te verhogen of productlijnen uit te breiden. Dit type groeistrategie vereist een aanzienlijke investering in het product en engineering team van de organisatie (bij SaaS-organisaties). In de detailhandel kan een product groeistrategie bijvoorbeeld een samenwerking met nieuwe fabrikanten zijn om je productcatalogus uit te breiden.
Specifieke tactieken kunnen zijn:
- Nieuwe functies en voordelen toevoegen aan bestaande producten.
- Nieuwe producten toevoegen aan de bestaande productlijn.
- Samenwerken met nieuwe fabrikanten en leveranciers.
- Uitbreiden naar nieuwe markten en verticale marktsegmenten om de product adoptie te verhogen.
Weet je niet zeker hoe dit er allemaal uit kan zien voor jouw bedrijf? Hier volgen enkele uitvoerbare tactieken om groei te bereiken.
Ontwikkel je groeistrategie
1. Gebruik een groeistrategie template (gratis)
Ga niet van start zonder de stappen voor je groeistrategie te plannen en te documenteren. We raden je aan om dit gratis sjabloon voor groeistrategie te downloaden en aan de hand van de bijgeleverde secties je beoogde groeiproces voor je organisatie uit te stippelen. Mensen die aan het begin van hun zakelijke onderneming staan, hebben 260% meer kans om te starten als ze een ondernemingsplan hebben en 30% meer kans om te groeien als ze er een plan voor hebben.
2. Kies gericht je groeigebied
Het is geweldig dat je je bedrijf wilt laten groeien, maar wat wil je precies laten groeien? Je groeiplan moet zich richten op specifieke groeigebieden. Veel voorkomende strategische groei-initiatieven kunnen zijn:
- Groei van het aantal werknemers.
- Uitbreiding van de huidige kantoor-, winkel- en/of magazijnruimte.
- Toevoeging van nieuwe locaties of vestigingen van je bedrijf.
- Uitbreiding naar nieuwe regio's, locaties, steden of landen.
- Toevoeging van nieuwe producten en/of diensten.
- Uitbreiding van aankoop locaties.
- Groei in omzet en/of winst.
Het is mogelijk dat je groeiplan gebaseerd is op één van bovenstaande doelen. Maar de beste groei moet niet eentonig zijn. Groei van de verkoop per eenheid zal bijvoorbeeld resulteren in omzetgroei en mogelijk in extra locaties en personeel om de toegenomen verkoop te ondersteunen. Bovenstaande aspecten zijn dus met elkaar verbonden en oorzaak-gevolg van elkaar.
Pro tip: geografische spreiding is populair op dit moment. In een onderzoek van Forbes uit 2023 richtte 79% van de bedrijfseigenaren zich op uitbreiding naar nieuwe gebieden. Van de kleine fysieke en online verkopers wil 90% hetzelfde doen. De bedrijfswereld blijft zich herpakken na de wereldwijde stopzettingen en vindt nieuwe openingen waar sommige bedrijven tijdens de crisis faalden.
3. Markt en industrie onderzoek uitvoeren
Nadat je hebt gekozen wat je wilt laten groeien, moet je verantwoorden waarom je op dit gebied wilt groeien (en of groei zelfs mogelijk is). Onderzoek naar de staat van je branche is de beste manier om te bepalen of de gewenste groei zowel noodzakelijk als haalbaar is. De kennis en feiten die je in deze stap ontdekt, zullen de verwachtingen en groeidoelstellingen voor dit project vormen, zodat je beter een tijdlijn, budget en uiteindelijk doel kunt bepalen. Dit brengt ons bij stap vier…
4. Stel groeidoelstellingen op
Als je eenmaal hebt bepaald wat je wilt laten groeien en waarom je wilt laten groeien, is de volgende stap om te bepalen hoeveel je wilt laten groeien. Deze doelen moeten gebaseerd zijn op de aspiraties van waar je idealiter met je organisatie wilt zijn, maar ze moeten ook haalbaar en realistisch zijn - daarom is het zo belangrijk om een doel te stellen op basis van brancheonderzoek.Ten slotte moet je de stappen nemen om je doelen te kwantificeren in termen van metriek en tijdlijn. Streven naar “een omzetgroei van 30% per kwartaal voor de komende drie jaar” is veel duidelijker dan “meer omzet”.
