Email marketing is een van de beste manieren om van je webshop een succes te maken. En vaak ook een van de goedkoopste! Daarom in dit artikel een overzicht van manieren waarop je email marketing kan inzetten voor je webshop. En ook een aantal manieren waarop je emailadressen verzamelt!
In dit artikel kijken we naar:
De meest voorkomende vorm van email marketing is de email nieuwsbrief. Vrijwel elke webshop doet dit, of heeft op zijn minst een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief. En dit komt omdat email nieuwsbrieven werken.
Maar wat je niet moet doen is om iedereen op je email marketing lijst dezelfde nieuwsbrief te sturen. Segmenteer en personaliseer je emails!
Stel je hebt een webshop die kleding verkoopt. De eenvoudigste manier om te segmenteren is op dames- en herenkleding. Maar denk ook verder, segmenteer op sportieve kleding en formele kleding, segmenteer op prijsklasse, enzovoort. Stuur vervolgens elk segment een nieuwsbrief met daarin producten die daarbij passen.
Denk je bij segmentatie na over hoe groepen klanten zich gedragen, bij personalisatie denk je na over hoe individuele klanten zich gedragen en pas je daar de inhoud van je nieuwsbrief op aan. Koopt iemand altijd spijkerbroeken in je webshop, zorg er dan voor dat diegene een nieuwsbrief krijgt met daarin spijkerbroeken. Maar denk ook na welke andere producten die je verkoopt goed samen gaan met een spijkerbroek. Bijvoorbeeld welke schoenen passen goed bij skinny jeans en neem die producten op in de nieuwsbrief.
Heeft een bezoeker een product in het winkelmandje geplaatst maar vervolgens niet besteld? Stuur diegene dan een email om de bestelling af te maken!
Dat kan je natuurlijk één of twee dagen later doen. En dat kan prima werken want wellicht werd degene onderbroken tijdens het bestellen en is het daarna vergeten. Maar wellicht wil die het product wel hebben maar was de deal nog net niet goed genoeg. Stuur dan een mail als de prijs veranderd is omdat het in de aanbieding, of juist voordat de aanbieding afgelopen is en de prijs weer omhoog gaat! Of als je nog maar een klein aantal van het artikel op voorraad hebt. Grote kans dat diegene dan toch het product wil hebben en alsnog bij je besteld.
In het leven van je klanten vinden allerlei gebeurtenissen plaats, en natuurlijk zijn er allerlei gebeurtenissen die voor iedereen gelden. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een email voor iemands verjaardag met daarin een kortingscode. Of een email campagne rondom een feestdag, bijvoorbeeld ‘De tien leukste jurkjes voor valentijnsdag’.
Wat je ook kan doen is inspelen op gebeurtenissen die specifiek zijn vanuit je webshop. En dan bedoel ik niet dat je je eigen feestdag moet gaan verzinnen (Drie Dwaze Dagen!). Stel bijvoorbeeld dat iemand een tijd lang elke maand iets bestelde, maar dat nu al drie maanden niet heeft gedaan. Stuur dan een email ‘we missen je’ om eraan te herinneren dat je webshop nog steeds bestaat.
Afhankelijk van je klanten en je doelgroep kunnen er allerlei gebeurtenissen zijn die relevant zijn voor je webshop. Feestdagen, sportevenementen, levensgebeurtenissen, enzovoorts. Maak hier gebruik van!
De meeste mensen weten meteen wat er bedoeld wordt met een email nieuwsbrief. Maar wat zijn transactionele emails precies? Als je er eentje ontvangt weet je meteen wat het is, maar de term is minder bekend. Transactionele emails zijn bijvoorbeeld de bevestiging van je bestelling, een mail dat je bestelling is verzonden met daarin een Track & Trace code, de factuur, een melding dat je verzending vertraagd is, enzovoorts. Eigenlijk alle emails die vanuit een webshop verzonden worden tussen het plaatsen van een bestelling en dat de bestelling is bezorgd.
En daar kan je hele leuke dingen mee doen, iets dat veel webshops lijken te vergeten. Deze mails zijn namelijk ideaal om een relatie met de klant op te bouwen en zo te zorgen voor herhaal bestellingen. Want waar normale email nieuwsbrieven door 10% tot 30% van de ontvangers geopend worden, worden transactionele emails maar liefst 70% of hoger geopend. Een gemiste kans dus om hier niks mee te doen!
Maar wat kan je met transactionele emails doen? Een goed idee is om het principe van de variabele beloning toe te passen. Dit principe is bekend uit het boek Hooked van Nir Eyal. Wat je hierbij doet is dat je af en toe, zeker niet altijd, een beloning in een email stopt. En ook elke keer een andere beloning, bijvoorbeeld 10% korting op de volgende bestelling, gratis bezorging bij de volgende bestelling of een gratis cadeau bij de volgende bestelling. Bedenk hier vooral wat op jouw webshop van toepassing is.
