Welke domeinnaam moet ik kiezen?
Wat wij domeinnaam noemen bestaat in feite uit twee onderdelen. Nemen we invalshoek.nl als voorbeeld, dan is Invalshoek de naam of het second level domain en .nl de uitgang of het Top Level Domain (TLD). Bij het bepalen van een geschikte domeinnaam (het geheel) kijken we meestal eerst naar de naam en daarna naar de uitgang.
Inhoudsopgave
Second Level Domains
Welke domeinnaam past bij je? Dat hangt af van je organisatie, product, markt en doelgroep. Een domeinnaam moet echter niet alleen relevant zijn, maar ook goed communiceerbaar. Zorg ervoor dat je domeinnaam eenvoudig te spellen is, makkelijk te onthouden, en duidelijk de kern van je merk overbrengt. Denk dus aan:
- kort (makkelijk te onthouden);
- eenvoudig (dus makkelijk te reproduceren)
- enkelvoudig (bij voorkeur een woord)
- betekenisvol (verwijzing naar je (bedrijfs)naam, product of dienst)
- eenduidig (de naam mag niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn)
- uniek (er mogen geen relevante domeinen zijn die er op lijken)
Notabene
De naam van jouw organisatie en van jouw website of webshop hoeft niet altijd gelijk te zijn. Als je huidige (domein)naam niet goed ‘scoort’ op voorgaande criteria kan je overwegen voor de website of webshop een betere domeinnaam in te zetten.
Waarschuwing
Zorg altijd dat jouw organisatie eigenaar wordt van een nieuwe domeinnaam. Nog te vaak registreren bureau’s domeinnamen voor klanten, onder hun eigen naam. De klant merkt dit niet tot ze bij het bureau weg willen. Dan moet ineens veel geld worden betaald voor de overdracht.
Top Level Domains
Top Level domains (TLD's) zijn de uitgangen van de domeinnaam, bijvoorbeeld .nl of .com. Welke TLD past bij u? Ook dat hangt af van wat je doet, voor wie en waar (in welke landen). In Nederland zit je eigenlijk altijd goed met een .nl-domein. Internationaal zit je altijd goed met .com-domeinen.
Dus 99% van de organisaties in Nederland is het beste af met .nl of .com. Uitgangspunt voor de marketing en communicatie is dat je slechts een domeinnaam per site communiceert. Tegelijkertijd doet er verstandig aan meerdere domeinnamen en TLD’s te registreren. Als iemand je domeinnaam (net) niet goed intypt zijn er drie mogelijkheden:
- ze komen nergens terecht (het domein bestaat niet);
- ze komen op een andere site terecht (concurrent);
- ze komen via een redirect bij je terecht. Dat kan alleen als je die domeinnaam ook hebt of huurt.
Domeinnaam checken
Als je weet welke top level domains en welke (varianten van) domeinnamen je zou willen, moet je nog controleren welke vrij zijn. De meeste TLD’s hebben een eigen instantie die zorgdraagt voor de uitgifte. Voor het .nl domein is dat bijvoorbeeld SIDN. Daar kan je de beschikbaarheid checken. Als een domeinnaam 'vrij' is, dan kan je hem (laten) registreren. Je betaalt dan alleen de kosten voor registratie en eventueel hosting.
Een domeinnaam kan ook 'actief' zijn. Dat betekent een ander de domeinnaam al heeft geregistreerd. Dan kan ja twee dingen doen. Verder zoeken naar een domeinnaam die nog vrij is of proberen de domeinnaam te kopen (of huren).
Waarschuwing
Registreer alleen een domeinnaam als de relevante TLD's, meestal .nl en .com, nog vrij zijn of te huur of te koop. Dit is cruciaal om consistentie en herkenbaarheid voor je merk te waarborgen. Door ervoor te zorgen dat zowel de .nl als de .com versies beschikbaar zijn, voorkom je verwarring bij je klanten en bescherm je je merk tegen mogelijke misbruik door derden.
Domeinnaam kopen of huren
Uiteraard zijn domeinnamen ook te koop. Je hebt vast wel de verhalen gehoord van domeinen die voor honderdduizenden of zelfs miljoenen van eigenaar zijn gewisseld. Ik kan me voorstellen dat je door dat soort verhalen niet staat te springen om op een domeinnaam te bieden. Weet dat slechts enkele domeinnamen meer dan vier cijfers voor de komma waard zijn. En verkopers van zo’n domeinnaam kunnen dat ook behoorlijk onderbouwen.
Dus tenzij je schoenen.nl wilt kopen (dit domein wisselde voor €100.000,- van eigenaar), hoeft je je niet al teveel zorgen te maken. In de meeste gevallen kan je voor een paar honderd tot (een paar) duizend euro een mooie domeinnaam kopen. Hou bij beoordeling van de vraagprijs rekening met het feit dat de naam zichzelf moet terugverdienen. Hoe hoger het bedrag, hoe langer dat duurt. En dus hoe meer garanties je wilt over bezoekers en conversie.
Je kan ook een proefperiode afspreken. Als in die periode het aantal bezoekers en conversies overeenkomt met de opgegeven cijfers dan betaal je een vooraf overeengekomen bedrag. Zo niet, dan betaald je een lager bedrag of gaat de koop niet door.