Pro tip: probeer je doelen SMART te formuleren: Maak ze Specifiek (Specific), Meetbaar (Measurable), Haalbaar (Achievable), Relevant (Relevant) en Tijdig (Time-bound) op basis van de resultaten van je marktonderzoek. Een SMART voorbeeld is: “'Verhoog de klantretentie met 20% binnen het komende jaar door middel van klant loyaliteitsprogramma's en verbeterde klantondersteuning.' Dit doel is specifiek (klantbehoud verhogen), meetbaar (met 20%), haalbaar (door middel van klant loyaliteitsprogramma's en verbeterde klantondersteuning), relevant (behoud draagt bij aan inkomsten op lange termijn) en tijdgebonden (binnen het komende jaar).
5. Plan je koers
Schets vervolgens hoe je je groeidoelstellingen gaat bereiken met een gedetailleerde groeistrategie. Nogmaals, we raden aan om een gedetailleerd groeistrategie plan uit te schrijven om begrip en buy-in van je team te krijgen.
Dit actieplan moet een lijst met actiepunten, deadlines, verantwoordelijke teams of personen en middelen bevatten om je groeidoel te bereiken.
6. Bepaal je groeimiddelen en vereisten
De laatste stap voordat je actie onderneemt op basis van je plan is het bepalen van de vereisten die je team nodig heeft tijdens het proces. Dit zijn specifieke middelen die je zullen helpen om je groeidoelstellingen sneller en nauwkeuriger te behalen. Voorbeelden kunnen zijn:
- Financiering: Organisaties kunnen een kapitaalinvestering of een interne budget toewijzing nodig hebben om dit project tot een goed einde te brengen.
- Tools & Software: Overweeg welke technologische middelen nodig kunnen zijn om het groeiproces te versnellen en/of inzichten te verkrijgen.
- Diensten: Groei kan beter worden bereikt met de hulp van consultants, ontwerpers of planners op een specifiek gebied.
En dan, eindelijk…
Voer je groeiplan uit
Zorg er gedurende deze tijd voor dat je je belanghebbenden verantwoordelijk houdt, dat je de communicatielijn openhoudt en dat je de eerste resultaten vergelijkt met je voorspelde groeidoelstellingen om te zien of je voorspelde resultaten nog steeds haalbaar zijn of dat er iets moet worden aangepast.
Je groeiplan en de tactieken die je gebruikt zullen uiteindelijk specifiek zijn voor je bedrijf, maar er zijn een aantal universele strategieën die je kunt implementeren als je begint. Om een bedrijf en de omzet uit te breiden, kunnen bedrijven verschillende groeistrategieën implementeren. Voorbeelden van groeistrategieën zijn de volgende:
1. Viral loops
Sommige groeistrategieën zijn op maat gemaakt om volledig zelfvoorzienend te zijn. Ze vereisen een eerste duwtje in de rug, maar uiteindelijk vertrouwen ze voornamelijk (zo niet uitsluitend) op het enthousiasme van gebruikers om ze gaande te houden. Een strategie die daarbij past is de viral loop. Het basisprincipe van een viral loop is eenvoudig:
- Iemand probeert je product uit.
- Er wordt hem een waardevolle stimulans geboden om het met anderen te delen.Hij accepteert en deelt het met zijn netwerk.
- Nieuwe gebruikers melden zich aan, zien de stimulans voor zichzelf en delen het met hun netwerk.
- Herhaal.
Een cloudopslagbedrijf dat van de grond wil komen, kan gebruikers bijvoorbeeld 500 MB extra bieden voor elke doorverwijzing. In het ideale geval is je stimulans aantrekkelijk genoeg voor gebruikers om hun vrienden en familie actief en enthousiast aan te moedigen om mee te doen.
Idealiter is een viral loop een zichzelf in stand houdende wervingsmachine die 24/7 actief is. Dat gezegd hebbende, viral loops zijn niet gegarandeerd viraal te gaan, en ze zijn minder effectief geworden naarmate ze meer gemeengoed zijn geworden.
Maar het potentieel is er nog steeds. Een deel van de aantrekkingskracht is dat de viral loop de traditionele funnel op zijn kop zet.
De upside: In plaats van zoveel mogelijk leads aan de top nodig te hebben, vereist een viral loop funnel slechts één tevreden gebruiker om met anderen te delen. Zolang elke doorverwijzing resulteert in ten minste 1,1 nieuwe gebruikers, blijft het systeem groeien.
2. Verwijzingen naar mijlpalen
Het mijlpaal verwijzing model is vergelijkbaar met de virale lus in die zin dat het afhankelijk is van stimulansen om het op gang te brengen en te houden. Maar milestone referrals voegen een meer ingewikkeld, progressief element toe aan het proces.