Mensen vinden verrassingen leuk! Maar als ze altijd dezelfde beloning in een email krijgen dan is de lol er snel van af, dus doe het af en toe en varieer zodat het spannend blijft. Hiermee train je jouw klanten namelijk om jouw emails te openen, en daarmee niet alleen de transactionele emails maar ook je email nieuwsbrieven en andere campagne mails. En je traint je klanten om vaker bij je te bestellen en dat ze bij jouw webshop bestellen en niet bij de concurrent. Het gevolg is meer herhaalaankopen en dus een hogere omzet tegen relatief lage kosten.
Een belangrijke reden om aan de slag te gaan met transactionele emails is dat niet iedere klant email nieuwsbrieven van je wil ontvangen, maar vrijwel iedereen wil wel bevestigingsmails, facturen, verzendmails, enzovoorts ontvangen. Op deze manier kan je ook bij deze mensen je producten onder de aandacht brengen en zo zorgen voor herhaalaankopen en klanten die terug komen.
Hierboven heb ik een aantal voorbeelden gegeven van emails die je kan versturen naar klanten van je webshop. Maar stel dat je webshop net nieuw is en je nog geen lijst van email adressen hebt, wat doe je dan?
Er zijn diverse manieren om email adressen te verzamelen. De meest makkelijke manier is natuurlijk om bezoekers tijdens het afronden van een bestellingen te vragen om hun email adres en toestemming om te mailen. En dat moet je vooral ook doen! Maar dan niet alleen met een vinkje tijdens het bestelproces, genoeg mensen die vergeten om dat aan te vinken ook als ze prima bereid zijn om je emails te ontvangen. Zet vooral ook een inschrijfformulier op de bevestigingspagina: ‘Wil je op de hoogte blijven van aanbiedingen en nieuwe producten?’. En als ze dat niet invullen, zet dan een link naar een pagina op je webshop met een inschrijfformulier in de bevestigingsmail.
Daarnaast zijn er ook andere manieren om email adressen te verzamelen, vooral ook van bezoekers die nog geen klant zijn. Op deze manier kan je er namelijk voor zorgen dat ze klant bij je webshop worden. Zet op elke pagina in je webshop in de footer een inschrijfformulier voor je email nieuwsbrieven. En gebruik ook pop-up formulieren, bijvoorbeeld een formulier dat verschijnt op het moment dat een bezoeker op het punt staat om de website te verlaten. En fly-in formulieren die verschijnen als bezoekers bijvoorbeeld voorbij 50% op een pagina zijn gescrold. Deze trekken de aandacht waardoor de kans stijgt dat een bezoeker het formulier invult.
Maar enkel een formulier is niet voldoende om bezoekers te verleiden om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Een paar mensen zullen dit doen, maar je zal veel meer email adressen verzamelen als je een beloning geeft voor het inschrijven. Denk hierbij aan 10% korting bij de eerste bestelling of gratis verzending. Dit werkt nog veel beter als je vervolgens een deadline geeft waarvoor ze de aanbieding moeten gebruiken, bijvoorbeeld 10% korting op je eerste bestelling als je nu binnen dertig dagen de eerste bestelling plaatst. Want zo geef je niet alleen korting een maar motiveer je ook om van die korting gebruik te maken. Zodra de eerste bestelling is geplaatst kan je vervolgens van de andere email marketing tactieken gebruiken maken om te zorgen voor herhaalaankopen.
Als je budget hebt voor online adverteren voor je webshop kan je ook email adressen verzamelen op Facebook, LinkedIn en Instagram met Lead Advertenties. Op deze manier kan je email adressen krijgen zonder dat je website bezocht hoeft te worden. En de conversie op deze advertenties is vaak erg hoog omdat ze al vooraf ingevuld zijn met de gegevens die het sociale netwerk van diegene heeft. Deze advertenties kan je zowel gebruiken voor prospecting waarbij je ze vertoond aan mensen in je beoogde doelgroep. Als voor remarketing, waarbij je deze advertenties vertoond aan mensen die je website wel bezocht hebben maar hun email adres niet achtergelaten hebben en ook geen bestelling hebben geplaatst.
Als een bezoeker een inschrijfformulier heeft ingevuld verstuur dan een welkomstmail met daarin de aanbieding. Stel in deze welkomstmail vervolgens ook een aantal producten voor die ze meteen met de aanbieding kunnen kopen. En ook hier weer, segmenteer en personaliseer. Heeft een bezoeker voor het inschrijven sportieve kleding bekeken, verstuur dan een welkomstmail met daarin sportieve kledingstukken. En misschien ook wel juist die broek of dat shirt die diegene net in je webshop bekeken heeft.