Ik denk dat er weinig marketeers zijn die het belang van een mobiele website nog onderschatten. Zeker nadat Google is overgestapt op mobile first indexing. Dit geldt zeker voor een mobiele landingspagina, maar hoe je die optimaliseert voor mobiel is natuurlijk stap twee. Daarom in dit overzicht zes eigenschappen van effectieve mobiele landingspagina’s.

Zorg voor een heldere boodschap

Het is belangrijk om vier vormen van informatie aan te bieden op je mobiele landingspagina’s:

  • hoe het probleem van de bezoeker wordt opgelost
  • wat de voordelen zijn van het gebruiken van je product
  • hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie
  • bewijslast dat je product ook daadwerkelijk werkt

Een duidelijke boodschap is geschreven in de taal van de bezoeker zodat die zich meteen begrepen voelt.

Zorg voor een duidelijke call-to-action

Het moet meteen duidelijk zijn wat de actie is die van een bezoeker aan een mobiele landingspagina wordt verwacht. Daarvoor is het belangrijk om een knop te gebruiken met een duidelijke tekst, een groot en leesbaar lettertype, en een kleur die zich onderscheidt van de rest van de content. Als het onduidelijk is wat van een bezoeker wordt verwacht dan zal de conversie van je mobiele landingspagina dalen.

Prioriteer zichtbare content op mobiele landingspagina’s

De ruimte voor content op mobiele telefoons en tablets is beperkt. Daarom is het belangrijk om content goed te prioriteren. Een effectieve mobiele landingspagina bevat enkel die content die belangrijk is voor bezoekers, en niets meer dan dat. Verwijder dus content die niet relevant is zoals navigatie en elementen die kunnen afleiden.

Zorg voor een duidelijk formulier

Mobiele landingspagina’s hebben maar één doel: converteren! En voor conversie is een duidelijk en makkelijk in te vullen formulier zeer belangrijk. Een aantal punten die daarbij helpen:

  • zorg dat het formulier al is ingevuld met informatie die je van de bezoeker weet
  • gebruik niet meer velden in het formulier dan nodig
  • zorg dat bij elk veld duidelijk is wat gevraagd wordt
  • gebruik geen open velden als je ook een dropdown of checkboxes kan gebruiken

Een stap verder is om ook de context gebruikt van een mobiel apparaat, zoals de locatie of tijdstip. Hiermee verbeter je de gebruikerservaring van je bezoekers en zal je conversie stijgen.

Doe A/B testen op je mobiele landingspagina’s

Omdat de ruimte op mobiele landingspagina’s beperkt is, is het belangrijk dat je de boodschap kort en bondig presenteert. Maar wat jij duidelijk vindt is niet persé duidelijk voor de bezoekers! Doe daarom A/B testen om de boodschap te vinden die het beste converteert.

Een mobiele landingspagina moeten snel laden

Meer dan 50% van de bezoekers aan een website verlaat deze weer als die niet binnen drie seconden wordt geladen. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je mobiele landingspagina’s binnen drie seconden laden. En natuurlijk liever nog sneller dan dat! Bedenk je dat hoe langzamer een pagina laadt, hoe kleiner de kans dat bezoekers converteren.

Wil je weten hoe we INSTRKTIV helpen met online marketing? Lees dan de business case!

Pin It on Pinterest