Bedrijven die gebruik maken van viral loops bieden meestal een vast, consistent aanbod voor individuele referrals - bedrijven die milestone referrals gebruiken bieden beloningen voor het behalen van specifieke benchmarks. In veel gevallen zijn “mijlpalen” statistieken zoals het aantal doorverwezen vrienden. Een bedrijf kan verschillende of steeds meer verleidelijke incentives geven voor één, vijf en tien doorverwijzingen in plaats van een vaste incentive voor elke doorverwijzing. Een bedrijf zal deze strategie vaak gebruiken om gebruikers aan te moedigen een hoeveelheid vrienden en familie aan te brengen die past bij de specifieke bedrijfsdoelstellingen.
De upside: Deze strategie voegt een aantrekkelijk element toe aan het doorverwijzing proces. Als het goed wordt gedaan, zijn mijlpaal verwijzingen eenvoudig te delen met relatief eenvoudige doelstellingen en verleidelijke, tastbare producten als beloning.
3. Mond-tot-mondreclame
Mond-tot-mondreclame is organisch en effectief. Aanbevelingen van vrienden en familie behoren tot de krachtigste prikkels voor consumenten om een product of dienst te kopen of uit te proberen. Het geheim van de effectiviteit van mond-tot-mondreclame ligt in een diepgewortelde psychologische vooringenomenheid die alle mensen hebben, we geloven onbewust dat de meerderheid het beter weet.
Sociaal bewijs staat centraal in de meeste succesvolle sales copywriting en bredere content marketing inspanningen. Daarom besteden bedrijven zoveel aandacht aan hun online reputatie.
Ze weten dat in de huidige klantgedreven wereld, waarin communicatiemethoden veranderen en informatie voor iedereen beschikbaar is, een enkele negatieve blogpost of tweet een hele marketinginspanning in gevaar kan brengen. Pete Blackshaw, de vader van digitale mond-tot-mondreclame, zegt: “Tevreden klanten vertellen het aan drie vrienden; boze klanten vertellen het aan 3.000.”
Pro tip: De sleutel tot mond-tot-mondreclame is om je te richten op een positieve gebruikerservaring. Je moet een basis van tevreden klanten kweken en de golf van loyale feedback die daarmee gepaard gaat in stand houden. Met deze methode moet je je richten op het leveren van een spectaculaire gebruikerservaring, en gebruikers zullen het woord voor je verspreiden.
4. De 'Als zij dit doen, doen wij dat' benadering
Soms is de beste groeistrategie die een bedrijf kan toepassen, zich onderscheiden, een unieke ervaring bieden die het onderscheidt van andere bedrijven in zijn sector. Stel dat jouw bedrijf een app heeft ontwikkeld om afspeellijsten over te zetten tussen muziek streaming apps.
Stel dat je een paar concurrenten hebt die allemaal inkomsten genereren door middel van advertenties en betaalde abonnementen, die beide gebruikers frustreren.
In dat geval kun je misschien het beste proberen om wat van de bagage af te schudden waarmee klanten problemen hebben als ze de programma's van je concurrenten gebruiken. Als je service betaald is, kun je overwegen om een gratis proefversie van een reclamevrije ervaring aan te bieden: Het punt hier is dat er vaak veel waarde en mogelijkheden zijn om jezelf te onderscheiden.
5. Persoonlijke outreach
Hoewel deze specifieke aanpak een tijdje op pauze is gezet, is het een effectieve methode om te overwegen. Soms kan het toevoegen van een menselijk element aan je groeistrategie helpen om dingen in beweging te zetten voor je bedrijf. Prospects zijn vaak ontvankelijk voor een persoonlijke benadering en er is niets persoonlijker dan directe, persoonlijke interacties.
Dit kan betekenen dat je evenementen organiseert of sponsort, conferenties bijwoont die relevant zijn voor jouw branche, merkambassadeurs inhuurt of een andere manier om je doelgroep rechtstreeks en strategisch persoonlijk te bereiken.
De upside: Met consumenten die gewend zijn om verzadigd te worden met advertenties, zorgt persoonlijk contact voor opschudding en zal het opvallen.
6. Marktpenetratie
Concurrentie is een noodzakelijk onderdeel van het zakendoen. Stel je voor dat twee bedrijven in dezelfde sector zich op dezelfde consumenten richten. Welke klanten Bedrijf A ook heeft, bedrijf B heeft die doorgaans niet.
Marktpenetratie is een strategie die voortbouwt op dit getouwtrek oorlog. Marktpenetratie vergroot het marktaandeel, het percentage van de totale omzet in een bedrijfstak dat door een bedrijf wordt gegenereerd, van een product binnen een bepaalde bedrijfstak.
Coca-Cola, de populairste koolzuurhoudende drank in de Verenigde Staten, heeft een marktaandeel van 42,8% Als concurrenten als Pepsi en Sprite de marktpenetratie zouden willen vergroten, zouden ze hun marktaandeel moeten vergroten. Deze toename zou impliceren dat ze klanten overnemen die voorheen Coca-Cola of andere merken koolzuurhoudende dranken kochten.
Pro tip: Hoewel het verlagen van prijzen en adverteren twee kostbare maar effectieve tactieken zijn om het marktaandeel te vergroten, maken ze deel uit van een reeks methoden die bedrijven kunnen gebruiken voor de algehele verkoop en klantenbehoud.
7. Marktontwikkeling
Als een bedrijf het gevoel heeft dat het op een plateau is beland en de huidige markt geen ruimte meer heeft voor groei, kan het van strategie veranderen van marktpenetratie naar marktontwikkeling.
Terwijl marktpenetratie zich richt op een bedrijf en zijn huidige markt, leiden markt ontwikkelingsstrategieën ertoe dat bedrijven kunnen besluiten nieuwe producten te produceren of een innovatief gebruik voor hun project te vinden. Hoewel weinigen zouden zeggen dat het rideshare-bedrijf een plateau heeft bereikt, lanceerde Uber zes jaar na de lancering in 2009 UberEats, het online platform voor het bestellen en bezorgen van eten.
Het bedrijf had al chauffeurs klaar om passagiers naar hun bestemming te brengen. Uber breidde hun idee uit en is een van de grootste namen in de bezorgsector geworden.
Pro tip: Brainstorm over aangrenzende producten of diensten die je zou kunnen aanbieden om uit te breiden. nieuwe markten betreden.
8. Productontwikkeling
Voor groei moeten veel bedrijven iets nieuws introduceren. Productontwikkeling, het creëren van een nieuw product of het verbeteren van een bestaand product, stelt bedrijven in staat nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.
Online fast-fashion retailers zijn hiervan een voorbeeld. Een bedrijf als ASOS heeft zijn merk opgebouwd uit kleding. Om een groter klantenbestand aan te spreken, heeft het sindsdien gezichts- en lichaamsproducten toegevoegd, een collectie bestaande uit ASOS-producten en andere populaire merken. Het staat nu op de vijfde plaats in het Verenigd Koninkrijk, onder zijn concurrenten met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard.
Als een geïnteresseerde klant er de voorkeur aan geeft om zijn kleding, make-up en huidverzorgingsproducten in één keer te kopen, heeft het merk nu een grote aantrekkingskracht.
Pro tip: Hoewel dit een van de meest voorkomende manieren is waarop een bedrijf kan groeien, moet je er zeker van zijn dat dit een van de meest voorkomende manieren is waarop een bedrijf kan groeien. Je luistert naar je klanten, zodat je weet waar ze naar op zoek zijn.
9. Groei Allianties
Groei allianties zijn strategische samenwerkingen tussen bedrijven. Ze bevorderen de groeidoelstellingen van de betrokken partijen.
Neem de Amerikaanse bedrijven JCPenney en Sephora en hun ontwikkeling van 2006 naar 2021. Voor Sephora kan het als make-up retailer geen kwaad om meer winkels in het hele land te hebben. JCPenney, moest echter gelijke tred houden met krachtpatsers als Macy's en zijn volwaardige make-upsectie. Terwijl Sephora een contract sloot met Kohl's na 2020, en de plannen van Kohl om Sephora tegen 2025 in meer dan 1.170 van zijn winkels te plaatsen, leerde JCPenny van die ervaring. Na afscheid te hebben genomen van Sephora, leunde JCPenney op zijn eigen make-up selectie, JCPenney Beauty, om zijn concurrenten te evenaren. In 2022 zagen we dat ook.
Target vormt een grote alliantie met Ulta Beauty en is van plan om het komende jaar speciale winkelruimte voor Ulta te creëren in ten minste 800 winkels. In 2023 ging Fenty Beauty samenwerken met Ulta Beauty bij Target. Ze zeiden dat ze deze keuze hadden gemaakt omdat het hun merk doel was om Fenty bij zoveel mogelijk mensen te krijgen.
Pro-tip: Als je een grote alliantie wilt aangaan, zoek dan naar een aangrenzend bedrijf dat al diensten levert (en vice versa), zodat je er allebei van profiteert.
10. Acquisities
Bedrijven kunnen een acquisitiestrategie gebruiken om groei te bevorderen. Door andere bedrijven over te nemen, breiden bedrijven hun activiteiten uit door nieuwe producten te creëren of door uit te breiden naar een nieuwe sector.
Deze strategie is een van de meer voor de hand liggende ideeën voor groei en biedt aanzienlijke voordelen voor bedrijven voor snellere groei, toegang tot meer klanten, lagere bedrijfsrisico's en meer.
Procter & Gamble, opgericht in 1837, is een bedrijf in consumptiegoederen dat bekend staat om zijn overnames. Het begon aanvankelijk in zeep en kaarsen, maar heeft momenteel 65 overgenomen bedrijven die dit hebben toegestaan Het wil uitbreiden naar verschillende markten. De lijst omvat Pampers, Tide, Bounty, Tampax, Old Spice en meer. Hoewel de omzet tussen 2016 en 2019 daalde, bedroeg de netto-omzet van Procter & Gamble voor 2023 $82 miljard, het beste jaar van het afgelopen jaar.
De upside: Dit is een gemakkelijke (hoewel soms dure) manier om te groeien, aangezien de producten/diensten die je aanschaft al gevestigd zijn en een grote klantenkring hebben.
11. Organische groei
Zoals eerder vermeld is organische groei de meest ideale strategie voor bedrijfsgroei. Het zou kunnen lijken op het focussen op SEO, het ontwikkelen van boeiende inhoud of het prioriteren van advertenties. In plaats van zich te concentreren op externe groei, is organische groei een duurzame strategie die succes op de lange termijn bevordert.
De upside: Organische groei moet altijd deel uitmaken van je plan, zelfs als je andere bedrijfs groeistrategieën nastreeft. Als je bedrijf niet organisch groeit, doe je iets niet goed.
12. Sociale media
Het hebben van een sterke aanwezigheid op sociale media kan van onschatbare waarde zijn voor marketing en bedrijfsgroei. Zorg ervoor dat je merkpagina's opzet op alle sociale mediaplatforms zoals Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok, X, enz. Sociale media kunnen je helpen de betrokkenheid bij je doelgroep te vergroten en maken het gemakkelijker voor potentiële klanten om je merk te vinden.
Het is ook geweldig voor mond-tot-mondreclame, omdat bestaande klanten je inhoud waarschijnlijk met hun netwerk zullen delen. Er is een enorme toename in de populariteit van het gebruik van influencers op sociale media. De influencer-marketing industrie zal naar verwachting in 2025 een waarde van 22,2 miljard dollar bereiken.
Pro-tip: Wees waar je klanten zijn. Onderzoek welke sociale-media kanalen het populairst zijn bij je doelgroep en richt je inspanningen daar op.
13. Uitstekende klantenservice
Het kan verleidelijk zijn om je te concentreren op het werven van nieuwe klanten, maar het behouden van loyaliteit bij je bestaande klanten is net zo belangrijk, zo niet belangrijker, omdat ze al overtuigd zijn en gratis voor je merk kunnen evangeliseren. Het bieden van een uitstekende klantenservice-ervaring zorgt ervoor dat je de klanten die je hebt blijft behouden, en dat de kans groot is dat je ook nog eens enkele nieuwe binnenhaalt.
De upside: Klantbehoud biedt een van de beste ROI's, dus het is zeker de moeite waard om in te investeren. Bekijk deze strategieën om je klanten tevreden te houden en terug te laten komen.
De sleutel tot groei van je bedrijf
Gecontroleerde, duurzame groei is de sleutel tot succesvolle bedrijven. Industrieën veranderen voortdurend en het is de verantwoordelijkheid van bedrijven om zich aan deze veranderingen aan te passen.
Succesvolle bedrijven plannen groei. Ze werken ervoor. Ze verdienen het. Dus wat is jouw plan?
Een groeistrategie is pas effectief wanneer deze geïntegreerd is in een uitgebreide marketingstrategie. Ben je geïnteresseerd in het opzetten van een sterke strategie om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het artikel 'Marketingstrategie ontwikkelen & uitvoeren' voor waardevolle inzichten en tips!
Dit artikel is gebaseerd op “Company Growth Strategy: 7 Key Steps for Business Growth & Expansion” van HubSpot.